marraskuu 2018

Vahva brändi auttaa menestymään

Missiomme on mahdollistaa Pohjalaisten yritysten menestys. Näin itsensä määrittelee brändäämiseen erikoistunut Seger Marketing Oy Instagram-tilillään. Teerijärveltä kotoisin olevalla yrityksellä on toimipiste myös Kokkolassa Kohtaamon tiloissa yritystalo Evaldissa.


- Hyvä tuote ei riitä, se pitää osata myös myydä. Siinä tärkeässä roolissa ovat brändi, sosiaalinen media sekä visuaalisuus, joiden merkityksen meistä jokainen Seger Marketingissa ymmärtää, sanoo graafinen suunnittelija ja sosiaalisen median vastaava Ida Storbacka.

Yrityksen omistajalla ja toimitusjohtajalla Viktoria Forsbergilla on brändäämisestä vahva osaaminen. Ennen yrittäjäksi ryhtymistään hän työskenteli yli 15 vuotta pietarsaarelaisen Fresh Servant-perheyhtiön palveluksessa osallistuen muun muassa Hetki-brändin luomiseen.

Vuonna 2016 Forsberg perusti Seger Marketingin voidakseen jakaa laajemmin alueen yrityksille brändin rakentamiseen ja brändin hallintaan liittyvää osaamistaan.

- Brändi ei rakennu yhdessä yössä, vaan se syntyy vuosien mittaan, kun asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat yhteydessä yritykseen. Yrityksen autot, kynät, toimistot, kyltit, tarjoukset, käyntikortit, firmapreset, nettisivut, somekanavat, asiakaspalvelu, myyjät – kaikki nämä rakentavat yrityksen brändiä omalta osaltaan. Sen takia on tärkeää, että niistä näkee, mistä yrityksen brändissä oikein on kyse, brändinhallinnasta vastaava Forsberg kirjoittaa blogissaan ja muistuttaa brändin ytimestä löytyvän yrityksen mission ja arvot.

 

Tarinat auttavat samaistumaan

 

Seger Marketingin henkilökuntaan kuuluu Forsbergin ja Storbackan lisäksi neljä oman alansa erikoisosaajaa. Saara Santala työskentelee valokuvaajana ja AD:na, Sanna Virsula videotuottajana, Saana Klemola copywriterina sekä Matias Jansson WordPress-nettisivuihin erikoistuneena digivastaavana.

Brändiprojekti lähtee aina liikkeelle asiakkaan ja yrityksen tavoitteiden ymmärtämisestä. Perehdymme yrityksen arvoihin ja missioon, mitä yritys haluaa myydä, kenelle ja miksi. Tämän jälkeen vuorossa on visuaalinen ilme. Siihen kuuluvat logo, värit ja valokuvat, joissa on paljon voimaa ja joita voi käyttää monissa yhteyksissä. Konsultoimme asiakkaan kanssa myös yrityksen äänestä eli siitä, miten yrityksen tuotteita tai palveluita tuodaan parhaiten esille, Ida Storbacka kertoo.

Seuraavaksi tekeminen siirtyy yrityksen kotisivujen suunnitteluun ja toteutukseen.  Visuaalisuuden ohella kotisivuissa korostuu helppokäyttöisyys.

- Yhteistyömme asiakkaan kanssa ei jää tähän vaiheeseen, vaan haluamme viedä yrityksen myös sosiaalisen median kanaviin. Somessa kerrotaan tarinoita, viihdytetään ja palvellaan asiakkaita. Kun nämä asiat tehdään oikein, sillä voidaan vaikuttaa myös ihmisten ostokäyttäytymiseen.

- Suomessa markkinointia tehdään edelleen usein tuote edellä, kun taas tuomalla esille vaikkapa yrityksen työntekijöitä ja arvoja ihmisten on helpompi samaistua kyseiseen yritykseen. Tässäkin videot ovat yksi hyvä vaihtoehto. Toki täytyy muistaa, että huonolla tuotteella tai palvelulla ei luoda brändiä. Tuotteen tulee aina vastata ostajan odotuksia ja mielellään ylittää ne, Storbacka jatkaa.

Tärkeä osa-alue on myös työnantajamielikuvan luominen pitkäjänteisesti.

- Kun alueelle tarvitaan osaamista ja varsinkin avainhenkilöitä, ei välttämättä riitä että brändääminen aloitetaan vasta rekrytoinnin yhteydessä.

 

Somessa pääsee lähelle asiakasta

 

Seger Marketingin palveluihin kuuluvat myös workshopit, joissa käsitellään esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa brändäystä, Facebook- ja Instagram-markkinointia sekä työnantajamielikuvan luomista somessa.

- Tänä syksynä meillä on jatkunut kampanja, jossa yritykset pääsevät pikadeiteille someasiantuntijan kanssa. Kampanjan ansiosta yritykset saavat mahdollisuuden kokeilla tuloshakuista some-markkinointia matalan kynnyksen periaatteella. Kampanjaan sisältyy noin 10 000 näyttökertaa, haastattelu, video sekä viisi laadukasta kuvaa markkinointia varten, Storbacka esittelee ja kertoo yritysten antaneen paljon hyvää palautetta kampanjasta.

Mitä Storbacka sanoo niille yrityksille, jotka vielä empivät, miksi someen pitäisi lähteä?

- Yritysten on tärkeä olla somessa, koska niiden asiakkaatkin ovat. Somessa kommunikointi on vuorovaikutteista, ja sen takia siellä pääsee lähelle asiakasta.

 

Kuvanteksti: Seger Marketing haluaa auttaa pohjalaisia yrittäjiä menestymään. Kuva: Seger Marketing

Teksti: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Seger Marketing Oy:n verkkosivut >>>