helmikuu 2011

Sisustussuunnittelijan on osattava lukea asiakasta

Kokkolalaisen sisustussuunnittelijan, Mervi Reinin työprojektit sisältävät niin uudisrakennuksien kuin remontoitavien kohteiden sisustussuunnittelua. Kohteena voi olla koko talo tai sitten yksi tila, kuten kylpyhuone, yrityksen kokoushuone tai vaikkapa valaistus. Yrityksensä InnoStavan kautta Reini tarjoaa sisustussuunnittelua niin yksityishenkilöille kuin yrityksille ja muille organisaatioille sekä myy tilauksesta valaisimia, tapetteja ja mattoja.


- Yksityis- ja yritysasiakkaiden osuus vaihtelee riippuen ajankohdasta. Välillä yksityisasiakkaita on enemmän kuin yritysasiakkaita ja toisinpäin. Yksityisasiakkaista tyypillisimpiä ovat uudisrakentajat ja 70-80 -luvulla rakennettujen talojen remontoijat. Yritykset taas käyttävät sisustussuunnittelijan palveluita muun muassa muuttaessaan uusiin tiloihin, hän kertoo.

Yksityisasiakkaat yleensä toteuttavat itse heille laaditun suunnitelman, kun taas yritykset haluavat kokonaisvaltaisempaa palvelua. Tällöin Reini hoitaa kaiken tarjouspyynnöistä ja kilpailutuksista lähtien sisustustuotteiden paikoilleen asettamiseen saakka. Julkisissa tilojen sisustamisessa myös noudatetaan suurempia linjoja, kun taas koti on henkilökohtaisempi ja siellä suunnitelmaan sisältyy pienempiä yksityiskohtia kuten erilaisia tekstiilejä ja tyynyjä.

Palveluita on opittu käyttämään

Elokuusta 2008 lähtien toimineen InnoStavan juuret ovat Mervi Reinin ulkomailla vietetyssä ajassa ja kansainvälisessä sisustussuunnittelun koulutuksessa. Perheen muuttaessa takaisin Suomeen Reini toimi kahden vuoden ajan ensimmäisessä ammatissaan farmaseuttina. Tuona aikana ajatus oman yrityksen perustamisesta kypsyi.
- Tällä alalla ei käytännössä ole mitään muita mahdollisuuksia kuin oman yrityksen perustaminen ellei sitten keskity kapeampaan alaan, kuten esimerkiksi keittiösuunnitteluun. Halusin kuitenkin tehdä tätä hommaa laaja-alaisesti, Reini kertoo.

Sisustussuunnittelu on suhteellisen uusi toimiala Suomessa. Nelisen vuotta sitten ei televisiossa pyörinyt kovin monta sisustusohjelmaa, kun nykyisin niitä on jo joka televisiokanavalla. Reinin mukaan tv-ohjelmien kautta ala on tullut ihmisille tutummaksi ja sisustussuunnittelupalveluita on opittu jo käyttämään.
- Ihmiset ovat myös huomanneet, että palvelut eivät ole mitenkään kalliita, yksi virhehankinta saattaa kustantaa saman verran kuin minun palveluni. Tai mikäli tehdään jokin virheratkaisu vaikkapa seinissä, niin eipä niitä ihan heti lähdetä purkamaan pois, hän huomauttaa.

Sisustussuunnittelija on myös ajan hermoilla erilaisista materiaaleista ja pinnoista sekä tietää alan tarjonnan. Kun asiakas esittää omat toiveensa, niin sisustussuunnittelija tietää, mistä lähteä etsimään.

Kokonaisvaltaisia paketteja yhteistyön kautta

InnoStavan toiminta keskittyy Vaasan, Kokkolan ja Oulun alueille, sillä kunnollisen sisustussuunnitelman tekeminen varsinkin remonttikohteeseen vaatii aina tilan näkemisen. Reinin mukaan koti kertoo ihmisestä huomattavasti paljon enemmän kuin pelkkien kuvien näkeminen.
- Sisustussuunnittelijan työ on mitä suurimmassa määrin sosiaalinen ammatti. Asiakasta pitää osata lukea ja pitää olla tietynlaista pelisilmää, millä tavalla ehdotuksia tuo hänelle esille. Pointtihan on se, että työ tehdään aina asiakkaalle ja siitä pitää tulla asiakkaalle se paras mahdollinen koti, hän toteaa.

Mervi Reini uskoo verkostoitumiseen ja yhteistyöhön. Kun tavoitteena on kokonaisvaltaisten pakettien tarjoaminen myös yksityisasiakkaille, verkostoituminen ja yhteistyön kehittäminen entisestään on yksi keino tavoitteeseen pääsemiseksi.
- Tiettyjä asioita voi toteuttaa itse, mutta toiset asiat kannattaa toteuttaa yhteystyön kautta, hän kertoo.

Kokkolan Asuntomessut 2011 työllistävät myös Mervi Reiniä. InnoStavalla on asuntomessualueella käynnissä kolme työprojektia. Lisäksi yhteen kohteeseen kokkolalaisyritys on tehnyt valaistussuunnitelman.

InnoStavan www-sivuille>>>