huhtikuu 2011

Uudenlaisesta tuoteideasta yritystoimintaan

Kokkolalaisen Revolte Oy:n nimi muodostuu käänteentekevää asiaa tai mullistusta tarkoittavasta revolution -sanasta, jännitteen yksiköstä, voltista sekä yleisesti sähköön liitettävästä e- kirjaimesta. Nimi on erityisen kuvaava, sillä kesällä 2010 perustettu yritys on uudenlaisen Boxel - kojerasia kiinnitysmenetelmän kehittäjä ja valmistaja.


- Kaikki lähti rakentumaan idean ympärille. Halusimme löytää mahdollisimman nopean, yksinkertaisen ja tehokkaan tavan kiinnittää kojerasia.  Idean alkuperäinen isä on rakennusalalla työskentelevä Jukka Känsäkangas. Hän oli jo kauan miettinyt, miten kiinnitys onnistuisi fiksummin ja nopeammin, Jyrki Hänninen kertoo.

Känsäkangas ja Tomi Pajunpää kehittelivät ideaa ensiksi kahdestaan siihen vaiheeseen, että se olisi esityskelpoinen. Koska muottitekniikka ei ollut kummallekaan tuttua, niin yhteyttä otettiin Pajunpäälle aikaisemmista työkuvioista tuttuun Hänniseen. 
- Lähdimme porukalla kehittämään ideasta valmistettavissa olevaa tuotetta sekä ajatusta siitä, miten menetelmä käytännössä toimisi. Mukaan saatiin myös Keksintösäätiö, joka innostui asiasta ja selvitti, ettei ideaa ollut aikaisemmin patentoitu missään, Hänninen ja Pajunpää kertovat.

Revolten perustaminen tuli ajankohtaiseksi vasta siinä vaiheessa, kun kiinnitysmenetelmä oli valmis. Hänninen huomauttaa, että alkuperäisenä ajatuksena oli myydä lisenssi jollekin isommalle alan toimijalle. Koska tämä ajatus ei kuitenkaan toteutunut, syntyi päätös tuotteistaa idea itse.

Tuotteen kehittelyä ajan kanssa

Innosuomi 2010 - palkinnon saanut Boxel - kojerasia kiinnitysmenetelmineen on suunniteltu nopeuttamaan kojerasioiden ja rakennuslevyjen asennuksia. Kun kojerasia jää ikään kuin kelluvaksi seinärungon väliin ja asentuu suoraan pintarakenteeseen, ei tarvita enää tuplamitoitusta ja asennusjäljestä saadaan usein siistimpi kuin perinteisellä kojerasiaratkaisulla. Kansi-kynsi - ratkaisuun perustuvalla menetelmällä aikaa säästyy jopa viidestä viiteentoista minuuttiin rasiaa kohden.
- Valmiina tuote näyttää kovin helpolta, mutta mitenkään yksinkertaista sitä ei ole ollut tehdä. Idea on kolmisen vuotta vanha ja meiltä menetelmän kehittelyyn meni kaiken kaikkiaan parisen vuotta. Kyseessä on siis melkoisen pitkä projekti, Hänninen ja Pajunpää toteavat.

Ideointia ja kehittelyä tehtiin vapaa-ajalla. Edelleenkin kolmikko pyörittää yritystä päätöidensä ohella. Hänninen huomauttaa, että tuotetta tehtiin ajan kanssa, sillä se haluttiin mahdollisimman valmiiksi ennen markkinoille tuomista.
-  Itse rasiassa oli seitsemän protokierrosta ja kannesta tehtiin viisi eri versiota, ennen kuin olimme tyytyväisiä ja siirryimme 0-sarjaan kenttätestejä varten ja lopullisiin sarjatuotantotyökaluihin, hän kertoo.

Tuote on ollut testattavana niin sähköurakoitsijoilla, timpureilla, rakennusfirmoilla kuin talotehtaillakin lähinnä lähialueilla, mutta myös Jyväskylän seudulla saakka. Negatiivista palautetta ei ole tähän mennessä tullut.

Tavoitteena markkinajohtajuus Suomessa

Tällä hetkellä Revolte Oy elää lanseerausvaihetta, jossa tuotetta toden teolla aletaan markkinoida Suomessa. Sekä Hänninen ja Pajunpää myöntävät, että markkinoinnissa ja myynnissä riittää työsarkaa, siksi tarkoituksena onkin palkata myyntimieheksi todellinen alan ammattilainen.
- Vaikka sähkömies ymmärtää asennettavuuden helppouden, hän ei vastaa hankinnoista. Hankinta-asioista päättävät taas eivät välttämättä ymmärrä tekemisestä mitään. Siksi perustelemmekin tätä aikasäästöllä, he toteavat.

Revolte Oy:n tavoitteena on haastaa alan isommat toimijat ja saavuttaa kolmen vuoden aikana markkinajohtajan asema Suomessa. Markkinoinnin päästessä hyvään vauhtiin Suomessa, tavoitteena on suunnata myös Baltian, Venäjän ja Pohjoismaiden markkinoille.
- Markkinajohtajuuden saavuttamista tukee sekin, että olemme jo varhaisessa vaiheessa kiinnittäneet huomiota brändäykseen yhteistyössä Mainostoimisto Heinäkuun kanssa. Kojerasiallekin on luotu oma nimi, Boxel, muillahan näitä ei ole nimetty, Hänninen ja Pajunpää huomauttavat.

Jatkossa tarkoituksena on kehittää rakennustoimialalle muitakin innovatiivisia tuotteita, jotka helpottavat ja tehostavat työtä.

Tomi Pajunpää ja Jyrki Hänninen ovat tyytyväisiä siihen, että he ovat yhdessä Jukka Känsäkankaan kanssa onnistuneet rakentamaan tyhjästä toimivan tuotteen, josta ei ole tullut yhtään negatiivista palautetta.

Revolte Oy: n kotisivuille>>>