Kokkola on asettanut yrittäjäystävällisyyden yhdeksi kaupunkistrategiansa keskeisistä painopisteistä. Tavoitteena on luoda Kokkolasta logistisesti loistava, yrittäjälle ystävällinen ja paras yrittäjyyden ympäristö. Yrittäjäystävällisyyttä mitataan vuosittain kyselyllä. Strategian tavoitteena on saavuttaa tavoitearvo 4 (asteikolla 1-5).
Vuoden 2024 yrityskysely toteutettiin 9.9.–27.10.2024 välisenä aikana. Kysely lähetettiin suorapostituksina ja KOSEKin uutiskirjeiden yhteydessä noin 2 200 kokkolalaiselle yritykselle. Lisäksi kyselystä tiedotettiin kaupungin ja KOSEKin sosiaalisen median kanavissa sekä Yrittäjien aamukahvi -tilaisuuksissa. Kyselyyn saatiin 249 vastausta, mikä on sama määrä kuin edellisenä vuonna.
Vuoden 2024 kyselyssä Kokkolan yrittäjäystävällisyys sai arvosanan 2,9 (vuonna 2023: 3,1). Tyytyväisyys KOSEKin palveluihin sai arvosanan 3,7 (vuonna 2023: 3,7) Vastaajat olivat keskimääräistä tyytyväisempiä KOSEKin uusyritysneuvontaan (3,7), vesihuollon palveluihin (3,8), kaupunkimarkkinointiin (3,2) ja viestintään (3,4), liikenneyhteyksien toimivuuteen (3,3) sekä toimivien yritysten neuvontapalveluihin (3,3). Kehittämiskohteiksi nousivat kaupungin tonttitarjonta (2,6) ja osaavan työvoiman saatavuus (2,8).
Lupa-asioiden sujuvuuden osalta yrittäjät arvioivat käyttämiään kaupungin lupapalveluita viimeisen kolmen vuoden ajalta. Kehittämiskohteiksi mainittiin lupien hakuprosessien sujuvoittaminen ja asiakaspalvelun kehittäminen.
Kyselyssä avattiin ja tarkennettiin kysymyksiä lupa-asioiden osalta. Tulosten perusteella parhaimmat arvosanat saivat mm. tapahtumatoimintaan liittyvät luvat ja elintarviketoiminnan aloittamiseen liittyvät luvat. Kehittämistä sen sijaan kaivattiin rakennuslupiin, sekä poikkeamislupa ja suunnittelutarveratkaisujen käsittelyyn.
KOSEKin palvelut tunnettiin vastaajien keskuudessa varsin hyvin; 93 % tunsi palveluita jonkin verran, melko hyvin tai erittäin hyvin (vuonna 2023: 94 %). KOSEKin palveluita oli käyttänyt vastaajista 66 % (vuonna 2023: 65 %). KOSEKin palveluihin oli vastaajista tyytyväisiä 86 % (vuonna 2023: 82 %)
Yleisesti tärkeimpinä kehittämiskohteina vuosille 2025 – 2026 nähtiin mm. lupaprosessien sujuvuus (41 %), kaupallisen keskustan kehittäminen (38 %), alueen saavutettavuus ja liikenneyhteyksien kehittäminen (36 %) sekä kaupungin ja yritysten välisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen (36 %).
”Yrittäjien aamukahvitilaisuuksiin on viime vuoden aikana osallistunut ilahduttavan runsas määrä yrittäjiä ja yritysten edustajia, mikä varmasti osaltaan parantaa kaupungin ja yritysten välistä vuorovaikutusta ja viestintää”, toteaa Kokkolan kaupungin kehitysjohtaja Jonne Sandberg.
”KOSEKin yrityskehittäjät vierailevat monipuolisesti yrityksissä ja ottavat proaktiivisesti yhteyttä. Tapaamiset järjestetään aina yrittäjän toiveiden mukaisesti; joskus riittää puhelu tai Teams-yhteys, jos työn luonne tai toimipaikka on sellainen, että yrityskäynti paikan päällä voi olla haasteellinen”, KOSEKin toimitusjohtaja Timo Lahtinen iloitsee kyselyn tulosten osoittamasta tunnettuudesta ja tyytyväisyydestä palveluihin.
”Yrityskäynnit ja aktiivisuus mikro ja pk-yritysten keskuudessa on jatkossakin asia, jota tulee edelleen kehittää, jotta KOSEK näkyy entistä paremmin yrittäjän arjessa”, jatkaa Lahtinen
Yrityskyselyn tulokset on käsitelty sidosryhmäkeskusteluissa sekä Kokkolan alueen yrittäjäjärjestöjen puheenjohtajien kanssa että Yrittäjien aamukahvi -tilaisuudessa 22.11.2024. Yrittäjien tyytyväisyyttä kaupungin elinkeinopolitiikkaan seurataan myös Suomen Yrittäjien Kuntabarometrin ja Elinkeinoelämän Keskusliiton Kuntaranking-kyselyn avulla. Kaikkien kyselyjen tuloksia hyödynnetään kaupungin yrittäjäystävällisyyden kehittämisessä.
Lisätietoja:
Jonne Sandberg
Kehitysjohtaja
0447809093
jonne.sandberg@kokkola.fi
Timo Lahtinen
Toimitusjohtaja / KOSEK
0504207722
timo.lahtinen@kosek.fi