huhtikuu 2005

Kansainvälistymisessä henkilösuhteilla on merkitystä

Lohtajalaiset Jukkolat innostuivat juuston valmistuksesta ja myynnistä 80-luvun loppupuolella, kun maatilan leipäjuustot saivat Lohtajan joulumarkkinoilla hyvän vastaanoton.


Leipäjuustoa tehtiin aluksi oman maatilan yhteyteen rakennetussa tilassa ja sitä toimitettiin muun muassa Lohtajan suoramyyntihalliin ja Kokkolan Prismaan. Vuonna 1994 Jukkolan Juustola Oy rekisteröitiin ja samana vuonna ostettiin myös entisen Lohtajan Osuusmeijerin tilat yrityksen toimitiloiksi.
- Alussa tehtiin paljonkin erilaisia tuotteita, aina jugurtista Vattajan juustoon saakka. Tuotteet olivat hyviä ja niille oli omat ostajakuntansa, mutta määrät sellaisia, ettei se ollut kannattavaa. Tuotteita onkin koko ajan karsittu, kertoo toimitusjohtaja Kyösti Jukkola.
Tällä hetkellä juustolan puolella kaikki voimavarat on keskitetty leipäjuuston osaamiseen. Lisäksi pakkaustoiminta on kasvava liiketoimintamuoto. Juustolassa pakataan niin ulkomaalaisia juustoja kuin suomalaisten pienjuustoloiden tuotteita. Pakkaustoimintaan liittyy myös huhtikuussa valmistuva juustolan 250 neliön laajennuskin.
- Nyt ollaan saatu läpimurto myös Keskon suuntaan useammalla tuotteella, Kyösti Jukkola kertoo.
Hän jatkaa, että Latviassa on ollut kiinnostusta leipäjuustoa kohtaan ja nyt vientiä sinne suuntaan ollaan käynnistämässä ja sopivaa yhteistyökumppania etsitään.

Ulkomaalaisten juustojen tuontia Suomeen

Jukkolan Juustola on lähtenyt rohkeasti kansainvälistymisen tielle jo alusta lähtien. Kyösti Jukkola kertookin, että ensimmäisen kerran vierailtiin Sveitsissä 90 -luvun alkupuoliskolla. Matkalla tutustuttiin sikäläiseen toimijaan, jonka kanssa yhteistyössä ollaan oltu siitä lähtien. Jukkolan Juustolan omistuksessa on 60 prosenttia Juus Top Oy:stä, joka tuo Suomeen juustoja Sveitsistä, Espanjasta, Hollannista, Englannista ja Baltiasta.
- Suomessa valmistajat ovat vähentäneet koko ajan juustovalikoimia. Kuitenkin kuluttajat haluavat muitakin kuin tavanomaisia suomalaisia juustoja. Jos me emme niitä tuo, niin sitten niitä tuo joku muu, Jukkola toteaa juuston tuonnin lähtökohdista.
Alussa ulkomaalaisten juustojen tuonti oli hyvin pientä toimintaa, mutta nyttemmin se Jukkolan mukaan ylittää jo juustolan liikevaihdon.
- Tavoitteena on, että Juus Top olisi markkinajohtaja Sveitsistä Suomeen tuotavan juuston osalta. Lisäksi Baltian maissa on ollut kiinnostusta suomalaisia erikoisjuustoja kohtaan, joten Juus Topin puitteissa on valmisteltu myös suomalaisten pienjuustoloiden erikoisjuustojen vientiä Baltiaan, Jukkola sanoo.

Henkilösuhteiden kautta merkittävään yhteistyöhön

Omien henkilösuhteiden kautta Jukkolat ovat käynnistäneet juustojen tuonnin ohella myös muiden elintarvikkeiden tuontia. Jukkolan Juustola on myös European Food Scandinavia -nimisen yrityksen takana, joka tuo Suomeen erilaisia keksituotteita ja juomia. Kyösti Jukkolan mukaan juuri tässä toiminnassa on kaikista suurimmat mahdollisuudet.
- Meillä on yhteistyötä 14 000 työntekijää työllistävän romanialaisen European Food -nimisen yrityksen kanssa. European Food avaa meidän kauttamme markkinoita tänne Pohjoismaihin ja Baltiaan. Noin vuoden verran olemme kehitelleet yrityksen 200 tuotteesta 10 tuotetta ja pakkausta, jotka soveltuvat meidän markkinoillemme, kertoo Jukkola yhteistyökuvioista.
Tavoitteena hänen mukaansa on, että näistä tuotteista muutamia saataisiin myös suurille kauppaketjuille kaupan omiksi merkkituotteiksi ja tietenkin lisää mahdollisuuksia löytyy juomapuolen vapauduttua EU:ssa ensi kesänä. Hän huomauttaa, että tuotteita koko ajan on mennyt esimerkiksi niin sanotuille villeille kauppaketjuille ja suurimpiin citymarketteihin.
- European Food -yhteistyö on poikinut myös siten, että siellä päässä ollaan kiinnostuneita saamaan sikäläisille markkinoille suomalaisia tuotteita myyntiin. Meillä on tällä hetkellä projekti käynnissä tämän mahdollistamiseksi, Jukkola toteaa.

Jukkolan Juustolaa voi hyvin kutsua perheyritykseksi, sillä yrityksen 11 työntekijästä kuusi on niin sanotusti omaa väkeä.

Jukkolan Juustolan www-sivuille>>>