huhtikuu 2018

Yhdessä kohti hyvinvointia

Fitverstaan tiimi kasvattaa kuntoa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia laajan yhteistyöverkoston avulla. Digitaalisuus on vahvasti mukana liiketoiminnan kehittämisessä.


Alussa oli treeniblogi. Sen avulla Emmi Salon tarkoituksena oli haastaa itsensä, ja levittää ympärilleen kuntoilun ilosanomaa. Pian blogin seuraajat olivat valmiita maksamaan treenivinkeistä ja ravitsemusneuvoista. Tuotteessa näytti olevan potentiaalia liikeideaksi.

Näistä lähtökohdista syntyi Fitverstas, liikunta- ja ravitsemusalan kasvuyritys, jonka palveluja on käyttänyt jo yli 30 000 hyvinvoinnista kiinnostunutta ihmistä. Sama yhteisöllisyyden idea pätee yhä neljän vuoden jälkeenkin.

Emmi Salon perustaman ja omistaman Fitverstaan päätuote on personal training -palvelut, joita tarjotaan henkilökohtaisesti 18 paikkakunnalla ja maanlaajuisesti etävalmennuksena. Fitverstaan verkkokaupasta löytyy sekä yrityksille että yksityishenkilöille suunnattuja ohjelmapaketteja, ja digitaalista valmennustyökalua hyödyntävää nettivalmennusta. Uusia palveluja ja tuotteita tulee jatkuvasti. Yksi asia kuitenkin on ja pysyy.

- Uskon yhteisöllisyyteen ja yhteistyöhön. Fitverstas ei tarjoa vain tuotteita ja palveluja. Tarjoamme myös tiimin ja yhteisön, johon ihmiset todella haluavat kuulua.  Kehitämme ja kehitymme yhdessä, Salo kuvailee.

Fitverstaassa franchising -periaatteella toimivat valmentajat osallistuvat koko ajan yrityksen kehittämiseen.  Salo kertoo ottaneensa alusta saakka myös asiakkaat mukaan palvelujen ja markkinoinnin kehittämiseen.

- Meillä on esimerkiksi sosiaalisessa mediassa asiakkaidemme muodostama sadan henkilön PR-tiimi.

Vahvuutena digitaalinen markkinointi

Emmi Salo valittiin Kokkolan vuoden 2017 nuoreksi yrittäjäksi. Palkintoraadin mukaan Fitverstas on loistava esimerkki liiketoiminnan kehittämisestä digitalisaation avulla. Salo kertoo hyödyntävänsä monipuolisesti digitaalisuuden mahdollisuuksia.

- On itsestään selvää olla tehokkaasti somessa. Meidän asiakkaamme ovat siellä, ja heidän pitää löytää meidät sieltä, Salo toteaa.

Salo kertoo, että Fitverstaan PR-tiimi on asiakasta lähellä muun muassa Facebookissa, Instagramissa, Snapchatissa ja omassa blogissa.  PR-tiimi koostuu markkinoinnin ihmisistä, jotka sitoutetaan kehittämään Fitverstaan palveluja.

- He haluavat olla osa yritystä ja tarinaamme. Kutsumme heitä someninjoiksi, Salo nauraa.

Salon mielestä johtohenkilöiden pitää olla kärryillä yrityksen digitaalisesta markkinoinnista. Yrityksen sosiaalisen median kanavia ei voi vain antaa jollekin hoidettavaksi.

-  Usein sanotaan että kyllä me ollaan siellä somessa, ja se some elää sitten omaa elämäänsä. Yrityksellä täytyy olla somestrategia, ja johtajienkin pitää tietää mitä siellä somessa tapahtuu, Salo painottaa.

Fitverstas lennähtää myös kansainvälisille markkinoille

Fitverstas on kasvanut neljässä vuodessa voimakkaasti, ja muuttunut yhden naisen yrityksestä yhteisöksi, jossa on mukana tuhansia ihmisiä. Viime vuonna Fitverstas kasvoi 300 prosenttia, ja sen palveluja on käyttänyt yli 30 000 ihmistä. Salo kertoo miettivänsä edelleen säännöllisesti, voiko tämä kaikki olla totta.

- Herään joka aamu innokkaana töihin, hän kertoo.

Samanlaista intoa hän odottaa yhteistyökumppaneiltaankin. Fitverstaan personal trainerit käyvät läpi nelivaiheisen hakuprosessin, jonka läpäisseet saavat käyttöönsä valmiin liiketoimintakonseptin, ja Fitverstaan tuen sen pyörittämiseen ja markkinointiin.

- Meille ei riitä, että valmentajalta löytyy oikeaa osaamista. Hänen pitää olla lisäksi sopiva juuri meidän tiimimme jäseneksi. Uskon että kun ihminen on innokas, ja haluaa jotain tarpeeksi, onnistuu kyllä, Salo vakuuttaa.

Sillä tavalla Salo itsekin vaikuttaa onnistuneen. Fitverstaalla on vauhti päällä. Helmikuussa se valittiin valtakunnalliselle Future Wellbeing and Health Kasvupolulle yhdessä 24 muun maan kasvuhaluisimmaksi arvioidun hyvinvointi- ja terveysalan yrityksen kanssa.  Maaliskuun kohokohta on Salon mukaan Fitverstaan esittely Norwegian Airlines -lentoyhtiön julkaisussa.

- Tarinamme on siellä yli kolmen miljoonan lentomatkustajan luettavana koko maaliskuun ajan. Jouduimmekin hieman kiirehtiä, että saimme verkkokauppamme tuotteet käännettyä myös Euroopan markkinoille, Salo hymyilee.

Fitverstas ponnistaa siis myös kansainvälisille markkinoille. Salo myöntää sen olevan iso haaste.

- Sitä kohti kuitenkin lähdemme. Minun ei tarvitse olla varma asiastani. Pieni epävarmuus itse asiassa koukuttaa minua, hän heittää.


Kuvateksti: Fitverstaan Emmi Salo uskoo yhteistyöhön ja yhteisöllisyyteen. Fitverstaalla on laaja tiimi verkossa. Salo haluaa hyödyntää monipuolisesti myös digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia.

Teksti: Anu Kauppila
Kuva: Antti Pahkamäki

Fitverstas Oy:n verkkosivut >>>