Tulossa: Sulkemiskorvaus 2 ja kustannustuki 6

Sulkemiskorvaus on tarkoitettu yritykselle, jonka tilat on COVID-19-pandemian hallintaan liittyvän säädöksen tai viranomaisen määräyksen nojalla pidetty suljettuina asiakkailta 21.12.2021–28.2.2022 välisenä aikana kokonaan tai osittain. Lisäksi sulkemiskorvaus on tarkoitettu yleisötilaisuuksille, joiden järjestäminen oli kielletty 21.12.2021–28.2.2022 välisenä aikana.

Suljetut yritykset voivat hakea myös myöhemmin kustannustukea, mikäli tuen ehdot yrityksen kohdalla täyttyvät.

Sulkemiskorvauksen hakuaika alkaa tiistaina 22.3.2022 klo 9.00. Korvauksen hakuaika päättyy 20.4.2022.

Lisätietoja sulkemiskorvauksesta

Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut koronapandemian vuoksi yli 25 prosenttia vertailukaudesta ja joilla on sen vuoksi vaikeuksia selvitä joustamattomista kustannuksista ja palkkakuluista. Hallituksen linjauksen mukaan tuen tarve ja määrä arvioidaan koronaepidemian aiheuttaman liikevaihdon äkillisen menetyksen perusteella. Tuella pyritään tukemaan yritysten selviämistä koronapandemian yli.

Tuki kohdistuu kuluihin, jotka ovat syntyneet 1.12.2021–28.2.2022.

Kustannustuen kuudes hakukierros alkaa 26.4. klo 9.00. Tukea haetaan Valtiokonttorin sähköisestä asiointipalvelusta.

Lisätietoja kustannustuesta

Janne Vähäkangas