lokakuu 2021

Lyömättömiä löylyjä saunakansalle

Kun perholaisen Ehta Group Oy:n toimitusjohtaja Henri Humalajoki kertoo saunarakentamiseen keskittyvän perheyhtiön tarinaa, tulee väistämättä tunne, että koossa ovat menestyskonseptin ainekset.


Tuotteen eli saunan tietenkin tuntevat kaikki, ja kohderyhmänä ovat saunahullut suomalaiset.

Ehtasauna-mallistosta löytyy valmissaunoja sekä perinteiseen että moderniin makuun, ja saunojen ostaminen on tehty helpoksi, kuten kuluttajat nykyään haluavat. Viime kädessä pelin ratkaisee saunomiskokemus, jonka perusteella saunojat vertailevat löylyjä keskenään. Niinpä yrityksessä on selvitetty paljon sitä, millaiset ilmakiertoratkaisut takaavat parhaat löylyt.

Yhtiössä kuitenkin tiedetään, ettei menestys tule itsestään, sillä kilpailu saunamarkkinoilla on kova.


- Toisaalta potentiaaliakin on, sillä Suomessa haetaan vuosittain 3000-5000 rakennuslupaa alle 25-neliöisille rakennuksille. Markkina on kuitenkin herkkä, minkä koronapandemia taas osoitti. Silloin kun tulee vaikeita aikoja, saunan kaltaisista hankinnoista karsitaan ensimmäisten joukossa, Humalajoki sanoo.

 

Yli 1300 saunan kokemuksella

Ehta Groupin nimellä yritys on toiminut vuoden 2021 alusta. Yhtiön juuret ulottuvat 2000-luvun alkupuolelle, jolloin Henrin isä Risto Humalajoki ryhtyi toiminimiyrittäjänä rakentamaan pyöröhirsistä muun muassa mökkejä, kehikoita ja latoja.

Vuonna 2009 perustettiin Hirsituote Humalajoki Oy, johon myös Henri tuli osakkaaksi. Valikoima laajeni höylähirsirakennuksiin, ja valmissaunojen tuotanto käynnistyi 2010. Viisi vuotta myöhemmin yhtiössä päätetiin keskittyä pelkästään valmisrakennuksiin, ja siitä lähtien päätuotteina ovat olleet höylähirrestä ja liimatusta lamellihirrestä tehdyt saunat.


Yritys työllistää 5-6 työntekijää, ja kuluvan tilikauden liikevaihtotavoite on Henri Humalajoen mukaan noin 1,2 miljoonaa euroa.


- Omistuspohjan laajentaminen tuli ajankohtaiseksi isän lähestyttyä eläkeikää, ja itse halusin jakaa vastuuta laajemmalle, koska toiminta oli jo kasvanut aika isoksi. Siitä syntyi Ehta Group, joka osti Hirsituote Humalajoen liiketoiminnan. Minun lisäksi omistajina Ehta Groupissa ovat velipojat Markus ja Janne, serkkumme Ahti Humalajoki sekä siskonmies Ville Laitila.

Tähän mennessä saunoja on vuosien aikana lähtenyt asiakkaille jo yli 1300 kappaletta. Omien toimitilojen hankkiminen sekä koneinvestoinnit ja henkilöstön palkkaus ovat luoneet edellytykset kasvulle.


- Jotta menestymme kisassa, tärkeimmät asiat ovat laatu ja toimitusvarmuus. Laadun lisäksi tuotekehityksen kärkenä on rakennusten keskikoon nostaminen. Myynnin näkökulmasta tavoitteena on kehittää konseptia myös niin, että asiakkaan on meiltä entistä helpompi ostaa, ja että palvelu toimituksineen ja asennuksineen hoituu sujuvasti, Henri Humalajoki sanoo.

Vaikka yrittäjillä on tunnetusti kädet täynnä töitä, yhtiössä on sovittu tietyistä arjen käytännöistä.


- Meidän arvoihin kuuluu, että hommat tehdään kohtuullisella työajalla, ja se koskee niin työntekijöitä kuin meitä yrittäjä-omistajia.

 

Kuvanteksti: - Valmisrakentamisen suosion kasvaessa saunoja menee kuluttajien lisäksi yrityksille ja taloyhtiöille, Ehta Groupin toimitusjohtaja Henri Humalajoki sanoo.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo

Ehta Group Oy:n verkkosivut >>>