Sari Yli-Hukka

Yrittäjyyskasvatuksella elinvoimaa Keski-Pohjanmaalle

Keski-Pohjanmaalle halutaan luoda oma yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristö ja fyysinen toimintakeskus. Tulevaisuuden yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on vahvistaa maakunnallista ja alueellista elinvoimaa sekä vastata osaavan työvoiman saatavuuteen pitkälle tulevaisuuteen.

”Keski-Pohjanmaan maakunta kehittyy ja kasvaa kovaa vauhtia. Alueen omalla yrittäjyyskasvatuksella on suuri merkitys. Se osoittaa maakunnan nuorille koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia, joiden avulla varmistamme osaavan ja motivoituneen työvoiman saatavuuden koko Keski-Pohjanmaan alueella myös pitemmällä aikavälillä”, toteaa Kokkolanseudun Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Timo Lahtinen.

Toimintakeskuksen käyttäjiä ovat keskipohjalaiset perusasteen opiskelijat ja elinkeinoelämä. Yhtenä tavoitteena on vahvistaa oman maakunnan veto- ja pitovoimaa etenkin lasten ja nuorten keskuudessa.  Yrittäjyyskasvatuksella voidaan tukea lasten ja nuorten yrittäjämäistä asennetta sekä kasvattaa innovatiivisia ja rohkeita osaajia tulevaisuuden työelämään. Näin voidaan saada niin tulevaisuuden kasvuyrittäjiä, yritystoiminnan jatkajia kuin työntekijöitä alueen yrityksiin.

”Kokkolan opetuspalveluilla on pitkät perinteet yrittäjyyskasvatuksessa. Rakentamalla konkreettinen fyysinen ja digitaalinen yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristö astutaan seuraavalle tasolle. Oppimisympäristö tulee palvelemaan koko maakunnan perusopetuksen oppilaita ja toisen asteen opiskelijoita yhteistyössä alueen elinkeinoelämän kanssa”, kertoo Kokkolan kaupungin sivistysjohtaja Terho Taarna.

”Yrittäjyyskasvatus on äärimäisen tärkeää kasvatustyötä, jolla tehdään konkreettisia toimenpiteitä: haluamme vahvistaa maakunnan elinvoimaisuutta, vastata tulevaisuuden haasteisiin nimenomaan osaavan työvoiman näkökulmasta. Tarvitsemme jatkossakin osaajia työelämään ja jatkajia alueemme yrityksiin”, YritysKannus Oy:n toimitusjohtaja Jukka Oravainen.

Toimintaa lähdetään suunnittelemaan KOSEKin hallinnoimassa YES! Keski-Pohjanmaa -valmisteluhankkeessa.  Hanke on saanut Keski-Pohjanmaan liiton myöntämän AKKE-rahoituksen ajalle 2.1.-30.9.2023. Keski-Pohjanmaan kunnat (Kokkola, Kannus, Perho ja Kaustisen seutukunta) ovat mukana hankkeessa kuntarahaosuuksilla.

”Jo valmisteluhankkeen alkumetreillä on käynyt selväksi alueen sivistys- ja opetuspalveluiden, elinkeino- ja yrityselämän sekä kehitysyhtiöiden yhteinen tahtotila yrittäjyyskasvatuksen kehittämiselle. Oma alueellinen oppimisympäristö ja toimintakeskus koetaan tärkeäksi osaksi tulevaisuuden yrittäjyyskasvatusta”, iloitsee YES! Keski-Pohjanmaa -hankkeen projektipäällikkö Sari Yli-Hukka.

Hankkeen neljän ensimmäisen kuukauden aikana tehtyyn kartoitustyöhän ovat osallistuneet maakunnan kahdeksan kunnan sivistystoimet ja opetuspalvelut, lähes 40 alueen yritystä sekä yli 300 kuudennen ja yhdeksännen luokan oppilasta eri puolilta Keski-Pohjanmaata.

Lisätietoa tulevaisuuden visioista ja missiosta sekä oppimisympäristöstä antavat hankkeen projektipäällikkö Sari Yli-Hukka ja toiminnan kehittämisessä aktiivisesti mukana olevat Keski-Pohjanmaan alueen toimijat.

Valmisteluhankkeen projektipäällikkö Sari Yli-Hukka: 040 6712366, sari.yli-hukka@kosek.fi

KOSEKin toimitusjohtaja Timo Lahtinen, 050 420 7722, timo.lahtinen@kosek.fi

Kokkolan kaupungin sivistysjohtaja Terho Taarna, 0447809254, terho.taarna@kokkola.fi

Perhon kunnanjohtaja Lauri Laajala, 040 051 7380, lauri.laajala@perho.com