syyskuu 2010

Tavoitteena saada asiakas viihtymään kuin kotonaan

Ravintola Wanha Lyhty & Kellari on yksi Kokkolan pitkäaikaisimpia, yhtäjaksoisesti saman yrittäjän omistuksessa toimineita ravintoloita. Vuodesta 1988 ravintola on tarjonnut gourmet - ruokaa ja laadukkaita juomia, kuitenkin asiakkaan kannalta kohtuullisella hinnalla.


- Me tarjoamme koko pakettia. Asiakas voi vieraidensa kanssa nauttia Kellarissa kolmen ruokalajin illallisen alkucocktaileineen kahviin ja konjakkiin saakka ja viipyä 3-4 tuntia, mikäli hän tämän ajan haluaa käyttää, ravintoloitsija Annika Ojatalo kertoo.

Ruokalista on suunniteltu jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan siten, että se olisi asiakkaalle mieleinen. Ojatalo huomauttaakin, että sitä tarjotaan, mitä asiakkaat ovat vuosikaudet toivoneet. Vaikka ruokalistaa toki osittain uusitaankin, asiakkaiden rakastamat annokset listalla säilyvät. Kun taas puhutaan gourmet - ruuasta, erityisen tärkeää on raaka-aineiden kotimaisuus ja lähiruoka niin pitkälle kuin mahdollista sekä ruuan valmistus alusta loppuun saakka itse.

- Valmistamme itse kaiken, mikä itse valmistettavissa on, mitään puolivalmisteita emme käytä. Teemme esimerkiksi kaikki kastikkeet itse. Lihat tulevat meille kokonaisina fileinä ja meidän kokkimme käsittelevät ne, joten sen tuoreempana sitä ei voi saada. Mitä vähemmän ruoka-annoksessa on vieraita käsittelykertoja alkutuotannon ja sen välissä, kun annos on asiakkaan edessä, sitä parempi, Ojatalo painottaa.
Tämä vaatii valtavan työmäärän samaten kuin se, että käytetään oikeita pöytätekstiilejä ja pöydät katetaan valmiiksi, mutta tavoitteena on hemmotella asiakasta ja tarjota hänelle jotakin sellaista, mitä ei joka paikasta saa.

Tunnelmallinen miljöö kuuluu asiaan

Wanhan Lyhdyn Kellari toimii ainutlaatuisessa kellarimiljöössä, jollaisia muita ei lähiseuduilla menneiltä ajoilta ole säilynyt. Katutasossa toimiva Wanha Lyhty henkii samaa tunnelmaa. Annika Ojatalo korostaakin miellyttävän ympäristön merkitystä hyvän ruuan ja ammattitaitoisen palvelun lisäksi.
- Haluan, että meidän ympäristö olisi ylivoimainen. Toki jossakin arvosteltiin, että emme uusiudu ja tämä näyttää aina samanlaiselta. Mielestäni maailma muuttuu kuitenkin niin nopealla tahdilla, että ei haittaa mikäli jokin asia säilyykin perinteisenä, hän toteaa.

Mitään ehdotonta tyyliä Wanhan Lyhdyn & Kellarin sisustus ei edusta. Kaikki tavarat ovat keräilytavaroita, joilla kullakin on oma tarinansa. Esimerkiksi Wanhan Lyhdyn kaapit ovat peräisin Kokkolan vanhimmasta apteekista.
- Oikean ilmapiirin luomiseksi joutuu huolehtimaan miljoonasta pikkuasiasta. Se on näkymätöntä työtä. Asiakas ei välttämättä tätä huomaa, mutta jos niistä ei huolehdittaisi, niin sitten se huomattaisiin, Ojatalo kertoo.

Ammattitaitoisella henkilökunnalla on oma tärkeä tehtävänsä oikeanlaisen tunnelman ja ilmapiirin rakentajina. Ojatalosta on tärkeää, että myös henkilökunta tuntee ravintolan historian ja noudattaa talon tapoja. Tämän takeena on se, että henkilökunta on vakituista eikä alati vaihtuvia osa-aikaisia.
- Minun lisäkseni täällä työskentelee kuusi vakituista työntekijää ja neljä extraajaa, jotka työskentelevät ravintolassa esimerkiksi opiskelunsa ohella. Ihan alussa, ennen kun 90-luvun lama iski, meitä oli kymmenen. Silloin Kokkolassa ei ollut paljon ravintoloita eikä pikaruokaloista tiedetty mitään. Se oli aika iso asia, kun alakerta avattiin. Kuitenkin useamman vuoden ajan työntekijämäärä on pysynyt tuossa kuudessa vakituisessa, Ojatalo kertoo.

Maltillisesti ja harkitusti uudistuksia

Yli kahdenkymmenen vuoden aikana Ravintola Wanha Lyhty & Kellari on kokenut muutamia muutoksia, jotka ovat liittyneet osaltaan myös toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Alun perin alakerrassa ruokailun ohessa järjestettiin viikonloppuisin myös diskoiltoja.
- Aukioloaikojen pidentyessä neljään saakka tanssimisen ja syömisen yhdistäminen ei ollut enää mahdollista. Kun alkuperäinen liikeidea ei enää toiminut, avattiin katutasoon laman jälkeen, vuonna 1994 Wanha Lyhty. Alakerta remontoitiin reilu kymmenen vuotta sitten nykyiseen muotoonsa ruokaravintolaksi, Ojatalo kertoo.

Kevään aikana olut- ja seurusteluravintola Wanha Lyhty on kokenut uudistuksen niin sisustukseltaan kuin toiminnaltaan. Uudistustarve lähti Ojatalon mukaan liikkeelle tupakkalain muutoksesta ja sen mukanaan tuomasta tapakulttuurin muutoksesta.
- Lähdin miettimään, mikä sitten voisi olla sellaista, mikä saa ihmiset viihtymään paikassa todella hyvin. Ajatuksenani on aina ollut, että ravintola on asiakkaalle toinen olohuone. En ole ikinä valinnut sellaista linjaa, että asiakas sisälle, äkkiä pois ja uusi tilalle. Hain myös sellaista ideaa, mikä toimisi koko viikon ja ympäri vuoden eikä keskittyisi vain tiettyihin viikon päiviin tai sesonkeihin, hän kertoo.

Kahden vuoden etsinnän jälkeen löytyi ajatus salaattipöydästä. Arkipäivisin yläkerrassa voi nauttia salaattipöydän antimista vaikkapa lounaaksi. Lisäksi iltaisin yläkerrassa on alakerran tarjontaa täydentämässä kevyempi ruokalista.
- Mikäli haluaa tulla syömään jotakin kevyttä ja nauttimaan pari lasi viiniä ystävien seurassa, se onnistuu yläkerrassakin. Välttämättä ei siis tarvitse varata pöytää alakerrasta, vaan voi koska tahansa pistäytyä tänne, Ojatalo painottaa.

Annika Ojatalo huomauttaa, että vaikeammistakin ajoista on selvitty, kun perusasiat ovat kunnossa. Perusasiat merkitsevät hänelle hyvää, mutta kohtuuhintaista gourmet - ruokaa, ammattitaitoista palvelua sekä miellyttävää ympäristöä.

Wanhan Lyhdyn & Kellarin verkkopalveluun>>>