syyskuu 2020

Kahakka Brewery kasvuloikan kynnyksellä

Kahakka Breweryn olutlaaduissa maistuvat niin Kokkolan kaupungin 400-vuotinen historia kuin digitaalisesti personoidut makumieltymykset. Sopivasti Kokkolan juhlavuoden tiimoille ajoittuu yhtiön suurinvestointi, joka yli kaksinkertaistaa pienpanimon nykyisen tuotantokapasiteetin.


Krimin sodan aikaisen Halkokarin kahakan mukaan nimetyn kokkolalaispanimon identiteetin tunnistaa helposti. Se on historiaa, käsityöläisyyttä ja paikallisesti tuotettua olutta höystettynä yhteisöllisyydellä ja tekijöiden intohimolla. Toimitusjohtaja Nicke Kavilon sanoin Kahakka Brewery on oman kylän panimo, jota paikallisuus ja vahvasti historiaan sidottu tarina siivittävät myös vientimarkkinoille.

Kokkolan kaupungin 400-vuotisjuhlavuoden kunniaksi panimo halusi tarjota kuluttajille Kokkolaa makuina. Tuotekehityksen tuloksena syntyivät Kokkolan perustamisvuoteen linkittyvä 1620-juhlaolut sekä neljän oluen kokonaisuus, jonka etiketeissä esiintyy neljä Kokkolaan ja sen historiaan keskeisesti liittyvää henkilöä; Lucina Hagman, Anders Chydenius, Matts Kankkonen sekä Kustaa II Aadolf. Makuvaihtoehtojen joukosta luonnollisesti löytyy muun muassa Terva porter, tunnetaanhan Kokkola vuosisatojen takaa myös tervakaupastaan.

- Aikataulu oli tiukka, mutta uurastus kannatti. Haluamme olla aidosti osa Kokkolaa, ja tämä on meidän mielestämme siitä hyvä osoitus. Ylpeys omasta kotikaupungista on yksi Kokkolan juhlavuoden teemoista, ja toivottavasti kokkolalaiset voivat olla aikanaan ylpeitä siitä, miten me olemme tehneet Kokkolaa tunnetuksi, Nicke Kavilo sanoo.

 

Suosikkimaku syntyy kännykällä, oluet dronella kotiovelle

 

Alusta saakka Kahakka Brewery on ottanut oluen ystävät mukaan tuotekehitykseen. Kavilon mukaan syy on yksinkertainen: pienpanimo kunnioittaa suorastaan intohimoisesti kuluttajien henkilökohtaisia makumieltymyksiä oluen korkean teknisen laadun ohella. Jos yhtiön visio toteutuu, 10-15 vuoden kuluttua Kahakka Brewery hyperpersonoi oluita asiakkailleen.

- Tuolloin asiakkailla on mahdollisuus luoda kännykällään oluelle haluamansa makuprofiili, ja pulloille personoitu etiketti. Näitä oluita voitaisiin tuottaa kannattavasti hyvin pieniäkin määriä, ja valmiit oluet toimitettaisiin kotiovelle vaikkapa dronella, Kavilo visioi ja kertoo panimon tekevän pitkäjänteistä kehitystyötä esimerkiksi Centria-ammattikorkeakoulun kanssa.

Pienpanimon vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä noin 36 000 litraa. Omien brändien lisäksi yritys valmistaa oluita alihankintana. Kapasiteetti ei ole enää vastannut tarpeita, mikä on rajoittanut kasvumahdollisuuksia. Nyt yritys on kuitenkin uuden edessä, sillä käynnistymässä on Kahakka 2.0-projekti.

- Olemme investoimassa viiteen uuteen tankkiin, joista jokaisen kapasiteetti vuositasolla on 20 000 litraa. Mietimme paljon muun muassa vientiä, ja tulossa oleva kapasiteetin lisäys antaa siihen mainion mahdollisuuden. Lisäkapasiteetin ansiosta yllämme lisäksi niin isoihin tuotantomääriin, että niillä pääsee isojen kauppaketjujen keskusvarastoihin, ja sitä myöten laajempaan jakeluun. Tuotevaihtoehdotkin lisääntyvät, mistä esimerkkinä gluteenittomat oluet.

Kavilo sanoo kapasiteetin kasvun vievän yrityksen liiketoiminnan uudelle tasolle myyntikanavat ja organisaatio mukaan lukien.

- Aikanaan nämä Indolan tilat käyvät liian pieniksi. Sitä ajatellen olemme myös katsoneet Kokkolaa sillä silmällä, löytyisikö kaupungista sopiva paikka panimokokonaisuudelle, toimitusjohtaja viittaa panimon ja panimoravintolan yhdistelmään.

 

Kuvanteksti: Nicke Kavilo (vas.) ja Tomas Chacon ovat valmiita Kahakka Breweryn kasvuloikkaan.

 

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo

 

Kahakka Brewery verkkosivut >>>