Hyppää sisältöön
hyvakakku.fi yrittäjä
Ruusa-Maria Höyhtyä leipoi ensin täytekakkuja kotonaan lähipiirilleen, mutta nyt hänen yrityksensä myy kakkuja jo satojen tuhansien eurojen edestä.

Kakkukaupalle lentävä lähtö

Yksinyrittäjyydestä saattaa kehkeytyä nopeastikin ainutlaatuinen kasvutarina. Mammun Hyväkakku Oy:n perustaja Ruusa-Mari Höyhtyä aloitti täytekakkujen teon äitiyslomallaan kotikeittiössä ja huomasi pian, että alun perin lähipiirin iloksi leivottujen kakkujen hyvä maine alkoi levitä kulovalkean tavoin.

Samalla tavalla kuin herkullisilla kakuilla on omat reseptinsä, niin on myös kasvutarinoilla. Hyväkakun kasvureseptistä voi tunnistaa ainakin seuraavia aineksia: Yrittäjän intohimo ydintekemiseen, kakkuihin. Löytyy myös uskallusta ajatella isosti ja valmiutta tehdä erityisesti alkuvaiheessa pitkiä, siis aidosti pitkiä päiviä.

Edellisten lisäksi tuotteen jakelukanavat on mietitty, yrityksen hallituksesta löytyy laajaa osaamista juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin, ja markkinointi on innovatiivista hyödyntäen taitavasti monikanavaisuutta. Ja mikä kaikkein tärkeintä, asiakaspalaute kertoo isossa kuvassa siitä, että tuote ja sen ympärillä oleva muu kokonaisuus toimii. Ilman tyytyväisiä asiakkaita ei synny uusia kasvutarinoita.

– Helpon rahan toivossa ei kannata alkaa yrittäjäksi. Pitää ymmärtää, että töitä on tehtävä lujasti. Alkuvuosina olen ollut aika monta kertaa öisin työpaikalla. Myös verkostoituminen on tärkeää sekä se, että ympärillä on osaavia ihmisiä. Silloin ei tarvitse yksin miettiä kaikkea, ja heiltä saa myös apua ja tukea, Höyhtyä vastaa kysymykseen vinkeistä yrittäjyyttä harkitseville.

KOSEKilla on ollut oma roolinsa yrittäjän taipaleella.
– Sain sieltä apua liiketoimintasuunnitelman tekemiseen, ja myöhemminkin muun muassa silloin, kun teimme osakassopimusta.

Ruusa-Maria Höyhtyä ryhtyi leipomaan kakkuja kotonaan 2015. Nyt yritys työllistää 12 työntekijää, ja sillä on toimipaikat Kokkolassa ja Oulussa. Osakeyhtiön hän perusti 2018, ja liikevaihto on vuosittain käytännössä kaksinkertaistunut. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi noin 553 000 euroa, ja tänä vuonna se lähestyy miljoonan euron rajaa.

– Samaa vauhtia kuin tähän asti liikevaihto tuskin enää kasvaa, mutta kasvua haemme jatkossakin. Tällä hetkellä myyntiin vaikuttaa tämä aika sotineen ja nousseine hintoineen, sillä kakut ovat kuitenkin luksustuote. Tavoitteena meillä on koko maan kattava, verkossa toimiva kakkupalvelu.

 

Kätevä kakkukone

 

Hyväkakun kasvua on vauhdittanut erityisesti verkossa toimiva kakkukone. ”Todella kätevä”, eräs asiakas kuvaili palvelua palautteessaan. Kakkukoneessa voi kustomoida mieluisensa kakun tarjolla olevista osasista. Painettuaan lopuksi nappia asiakas saa tilaamansa tuotteen kotiin tai työpaikalle toimitettuna. Täysin uniikkejakin kakkuja asiakkaille leivotaan.
– Yhdelle asiakkaalle teimme kameran muotoisen kakun. Aika erikoinen oli sekin kakku, joka jäljitteli värejä myöten täältäpäin löydettyä kookasta perunaa. Kakut valmistetaan aidoista kotimaisista raaka-aineista kaiken alkaessa kerman vatkauksesta ja sekaan lisättävistä marjoista.
Kasvun myötä yrittäjäkin joutuu miettimään tarkemmin omaa toimenkuvaansa ja sitä, mihin rajallinen aika on viisainta käyttää.
– Ajatuksena on, että palattuani äitiyslomalta keskittyisin toimitusjohtajan työhön ja viemään eteenpäin laajentumista. Kakuissa parasta on koristelu. Haaveeni on, että joskus voisin käydä töissä loppuviikkoisin vain koristelemassa, Höyhtyä nauraa.

 

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo

www.hyvakakku.fi