Kansainvälistymisessä huomioitavaa

Kansainvälisille markkinoille kannattaa lähteä silloin, kun lähimarkkinat eivät enää tarjoa uusia kasvun mahdollisuuksia. Kansainvälisille markkinoille lähtiessä yrityksesi tulisi huomioida seuraavat asiat:

  • Yrityksen tuotteen tulisi soveltua kohdemaan olosuhteisiin
  • Kohdemaan markkinat ovat kehitykseltään valmiita yrityksen tuotteelle
  • Yrityksellä on tuotantokapasiteettia vastata kasvavaan kysyntään
  • Tuotteen myynnin, markkinoinnin ja logistiikan hoitaminen
  • Yrityksellä on resursseja/osaamista toteuttaa kansainvälistä kauppaa
  • Tuotteen suojaukset ulkomailla, esim. patentti
  • Tuote täyttää kohdemaan standardit
  • Tuotteen valmistus; kohdemaa vai tuotteen kotimaa