toukokuu 2010

Veneitä ympärivuotiseen käyttöön

Kokkolalainen Ab Sarins Båtar Oy valmistaa veneitä ympärivuotiseen käyttöön niin yksityishenkilöille kuin ammattilaisillekin. Valmistuksessa on kaiken kaikkiaan yhdeksän eri mallia 21 -jalkaisesta Minor WR:stä aina 37- jalkaiseen Minor Offshoreen. Veneissä erityisesti on kiinnitetty huomiota käytännöllisyyteen ja toimivuuteen ja ne kulkevat turvallisesti säässä kuin säässä.


- Veneet rakennetaan kestäviksi, koska syksyisin ja keväisin voi olla vielä jäätä. Myös kaikki sisustusosat ovat varsin jykeviä, niitä pystyy käyttämään vaikka hanskat kädessä. Eristämme rungot ja hytin sivut siten, että lämpö pysyy paremmin sisällä. Myöskään veneiden moottori ei pakkasella jäädy, kertoo markkinointi- ja ostopäällikkö Thomas Sarin.

Sarins Båtarilla painotetaan sarjatuotannon sijasta yksilöllisiä ratkaisuja. Tämä on monesti myös se tekijä, miksi asiakas valitsee yrityksen valmistaman veneen.
- Asiakkaat voivat päättää muun muassa sisustuksesta hyvin pitkälle itse. Lähes kaikilla meidän asiakkaillamme on ollut vene jo aiemminkin ja he tietävät, mitä haluavat. Paljon käymme keskusteluja siitä, miten ohjauspaikka pitää olla suunniteltu, että se on juuri asiakkaalle sopiva, toimitusjohtaja Lillemor Sarin ja Thomas Sarin kertovat.

Asiakkaat ovat aina tervetulleita tehtaalle katsomaan oman veneensä valmistusta ja henkilökohtaisesti keskustelemaan yksityiskohdista.
- Veneen hankinta koskee usein ostajan vapaa-aikaa ja he kokevat positiivisena sen, että saavat tulla tänne. Joka kymmenes asiakas näin tekeekin. Meillä on ollut täällä japanilaisia asiakkaita ja Ruotsista tänne tullaan useasti, Lillemor ja Thomas Sarin toteavat.

Veneen rakentaminen on yhteistyötä

Veneiden suunnittelu on kompromissien tekemistä, sillä vaatimukset Venäjällä, Japanissa, Kreikassa ja Ruotsissa ovat hyvinkin erilaisia.  Päämarkkina-alue on kuitenkin koko Eurooppa, jolloin veneet on suunniteltava sopiviksi kaikkialle Eurooppaan.
- Suunnittelemme tuotekehitystä aina viiden vuoden ajanjaksoissa eteenpäin. Kun päätämme, mikä malli tulee seuraavaksi, keskustelemme jälleenmyyjien kanssa mallista ja siitä, mitä asiakas haluaisi sellaiseen veneeseen. Tämän perusteella luodaan 3D-piirrokset, joita sitten muutetaan niin kauan, että mahdollisimman moni meistä ja jälleenmyyjistä on niihin tyytyväisiä, Thomas Sarin kertoo.

Sarins Båtarilla päätetään aina itse, millainen veneen tulee olla sekä lopuksi suoritetaan veneen lopputarkastus. Alihankintaa pystytään teettämään kaikissa välivaiheissa kulloisenkin työtilanteen perusteella. Tällä hetkellä alihankintana teetetään muun muassa kaikki laminointityöt sekä osa kokoonpanosta.
- Lopputarkastus on aina täällä, veneet eivät lähde alihankkijoilta asiakkaalle. Tarkistamme kaikki siten, että asiakas tai veneen myyjä avaimet käteen saatuaan voi lähteä täältä suoraan ajamaan venettä, Lillemor Sarin kertoo.

Kun valmistetaan puoliksi räätälöityjä veneitä, joissa asiakas voi päättää varustuksesta ja sisustuksesta, ei työtä voi tehdä liukuhihnalla, vaan yksi työtiimi valmistaa aina yhden veneen alusta loppuun saakka.
- Tämä on työntekijöillekin mielenkiintoisempaa, kun on vaihtelua eikä tarvitse tehdä koko ajan samaa työtä. Pystyy myös näkemään työn lopputuloksen. Ja asiakkaat, jotka käyvät täälläkin, voivat sitten lähettää suoraan työntekijöille kiitoksen hyvästä veneestä, Lillemor Sarin toteaa.
Tällainen valmistustapa toisaalta asettaa vaatimuksia työntekijöiden osaamiselle. Lillemor Sarin kiitteleekin, että sekä heidän 35 omaa työntekijäänsä että myös alihankkijan työntekijät ovat erittäin hyviä ja osaavia veneenrakentajia.

Maailman parhaat all season -veneet

Sarins Båtar on ehtinyt toimia jo yli 40 vuoden ajan. Kaikki lähti siitä, kun Edy Sarin perusti verstaan Öjaan ja alkoi tehdä puusisustuksia pohjalaisille venealan yrityksille. Hyvin pian alettiin valmistaa myös pieniä purjeveneitä lasikuidusta. Jo tuohon aikaan Sarinsin veneverstaalla oli vientiä Ruotsiin ja Tanskaan.

Puusisustuksia Sarins Båtvarv teki alihankintana muille yrityksille aina vuoteen 1975 saakka ja kun alihankintatyöt loppuivat, piti keksiä jotakin muuta tilalle. Tuolloin syntyi oman kehittelyn kautta takahytillinen vene, ensimmäinen Minor.
- Kukaan muu ei aluksi uskonut siihen kuin Edy itse. Se kulki kuusi solmua, joten kehitys on mennyt eteenpäin huimasti, kun veneemme nyt kulkevat yli 40 solmua, Lillemor Sarin toteaa.

Yli neljänkymmenen toimintavuoden aikana yritys on ehtinyt nähdä niin hyviä kuin huonojakin aikoja. 1980 -luvulla veneitä olisi mennyt enemmän kuin yritys ehti valmistaa, mutta Edy ja Lillemor Sarin kuitenkin tuolloin päättivät pysyttäytyä silloissa tuotantomäärissä eivätkä lähteneet investoimaan voimakkaasti. Tämä osaltaan auttoi selviytymään 90-luvun lamasta.
- Myös syksy 2008 oli vaikea. Meillä oli hyvä tilauskanta, mutta suuri osa tilauksista peruttiin. Kuitenkin jo keväällä 2009 kysyntä oli jo aika hyvä. Olemme pystyneet aina sopeutumaan tilanteisiin ja pitämään omat työntekijämme. Voimakkaan tuotekehittelyn ansiosta olemme myös ehkä pärjänneet kilpailijoitamme paremmin, Lillemor ja Thomas Sarin kertovat.

Sarins Båtarin päätavoitteena on tehdä maailman parhaita all season -veneitä ja olla sillä osa-alueella markkinajohtaja. Tulevaisuuteen yrityksessä voidaan katsoa luottavaisin mielin, sillä perheen kolme poikaa, Thomas, David ja Johannes Sarin, ovat mukana kehittämässä perheyritystä.
- Olemme kaikki tulleet yritykseen vapaaehtoisesti. Me olemme kaikki vielä nuoria ja meillä kaikilla on omat vastuualueemme. Kun yrityksellä on takanaan 40 vuoden historia, on erittäin hyvä lähteä rakentamaan brändiä ja all season -ajattelua, Thomas Sarin toteaa.

Toimitusjohtaja Lillemor Sarin sanoo, että heidän tavoitteenansa on valmistaa niin hyviä veneitä, että niistä voi itse olla ylpeä sekä olla samalla mahdollisimman hyvä työpaikka työntekijöille.

Ab Sarins Båtar Oy:n www-sivuille>>>