tammikuu 2011

Oma putiikki intohimosta ranskalaistyyliseen sisustamiseen

Lohtajalainen My Dreamhome on pieni, mutta monipuolinen sisustus- ja lahjatavaraliike. Huhtikuussa 2007 perustettu yritys aloitti sisustuskutsujen järjestämisellä ja kodin yhteydessä toimivalla putiikilla. Vuotta myöhemmin yrittäjä AnnHelen Furubacka-Kinnunen avasi myös verkkokaupan.


- Idea oikeastaan lähti kotikutsuista, joilla aloitin syksyllä 2006 aluksi toisen leivissä. Tuotteet olivat minun näköisiäni ja olen aina tykännyt kotikutsuperiaatteesta. Kotikutsuilla saa olla kotona, ostella rauhassa ja samalla tavata ystäviä, hän kertoo.

Hän huomasi jo tuolloin sisustustuotteiden kotikutsuilla olevan tulevaisuutta. Se oli jotakin uutta ja oli havaittavissa, että ihmiset olivat jo hieman kyllästyneitä perinteisiin kotikutsuihin. Ajatus oman yrityksen perustamisesta nousi melko pian mieleen, vaikkakin uskallusta jonkin aikaa piti kerätä ja ennen kaikkea todistaa muille, että yritysidea on toteuttamiskelpoinen. Hyvät neuvot uusyrityskeskuksesta ja starttirahan saaminen rohkaisivat eteenpäin.

- Työn itsenäisyys on minulle tärkeä tekijä, joten yrittäminen oli melkeinpä ainoa vaihtoehto. Minulla oli kova usko itseeni, että saan tämän toimimaan ja olin valmis tekemään sen eteen kovasti työtä. Lisäksi rakastan sisustamista ja koin vahvasti sen olevan omaa alaani. Olen myös aina työskennellyt kaupallisella alalla, hän perustelee päätöstään lähteä yrittäjäksi.

Kiitosta muista erottuvasta tuotevalikoimasta

My Dreamhome on yrittäjänsä näköinen yritys, joten tuotteetkin edustavat yrittäjän mieltymyksen mukaista maalaisromanttista ja tanskalais-ranskalaista sisustustyyliä. Tuotteet ovat peräisin pääosin Tanskasta ja Ruotsista. Alkuvaiheessa Furubacka-Kinnunen käytti kotimaisia maahantuojia, mutta nykyään hän hyödyntää omaa kielitaitoaan ja on itse suoraan yhteydessä tavarantoimittajiin.

- Alusta lähtien minulla on ollut ajatuksena sisustuskutsujen järjestämisessä pitää mukana niin paljon tuotteita, että niitä saa heti ostaa suoraan paikan päältä. Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. On tullut paljon kiitosta siitä, että ei välttämättä tarvitse tilata ja odottaa tilausta, vaan tuotteet saa heti mukaansa, hän kertoo.
Verkkokaupan perustamisessakin yksi ajatus oli sisustuskutsujen tukeminen. Verkossa asiakkailla on mahdollisuus tutustua tuotteisiin jo ennen kutsuille osallistumista.

Verkkokauppaa perustettaessa oli tiedossa, että maalaisromanttista ja tanskalais-ranskalaista sisustustyyliä myyvien verkkokauppojen määrä Suomessa on valtaisa, joten markkinaosuuden saamiseksi piti jollakin tavalla erottua muista.
- Sivustosta pitää heti saada hyvä ensivaikutelma, joten panostimme ulkoasuun ja helppokäyttöisyyteen. Suurimmassa osassa tämän tyylin verkkokaupoissa on myynnissä samoja ja samojen toimittajien tuotteita. Minulle onkin tärkeää, että tuotevalikoima on sellainen, mitä muilla ei ole, AnnHelen Furubacka-Kinnunen toteaa.

Helppoa erottuvan tuotevalikoiman tarjoaminen ei suinkaan ole, vaan sen eteen on tehty paljon taustatyötä ja käytetty valtavasti työtunteja. Furubacka-Kinnunen ei niinkään kiertele kotimaan messuja tuotevalikoiman kartuttamiseksi, vaan seuraa ulkomaisia verkkosivuja. Ennen tuotteen ottamista valikoimiin hän myös tarkistaa, löytyykö sitä Suomesta mistään muualta.
- Verkkokauppa tulee myös kehittymään entisestään. Siihen aion panostaa tulevana vuonna. Suunnitteilla on uusi ulkoasu ja tuotevalikoimaa parannetaan entisestään, hän kertoo.

Verkkokaupan kautta tavoitetaan koko Suomi

Sisustuskutsujen kautta My Dreamhome tavoittaa asiakkaat Pohjanmaan alueella. AnnHelen Furubacka-Kinnunen huomauttaa, että sinne mennään, minne pyydetään. Kiireisimpänä aikana hän pakkaa autonsa jopa seitsemänä iltana viikossa ja suuntaa maakuntaan. Jonkinlaisena rajana hän on yleensä pitänyt 140 kilometrin ajomatkaa yhteen suuntaan.

Tänä syksynä toiminta-alue on laajentunut etelän suuntaan, kun Pietarsaari-Vaasa-Pedersöre alueella on aloittanut yrityksen ensimmäinen jälleenmyyjä. Verkkokauppa taas tavoittaa asiakkaat koko Suomessa. Verkkokaupan asiakkaista 80 prosenttia tulee Kehä III:n sisäpuolelta.
- Syynä on se, että näitä tuotteita ei yksinkertaisesti ole siellä tarjolla. Toisena syynä ovat Etelä-Suomea edullisemmat hinnat. Minulla periaatteena on, että tuotteet pitää olla hyvää laatua, mutta kuitenkin kohtuuhintaisia, AnnHelen Furubacka-Kinnunen toteaa.

Sisustamista harrastavat löytävät My Dreamhomen verkosta jo hyvin, samoin kotikutsujen järjestämisestä osataan jo kysellä puhelimitse. Furubacka-Kinnunen huomauttaa, että parhaiten tieto leviää tyytyväisten asiakkaiden välityksellä. Onnistuneista kotikutsuista kerrotaan mielellään ystäville ja voipa joku kirjoittaa tuotteista omassa blogissaankin.

Pienyrittäjälle suuret ja kalliit mainoskampanjat eivät ole mahdollisia, vaan on osattava hyödyntää maksuttomia markkinointikanavia. Furubacka-Kinnunen on jo parin vuoden ajan kertonut blogissaan putiikkinsa toiminnasta ja sisustamisesta. My Dreamhomella on myös keväästä lähtien ollut omat facebook - sivustonsa.
- Facebook-sivustoa on blogia helpompi päivittää. Lisään sinne tietoa ja kuvia heti, kun tulee jotakin uutta ja huomaan, että sitä myös luetaan hyvin. Sinne tulee laitettua myös kuvia oman kodin sisustuksesta, koska kiinnostaahan se lukijoita, miten sisustusliikkeen pitäjä itse asuu, hän kertoo.


AnnHelen Furubacka-Kinnunen kokee My Dreamhomen unelmatyökseen, vaikka totista työtä yrityksen pyörittäminen onkin. Hänen mukaansa on hienoa tehdä töitä itselleen ja huomata pärjäävänsä sillä, mistä aidosti tykkää.

My Dreamhomen kotisivuille>>>