toukokuu 2019

Rekrytointiin tehokkuutta ulkoistamisella

Suursäkkituotteita muun muassa kemianteollisuuteen, elintarviketeollisuuteen, agribisnekseen ja jätehuoltoon valmistava Accon toimii Suomen lisäksi Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa. Yhteensä yrityksessä työskentelee noin 110 henkilöä, joista 50 Kokkolan tehtaalla. HR-päällikkö Janne Kuorikoski kertoo, että koska yrityksen kasvu on ollut viime vuosina kovaa, ovat rekrytointiasiat olleet tapetilla jatkuvasti jo usean vuoden ajan.


-Meidän työntekijämme tekevät pitkiä työuria palveluksessamme, mutta eläköitymisten takia vaihtuvuus on viime vuosina ollut melko kovaa. Meillä on jatkuvasti hiljaisessa haussa hyviä tyyppejä ja työtä pelkäämättömiä tiimityöntekijöitä ompelimoon. Arvioin, että tämän vuoden aikana pystyisimme työllistämään noin viisi henkilöä lisää. 

 

Rekryfirmat rankkaavat sopivia hakijoita

 

Kuorikoski kertoo, että yritys tekee rekrytoinneissa yhteistyötä kolmen rekrytointifirman kanssa, jotka rankkaavat heille sopivia hakijoita. Tähän toimintatapaan he ovat päätyneet tehokkuuden nimissä.

-Rekrytointifirmat haastattelevat, tekevät karsinnan ja lähettävät joko CV:n tai videohaastattelun meille. Tällöin pääsemme tekemään oman arvion, ja pyytämään sopivat hakijat haastateltavaksi. 

-Rekrytointifirmat näyttävät ensimmäisessä haastattelutilanteessa hakijalle videon, jossa esitellään meidän toimintaa ja mahdollista tulevaa työtä, jotta hakijalla olisi hallussaan paras mahdollinen tieto, kun hän etenee hakuprosessissa eteenpäin, Kuorikoski kertoo. 

Rekrytointifirmojen lisäksi Accon on tehnyt rekrytoinnissa yhteistyötä alueen oppilaitosten, Kokkotyösäätiön ja TE-toimiston kanssa. Kuorikoski kertoo, että Accon on toiminut myös maahanmuuttajien työllistäjänä. 

-Tällä hetkellä meillä on työntekijöitä Suomen lisäksi muun muassa Afganistanista, Venäjältä ja Bangladeshista. Osa työntekijöistä on tullut koulutuskokeilun myötä tai vuokrafirman kautta. 

 

Työnantajabrändiä tärkeä kehittää

 

Kuorikoski toteaa, että työntekijöistä on tällä hetkellä pulaa niin toimihenkilö- kuin työntekijäpuolella. Työnantajabrändin kehittäminen onkin tullut yrityksessä ajankohtaiseksi. 

-Kilpailu hyvistä työntekijöistä on kovaa. Varsinkin toimihenkilöpuolella olemme huomanneet, että meidän täytyy olla valmiita tekemään nopeita ratkaisuja, etteivät hyvät hakijat karkaa muualle. Meillä on työnantajana onneksi hyvä maine, ja sitä pitäisi jatkossa vielä tuoda enemmän esille. Tätä olemme tehneet muun muassa laatimalla koko konsernille yhteiset LinkedIn-sivut ja tekemällä yritykselle piakkoin julkaistavan esittelyvideon.

Kuorikoski kertoo, että kaikki ainekset työnantajabrändin kehittämiselle on jo olemassa. Henkilöstölle järjestetään yhteistoimintaa, yritysvierailuja, talkooiltoja, illanviettoja, pikkujouluja, ruskareissuja ja ohjattua jumppaa tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Työilmapiiri on jopa niin hyvä, että eläkeikäiset työntekijät eivät malttaisi jäädä eläkkeelle lainkaan.

-Pisimmät työsuhteet ovat yli 30 vuoden mittaisia, ja jotkut ovat palanneet vielä eläkkeeltäkin töihin. Osa eläkeläisistä tulee tarpeen tullen auttamaan, jos tarvitsemme esimerkiksi sairausloman sijaista tai apua uuden työntekijän perehdyttämiseen. He ovat meille valtava voimavara, Kuorikoski kiittelee.

 

Kuvanteksti: Acconin HR-päällikkö Janne Kuorikoski kertoo, että yritys voisi tämän vuoden aikana työllistää jopa viisi henkilöä lisää.  

 

Accon verkkosivut >>>

 

Teksti ja kuvat: Martina Store ja Jorma Uusitalo