elokuu 2009

Vapaus luoda asiakkaan maku huomioiden

Kokkolalaisen Marianne Uusitalon käsissä syntyvät niin sisustustekstiilit, käsinmaalatut huivit kuin poronnahkatuotteetkin. Hän on samaan aikaan sekä yrittäjä että tekstiilitaiteilija, jonka töitä on esillä useissa julkisissa tiloissa ja yksityiskodeissakin.


Kokkolalaisen Marianne Uusitalon käsissä syntyvät niin sisustustekstiilit, käsinmaalatut huivit kuin poronnahkatuotteetkin. Hän on samaan aikaan sekä yrittäjä että tekstiilitaiteilija, jonka töitä on esillä useissa julkisissa tiloissa ja yksityiskodeissakin.
- Tuotteet valmistetaan itse, yksi kappale kerrallaan. Montakin kappaletta voidaan valmistaa, kunhan se tiedetään tarpeeksi ajoissa. Työt ovat ennen kaikkea yksilöllisiä. Vaikka huiveja maalataan samoilla väreillä satakin kappaletta, niin silti ne ovat kaikki vähän erilaisia, Marianne Uusitalo kuvailee käsityöyrittäjyyttä.

Uusitalo perusti oman toiminimen vuonna 1998, mutta hänen tekstiilitaiteensa on ollut esillä useissa näyttelyissä ympäri Suomea ja myös ulkomailla jo runsaan kahdenkymmenen vuoden ajan.
- Ennen näyttelyt olivat pääjuttu. Sitten halusin laajentaa toimintaa. Vaatii jonkinlaisen yritysmuodon, mikäli aikoo myydä tuotteita, joita ei varsinaisesti lasketa taiteeksi, mutta jotka kuitenkin ovat käsityötä. Ilman omaa yritystä liikelahjamyynti ja tuotteita edelleen myyvät liikkeet sulkeutuisivat pois. Ja materiaalien hankintaan se vaikuttaa myös, Marianne Uusitalo kertoo.

Ihanteellista hänen mukaansa on, mikäli pystyy luomaan taidetta ja valmistamaan käsityötuotteita tasapuolisesti. Monesti työ on varsinaista tasapainottelua, että saa ajan riittämään. Samaan aikaan joutuu valmistautumaan näyttelyyn ja tekemään tuotteita kiireisintä sesonkia varten.
- Nytkin minulla on yksi tilaus seinätekstiilistä julkisiin tiloihin. Samaan aikaan teen nahkatablettia, nahkapussukkaa ja maalaan huiveja. Nämä ovat kaksi ihan eri maailmaa: toisia valmistetaan monta kappaletta, mutta seinätekstiiliä tehdään vain yksi siihen tilaan, mihin se on suunniteltu, hän jatkaa.

Tuotteet elävät ajan mukaan

Marianne Uusitalo jaottelee tuotteensa kolmeen ryhmään: sisustustekstiileihin, poronnahkatuotteisiin ja käsinmaalattuihin huiveihin. Sisustukseen hän valmistaa seinätekstiilejä sekä poronnahasta muun muassa keinutuolinmattoja, tabletteja ja kateliinoja. Lisäksi hän maalaa käsin erilaisista materiaaleista, kuten silkistä, pellavasta ja villasta, huiveja ja värjää käsin huiveihin sointuvia sukkahousuja.
- Aika paljon sitä valikoimaa on. Mutta toisaalta se on myös positiivista, sillä mikäli jokin tuote ei mene, niin luultavasti sitten jotakin muuta tuotetta kuitenkin menee, hän pohtii.

Tuotteita on vuosien varrella tullut koko ajan lisää. Poronnahkatuotteita ei aluksi ollut ollenkaan, vaan ne ovat tulleet vasta kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä Marianne Uusitalo valmistaa poronnahasta muun muassa laukkuja, reppuja, lompakoita ja essuja.
- Tämä on laajentunut koko ajan. Poronnahkatuotteet sopivat hyvin yhteen huivien kanssa. Mietinkin aina myös sitä, minkä näköinen messuosasto sitten on, hän sanoo.

Tällä hetkellä sisustaminen ja varsinkin nahan käyttö sisustamisessa on muotia ja tämä näkyy myös tuotevalikoiman laajentumisena sisustustuotteilla. Uusitalon mukaan tuotteet muuttuvat koko ajan, esimerkiksi nyt valmistettavilla nahkaisilla sisustustuotteilla on oma elinkaarensa eikä niitä ole tarkoituskaan tehdä maailman loppuun saakka.
- Kyllä nämä seinätekstiilitkin elävät koko ajan. Ensin kudoin kangaspuilla ja nyt olen tehnyt verkkotöitä. Seuraavassa näyttelyssä yhdistän nahkaa, huovutusta ja silkkiä, joten se on taas aivan erilaista, hän kertoo.

Oma työtila tarpeen tuotteiden markkinoinnissa

Taidetekstiileissä markkinointikanavana toimivat näyttelyt, joita Uusitalo on pitänyt parinkymmenen vuoden ajan. Vaikka näyttely on työläs ja kallis markkinointitapa, niin Uusitalon mukaan se ainoa tapa taidetekstiilien markkinoimisessa.
- Kun ihmiset ovat nähneet töitä, niin he uskaltavat tilata niitä ja uskaltavat luottaa siihen, että osaan sen tehdä. Yhteydenotot tapahtuvat joko suoraan tai sitten joku on nähnyt töitäni näyttelyssä tai jossakin julkisessa tilassa ja ottaa sitten yhteyttä, hän kertoo.

Seinätekstiilit löytävät kotinsa niin julkisista tiloista kuin yksityisistä kodeistakin. Samoin käsityötuotteita ostetaan niin liikelahjoiksi kuin yksityiseen, omaan käyttöön. Tuotteet löytävät ostajan käsityömessujen, nettisivujen, erityisliikkeiden ja yrityslahjoja myyvien yrityksien kautta.
- Itsellä ei välttämättä enää riitä energiaa siihen, että ottaisi yhteyttä joka paikkaan ja tarjoaisi tuotteitaan myytäväksi. Toisaalta monesti kontakteja syntyy ikään kuin vahingossa. Joku on nähnyt tuotteita jossakin ja ottaa yhteyttä tilatakseen niitä, Uusitalo toteaa.

Fyysisellä myyntipaikalla on hänen mukaansa suuri merkitys käsityötuotteiden myynnissä, sillä ihmiset jotenkin vierastavat eivätkä osaa tulla hakemaan tuotteita yrittäjän kotoa.
- Aiemmin minulla oli töitä myynnissä Artésassa, jonka toiminta loppui viime vuonna. Elokuun puolivälissä minulle tulee työtilat upeaan vanhaan rakennukseen Kokkolan keskustaan, sisäpihalle osoitteeseen Itäinen Kirkkokatu 12 B 5. Siellä työskentelen ja siellä on esillä töitäni ja ihmiset pääsevät sinne käymään, Marianne Uusitalo kertoo.
Hän jatkaa, että nykyisessä teollisessa maailmassa ihmisistä on mielenkiintoista nähdä jonkun tekevän käsillään tuotteita ja työtilojen myötä tämänkin mahdollistuu. Paikalle voikin sopimuksesta tulla vaikka ryhmällä.

Kuvateksti: Marianne Uusitalo on Kokkolan vuoden 2009 yrittäjänainen ja viime vuonna hänelle myönnettiin Keski-Pohjanmaan Taito -palkinto sekä hopeinen ansiomerkki. Uusitalo pitää huomionosoituksia tunnustuksena myös kaikkien käsityöläisten tekemälle työlle.

Tmi Marianne Uusitalon kotisivuille>>>