toukokuu 2011

Iloa käsillä tekemisestä

Kannuksessa, aivan Mäkiraonmäen läheisyydessä sijaitsee sisustustuotteita, käsitöitä ja lahjatavaroita valmistavan Lahjakamarin myymälä. Ihan tavallisesta liikehuoneistosta ei ole kyse, vaan myymäläksi on valjastettu omakotitalon kaksi huonetta, jotka ovat täynnä Paula Yli-Korpelan ideoimia ja pääsääntöisesti itse valmistamia tuotteita.


- Meiltä löytyy kortteja, tauluja ja muistikirjoja, joiden kuva-aiheet toistuvat kangaspainotuotteissa kuten leivin-, kaita- ja tyynyliinoissa. Huovutustöistä helmet eri väreissä ja koossa ovat yksi suosituimmista tuotteistamme essumekkojen ohella. Neuletuotteita, joiden valmistuksessa minulla on apuna muutama henkilö, on tarjolla vauvoista vaareille, hän kertoo.

Tuotteiden kirjo on laaja, mutta Yli-Korpela huomauttaa, että joitakin tuotteita saatetaan valmistaa ainoastaan muutama kappale. Lahjakamarissa painotetaan persoonallisia uniikkituotteita, vastaavanlaisia on markettien hyllyiltä turha etsiä.

Tuotannosta kolmasosa on tilaustöitä niin yksityisille kuin yrityksille ja muille yhteisöille.
- Huovutettuja helmiä voidaan toteuttaa juuri asiakkaan toiveiden mukaan ja lahjan saajan nimi voidaan merkitä tuotteisiin. Olenpa valmistanut tilaustyönä tyynyliinat ja lakanat asiakkaan virkkaamiin pitseihin. Tietenkin aika rajoittaa, mitä tilaustöitä kulloinkin pystyy toteuttamaan, hän kertoo.

Sinne, missä ihmiset ovat

Lahjakamarilla tulee tulevana kesänä kolme toimintavuotta täyteen. Ennen oman yrityksen perustamista Paula Yli-Korpela oli jo pitkään haaveillut jostakin, jossa voisi hyödyntää pukuompelijan ammattia, toteuttaa omia ideoita ja ennen kaikkea tehdä jotakin käsillä. Yrityksen perustaminen tuli ajankohtaiseksi lapsien kasvaessa tarpeeksi vanhoiksi, jolloin aikaa kodinhoidolta ja perheeltä jäi myös muuhunkin.

- Valmistan tuotteet edelleen kotona, jolloin pystyn samalla hoitamaan kodin ja lapset. Myyntitilat taas järjestyivät appivanhempieni Maria ja Unto Yli-Korpelan omakotitalosta Kannuksen keskustan välittömästä läheisyydestä. Anoppini Maria myös päivystää myymälässä, Paula Yli-Korpela kertoo.

Maria Yli-Korpela huomauttaa, että myymälän sijainti kodin yhteydessä on toimiva ratkaisu. Vaikka myymälän aukioloajat tietenkin sitovat, myyntityön ohella voi tehdä kotiaskareita tai kutoa neuletuotteita myyntiin.

Kannuslaiset ovat jo oppineet tuntemaan Lahjakamarin ja ohikulkijat viitoituksen ohjaamina myymälän löytävät. Paula Yli-Korpela pitää kuitenkin tärkeänä myynnin ja markkinoinnin kannalta uusien myyntikanavien aktiivista etsimistä.
- Ei voi jäädä vain tänne liikkeeseen. Sitä pitää mennä ihmisten luo, mikäli haluaa tehdä kauppaa, hän toteaa.

Lahjakamari on vuosittain esillä useissa tapahtumissa, myyjäisissä ja markkinoilla niin Kannuksessa kuin ympäröivän maakunnankin alueella. Joulun alla erilaisia myyjäisiä saattaa kertyä jopa kymmenkunta.  Kun jokainen myyntitapahtuma vie paljon aikaa kaikkine valmisteluineen, tuotteiden pakkaamisineen, kuljettamiseen ja esille asettamisineen, järjestelyihin usein osallistuu koko perhe.

Pakkaus on osa tuotteen laatua

Ideat tuotteisiinsa Paula Yli-Korpela ammentaa omasta mielikuvituksestaan. Ideoista syntyy taitavissa käsissä niin huovutettuja suomen karttoja, "suomineitoja", joihin voi helmellä merkitä oman kotipaikkansa kuin herkkiä lapsi-aiheisia tauluja. Toisinaan myös asiakkailta tulee vinkkejä kivoista tuotteista. Kuitenkaan kaikkien ideoiden toteuttamiseen ei ole aikaa ja toisaalta ideoista pitää syntyä sellaisia tuotteita, jotka menevät kaupaksi.

- Meidän vahvuutemme on yksilölliset ja persoonalliset, käsin tehdyt tuotteet. Tavoitteenamme on, että asiakas saa juuri haluamansa. Olemme saaneet positiivista palautetta tuotteistamme, joten se luo uskoa siihen, että käsitöitä osataan jo arvostaa, hän pohtii.

Lahjakamarissa käytetyt materiaalit ja pakkaukset liittyvät oleellisena osana tuotteiden laadukkuuteen. Ommellut tuotteet valmistetaan laadukkaista, käyttöä kestävistä kankaista ja vauvaneuleissa käytetään luonnonmateriaaleja.

- Pakkaamme tuotteet valmiiksi sellofaanilahjapakkauksiin, jolloin tuote on kauniisti pakattu, mutta lahjan saaja näkee sisällön heti. Pakkauksissa olemme ottaneet myös huomioon mahdollisen postituksen. Pakkaukset mahtuvat postituspussiin ja postiluukusta sisään. Näin asiakkaan ei tarvitse purkaa pakkausta ja pakata sitä postitusta varten uudelleen, Paula ja Maria Yli-Korpela kertovat.

Maria Yli-Korpela korostaa henkilökohtaisen asiakaspalvelun merkitystä. Vaativissa ostoksissa, kun etsitään lahjaa arvokkaalle ja tärkeälle henkilölle, pyydetään usein myyjältä neuvoja ja mielipidettä. Asiakasta on myös osattava auttaa tuotteen laatuun, käytettyihin materiaaleihin ja tuotteen hoito-ohjeisiin liittyvissä kysymyksissä.

Maria ja Paula Yli -Korpela korostavat, että asiakkaan toivomuksiin, olipa kyse sitten tuotteen koosta tai väreistä, pyritään vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla.