huhtikuu 2018

Yrityksen kuusi askelta sosiaaliseen mediaan

Kaikille yrittäjille lienee selvää, että sosiaalisessa mediassa tulee olla, mutta miten sinne mennään ja millä lailla siellä toimitaan, onkin eri juttu. Tässä blogitekstissä kerrotaan, miten pääset alkuun sosiaalisessa mediassa.


Mitä sosiaalinen media on?

Kun puhutaan sosiaalisesta mediasta niin mistä silloin oikein on kyse? Lyhyesti some määritellään vuorovaikutteiseksi verkkoviestinnäksi. Tällöin jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus osallistua viestintään ja tuottaa sisältöä.  Sosiaaliseksi mediaksi voidaan luetella mm. Facebook, WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat, Twitter ja Pinterest.

 

Miksi sosiaalisessa mediassa pitäisi olla?

Perustelut tähän löytyy tilastoista: suomalaisista 75% käyttää Facebookia, 69% YouTubea, 66% WhatsAppia. Somessa ne asiakkaatkin ovat ja tuskin löytyy mitään muuta yhtä kustannustehokasta tapaa markkinoida ja myydä.

 

Someen siis, mutta miten?

Kuten kaikki muukin suunnitelmallinen yritystoiminta niin ensimmäiseksi täytyy asettaa tavoitteet, toimenpiteet, budjetti, mittarit ja aikataulu.  Valitse yksi kanava mistä aloitat ja tee se kunnolla. Tässä kuusi askelta somessa ja erityisesti Facebookissa toimimiseen:

 

1.       Kirjoita ylös tavoitteesi. Vastaa kysymykseen mitä haluan saavuttaa? Näitä tavoitteita voivat olla mm. brändin luominen, rekrytoinnin kehittäminen, kiinnostavan sisällön luominen, asiakaspalvelun kehittäminen tai tuotekehitys.

 

2.       Selvitä keitä ovat asiakkaasi ja kilpailijasi: Vastaa kysymykseen kuka ostaa sinulta ja miksi? Mikä on asiakkaasi ikä, sukupuoli, asuinpaikka, tulotaso, koulutus jne. Mitä teet paremmin kuin kilpailijasi. Nämä asiat selvittämällä pystyt paremmin kohdentamaan toimenpiteesi ja valitsemaan sisältösi.

 

3.       Valitse ja aikatauluta sisältösi: Vastaa kysymykseen, mitä ja milloin kannattaa tehdä? Kokeile tarinoita, kuvia, videoita (myös live), linkkejä ja tapahtumien järjestämistä. Ota mallia parhaista mutta tee silti omaa juttuasi. Voit myös ajastaa toimenpiteesi. Ajastamiseen on ilmaisia työkaluja kuten esimerkiksi https://buffer.com/ ja https://hootsuite.com/

 

4.       Päätä miten mainostat. Panosta laatuun. Vastaa kysymykseen tunnistetaanko yritykseni, mitä katsojat siitä hyötyvät, tukeeko se brändiäni ja johdatteleeko se toimimaan?

 

5.       Herätä yleisösi mielenkiinto, sitouta ja rakenna yhteisöä. Vastaa kysymykseen olenko vuorovaikutuksessa yhteisöni kanssa, aiheuttavatko toimenpiteeni keskustelua? Ole kärsivällinen. Sisällön tulee herättää keskustelua, keskustelu kasvattaa yhteisöä ja yhteisö kasvattaa liikevaihtoa. Ole avulias, rehellinen ja aito.

 

6.       Seuraa ja analysoi. Vastaa kysymykseen, miten toimintani keräävät liikennettä? Facebook tilastoilla voit seurata tavoitettujen henkilöiden määrää, julkaisun klikkauksia, reaktioita, kommentteja, jakamisia, videon näyttökertoja ja katselukäyttäytymisen tietoja. Kehitä toimintaasi, luo analyysin perusteella suunnitelmat, aikataulut ja rutiinit, jotka helpottavat toimintaasi sosiaalisessa mediassa.

 

Lopuksi

Tässä esiteltiin lyhyesti askelmerkit sosiaaliseen median käyttöön yritystoiminnassa. Alkuun pääseminen lienee vaikeinta, mutta oppaita ja apua on saatavilla. MicroENTRE ryhmän tapaamiset ovat erittäin otollisia hetkiä kysellä muilta yrittäjiltä neuvoja ja kokemuksia. Vaatii myös rohkeutta aloittaa toiminta somessa, ole valmis ottamaan palautetta vastaan ja kuuntele asiakasta.  Löydä oma tyylisi toimia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median käyttö myös muuttuu ja teknologia kehittyy, joten myös sinun täytyy pysyä ajan hermolla.

 

Teksti: 

Reijo Kinnunen
projektipäällikkö
044-7809 240
reijo.kinnunen@kosek.fi
Kohtaamo 2.0 -hanke

 

Lähteet:

Dodson I. (2016). The art of digital marketing. Hoboken: Wiley

Pönkä H. (2017) Sosiaalisen median katsaus 12/2017 Saatavilla:

https://www.slideshare.net/hponka/sosiaalisen-median-katsaus-122017

York A. (2018) 7 Steps in Creating a Winning Social Media Marketing Strategy in 2018. Saatavilla: https://sproutsocial.com/insights/social-media-marketing-strategy/