Hyppää sisältöön
Kipakan henkilökuntaan Perhossa
Kipakassa asiakkaita palvelevat Petri Penttilä (vas.), Teemu Pohjonen, Leila Kivelä, Jukka Kultalahti ja Tanja Jaatinen.

Kipakassa tunnetaan asiakkaiden tarpeet

Perholaisen Rauta-maatalouskeskus Kipakan yrittäjä Teemu Pohjonen tietää, että yrittäjyyteen kuuluvat omanlaisen vapauden ohella paineet ja kyky tehdä päätöksiä epävarmuuksien keskellä. Kilpailussa pärjää, kun hinnat ovat kohdallaan, asiakkaita palvelee ammattitaitoinen henkilökunta ja asiakkaiden tarpeisiin reagoidaan nopeasti.

– Päivän hinta määrittää hyvin pitkälle, tuleeko kauppoja vai ei. Aika isojakin kauppoja ratkaistaan pienillä hintaeroilla. Samalla palvelun pitää olla kohdallaan, Teemu Pohjonen avaa pelin henkeä.
Kipakka on 40-vuotias toisen polven perheyritys, joka palkittiin viime vuoden lopulla Perhon vuoden yrityksenä. Möttösestä kirkonkylälle vuonna 1988 muuttaneen yrityksen monipuoliseen tuotevalikoimaan kuuluvat maatalous-, puutarha-, rakennus- ja kotitaloustuotteet. Lisäksi yritys tarjoaa uudisrakentamisen ja remontoinnin palveluita. Äskettäin valmistui huoltohalli Suomen Hyötytuulelle.
Kun Teemun isä Seppo Pohjonen perusti Kipakan Sakari-veljensä kanssa, yritys liittyi K-rauta-ketjuun, ja myöhemmin ketjuksi vaihtui Rautia.
– Rautia-ketjusta irtaannuimme 2000-luvun vaihteessa, josta lähtien olemme toimineet villinä ja vapaana. Sitä päätöstä ei ole tarvinnut katua. Itsenäisenä toimijana olemme ketteriä, kun välikäsien puuttuminen esimerkiksi nopeuttaa toimituksia. Irtaantumispäätös ei kuitenkaan ole sulkenut pois yhteistyötä, vaan teemme edelleen hankintoja muun muassa Keskolta.
Osakkaaksi Teemu Pohjonen tuli 2004 ostettuaan setänsä osuuden tämän jäätyä eläkkeelle. Kokonaisuudessaan Kipakan omistus siirtyi hänelle 2015 Seppo Pohjosen eläköidyttyä, ja samalla yhtiömuoto muuttui osakeyhtiöksi.

Kasvuodotukset keväässä 2025

Viime syyskuussa päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto oli 3,7 miljoonaa euroa, ja Kipakka työllistää yrittäjän lisäksi 5 muuta työntekijää. Asiakaskunnasta aika tarkalleen 95 prosenttia tulee 70 kilometrin säteeltä. Rautakaupan osuus myynnistä on 60-70 prosenttia loppuosan kertyessä maatalousasiakkailta, mutta maatilat käyttävät runsaasti myös rautakaupan palveluita.
– Alkaneelle vuodelle ei ole suuria myynnillisiä odotuksia mutta uskon, että keväällä 2025 rakentamisen pitäisi taas vilkastua. Talopuolella on jo patoutunutta rakentamistarvetta ja materiaalien hinnat ovat kääntyneet laskuun. Lisäksi lomautukset ovat toivottavasti silloin ohi ja korot lähteneet laskuun.
Ajat ovat joka tapauksessa muuttuneet eikä muutoksille näy loppua. Se asettaa omat vaatimuksensa myös yrittäjille.
– Täytyy olla paineensietokykyä, sillä ihan pienten asioiden takia yöunia ei pidä menettää. Ei voi myöskään juuttua siihen, miten aikaisemmin on tehty, vaan päätöksiä on kyettävä tekemään muutostenkin keskellä. Ylipäätään tekeminen on entistä hektisempää. Puhelimeen pitää vastata ja tilaukset tehdä kärppänä, jotta tavarat saa ajoissa. Onneksi meillä on tosi ammattitaitoinen henkilökunta, jonka ansiosta palvelu on joustavaa ja asiakastarpeisiin reagoidaan herkällä korvalla, Teemu Pohjonen kertoo Kipakan vahvuuksista.
Yksi olennainen osa kokonaisuutta on markkinointi. Pohjonen peukuttaakin Kosekin ja Perhon kunnan Kasvupolku-hankkeelle, joka toteutuessaan antaisi Kipakalle työkaluja erityisesti markkinoinnin kehittämiseen.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo

www.kipakka.net