maaliskuu 2020

Digin ja printin luova liitto

Digitalisoituvassa maailmassa printin tulevaisuus on ollut jo pitkään yksi isoimmista puheenaiheista. Painotalo Välikangas yhdistää ennakkoluulottomasti vanhaa kirjapainotekniikkaa ja uusimpia digiratkaisuja. Perheyrityksessä muutoksessa nähdään enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.


Vuodesta 1974 toimineen painotalon perustaja Antti Välikangas tunnetaan idearikkaana kirjapainoalan yrittäjänä, jonka keräämä historiallinen kirjapainotekninen kokoelma on kansainvälisesti merkittävä, ja aivan oma tarinansa. Tällä hetkellä perheyrityksessä eletään vaihetta, jossa omistus on siirtymässä seuraavalle sukupolvelle.

Kehitysjohtajana työskentelevä Eeva Välikangas opiskeli Vaasan kauppakorkeassa ja valmistui taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta. Hän aloitti jo oman yrityksen, joka teki tekstiilisuunnittelua ja graafista muotoilua, mutta lopulta tie vei perheyrityksen palvelukseen.

- Tein omaa tuotemallistoa, johon kävin ennen messuja yöllä painamassa tuotelappuja vanhoilla kohopainokoneilla. Messuilla huomasin, miten ihmiset hypistelivät käsissään paksusta ekopahvista tehtyjä tuotelappuja, joihin olin polttanut logon kuumalla raudalla. Silloin ajattelin, että huomiota herättävä painaminen on jotain sellaista, jota ihmiset arvostavat tänä päivänä tosi paljon, ja jonka itse hallitsen, Eeva Välikangas kertoo ja korostaa esimerkiksi pakkausten merkitystä yritysten brändille.

- Parhaimmillaan pakkaus ilmentää yrityksen arvoja ja nostaa tuotteen arvoa. Kun kotihunajapurkilla on kiva pakkaus, välität asiakkaalle hunajan mukana myös yrityksen tarinaa ja tunnetta. Kokonaisuuteen voi vaikuttaa hyvinkin pienillä asioilla, joita kuluttaja ei välttämättä edes huomaa. Siksi pientenkin yksityiskohtien onnistuneella toteutuksella on iso merkitys lopputulokselle.

 

Enää painotekniikka ei rajoita luovuutta

 

Äskettäin Painotalo Välikangas teki merkittävän investoinnin moderniin digipainokoneeseen. Nyt kaikki värit voi painaa vaikkapa helmiäissävyisinä tai metallinhohtoisina, painaa peittävää valkoista värillisen pinnan päälle tai valoa vasten heijastuvaa kiiltävää pintaa. Enää painotekniikka ei siis rajoita luovuutta.

Vanha ja uusi painotekniikka yhdistyvät esimerkiksi silloin, kun tuote painetaan ensin digipainossa, ja sen jälkeen siihen lisätään käsityönä foliolla pieni yksityiskohta perinteisellä painotekniikalla.

- Vaikka isossa mittakaavassa painosmäärät ovat pienentyneet, mekin toimitamme edelleen myös isoja painoksia vaikkapa lomakkeita. En kuitenkaan jaksa surra painosmäärien laskua, koska printti ja digi tukevat toisiaan. Printistä, kuten käyntikorteista ja erilaisista personoiduista ratkaisuista, on tulossa yhä enemmän premium-tuotteita, joilla yritykset erottuvat muista.

Voisi kuitenkin ajatella, että digitaalisen vallankumouksen keskellä siirtyminen vahvana printtitalona tunnettuun perheyritykseen vaati erityistä rohkeutta?

- Totta kai digitaalisuuden vaikutukset mietityttivät. Toisaalta itselläni on niin vahva tausta suunnittelusta ja mainostoimistotyöstä, että tiesin tämän alan oikeasti merkitykselliseksi varsinkin yritysten markkinoinnille. Meille tulee paljon toimeksiantoja esimerkiksi paikalliselta teollisuudelta ja kaupalta. On motivoivaa, kun pystymme osaltamme auttamaan asiakkaita onnistumaan heidän omassa liiketoiminnassaan.

- Tietenkin työuran olisi voinut tehdä jossain muualla ja seurata etäältä kotikaupungin elämää, mutta kotiseuturakkaus painoi ratkaisussani. Koin tilanteen niin, että nyt on meidän nuorempien vuoro ottaa vastuuta oman kotiseudun kehittämisestä, Eeva Välikangas sanoo.

 

www.valikangas.fi >>>

 

Kuvanteksti: Uutta ja vanhaa painotekniikkaa. Eeva Välikangas uudenkarhean digipainokoneen äärellä kädessään kohopainossa käytettyjä vanhan ajan irtokirjasimia.

Teksti ja kuvat: Jorma Uusitalo