helmikuu 2020

Rohkeasti uudistuva nahka-alan perheyritys

Nahkateollisuudella on Kokkolassa vankat perinteet. Kokkolan Nahka on kolmannen polven perheyritys, joka on historiansa aikana reagoinut rohkeasti markkinoiden muutoksiin. Kotkamaassa toimiva yritys on tänä päivänä maailman suurin pohjoisten eläinten nahkoja valmistava nahkatehdas.


Nahkojen valmistukseen liittyvä osaaminen ulottuu Örnbergien suvussa ainakin viiden, ellei kuuden sukupolven päähän. Kokkolan Nahkan toimitusjohtajan Juha Örnbergin ja hänen veljensä Pasin isoisällä Jormalla oli yrittäjän sielu ja tarpeeksi rohkeutta ryhtyä alan yrittäjäksi yhdessä Ragnar Majabackan kanssa. Siitä sai alkunsa Kokkolan Nahka vuonna 1957.

Tuolloin Suomessa oli pula lähes kaikesta. Nahkaa tehtiin monenlaisista raaka-aineista, ja kotiompelijoiden valmistamat työkäsineet päätyivät muun muassa metsureille, maanviljelijöille, VR:n työntekijöille ja teollisuuteen.

Kun Aasiasta maahan alkoi virrata käsineitä, Kokkolan Nahka ryhtyi tekemään pukinenahkaa 1980-luvulla. Nahkatakkeja vietiin erityisesti Neuvostoliittoon, kunnes maan hajoaminen päätti monen nahkatehtaan tarun.

- Neuvostoliiton-kaupan romahdettua isä keksi, että ryhdytään myymään hirvennahkoja. Ensin niitä myytiin suolattuna Yhdysvaltoihin, kunnes siellä tehtaat alkoivat sulkea ovia. Silloin aloimme jalostaa 1990-luvun puolivälissä nahkat pidemmälle, ja sillä tiellä olemme vieläkin. Kukaan muu Suomessa ei oikein uskaltanut tarttua siihen mahdollisuuteen, mutta ainakin meidän kohdalla se liike kannatti tehdä, Juha Örnberg sanoo.

Hirvennahkoihin perustuva liiketoiminta kuitenkin edellytti koko perusinfran luomista itse. Juhan ja Pasin äiti etsi puhelinluettelosta maakunnasta maanviljelijöitä, koska monet heistä harrastivat metsästystä hirviseurassa. Sillä tavalla luotiin perusta raaka-ainehankinnalle. Vähitellen alkoi kertyä tulojakin, ja ensimmäisenä palkkana oli perheeseen hankittu tiskikone. Aikamoinen harvinaisuus siihen aikaan.

- Yhdysvalloista saimme hyvin taaloja, kunnes tuli euro. Suhteessa dollariin vahva euro heikensi kannattavuutta, minkä vuoksi olimme taas uuden edessä. Päätimme laajentaa vientialueita, ja nyt meillä on vientiä niin Yhdysvaltoihin, Eurooppaan kuin Aasiaan, Örnberg kertoo.

 

Hirvennahka on eettinen ja ekologinen raaka-aine

 

Korkea laadun ohella Kokkolan Nahkan menestystä maailmanmarkkinoilla siivittää pääraaka-aine, eli hirvennahka itsessään.

- Ulkomaisille hirveen liittyy paljon eksotiikkaa. Hirvennahka on täyteläinen ja erityinen yhdistelmä paksun nahkan kestävyyttä ja pehmeän nahkan käsiteltävyyttä. Hirvennahasta valmistettu tuote on lisäksi hyvin eettinen ja ekologinen valinta. Hirvi elää vapaana luonnossa, ja sen metsästystä säädellään kaatoluvilla, kertoo Juha Örnbergin puoliso, yrityksen kehitysjohtaja Mirva Kenttämies.

Viime vuonna Kokkolan Nahka teki jälleen uuden avauksen tuodessaan markkinoille hirvennahasta valmistetut koirien puruluut, premium-tuotteita nekin. Yritykselle se tarkoitti rohkeaa loikkaa täysin uudelle alalle, ja pari vuotta kestänyttä tiivistä valmistelua tuotekehityksineen.

- Hirvennahka on yleensäkin asiakkaidemme korkealle arvostama raaka-aine. Me saamme hyödynnettyä raaka-aineen entistä tehokkaammin, ja hirvennahasta valmistetut puruluut ovat terveellisiä ja turvallisia, minkä lisäksi niissä on aito riistan maku, Mirva Kenttämies luettelee uutuustuotteen vahvuuksia. Suomen lisäksi puruluille avataan tänä vuonna markkinoita myös ulkomaille.

Kokkolan Nahkan liikevaihto vuonna 2019 oli 4,9 miljoonaa euroa, ja yritys työllisti 40 henkilöä. Entäpä tulevaisuus?

- Jokin aika sitten veimme loppuun sukupolvenvaihdoksen ja toimme markkinoille puruluut. Mielestäni olemme luoneet viime vuosina tukevan perustan tulevaisuutta ajatellen, eli jospa keskittyisimme jonkin aikaa nykyiseen liiketoimintaan, Juha Örnberg hymyilee.

 

www.kokkolan.com

 

Kuvanteksti: Hirvennahan lisäksi Kokkolan Nahka valmistaa jakin- ja peurannahkoja. Kuvassa toimitusjohtaja Juha Örnberg ja kehitysjohtaja Mirva Kenttämies.

 

Teksti ja kuvat: Jorma Uusitalo