toukokuu 2005

Tuotekehittelyllä vastataan ajan haasteisiin

Päätuotteenaan kalusteovia valmistavassa Kensapuu Oy:ssä paiskitaan töitä kahdessa vuorossa ja välillä tehdään ylitöitäkin. Lisäksi suunnitelmissa on yrityksen henkilömäärän lisääminen. Tällä hetkellä yrityksessä Himangalla työskentelee 60 työntekijää ja Kaustisella 10 työntekijää.


 - Alkuvuosi on mennyt hyvin. Viime vuonna Kensapuun liikevaihto oli 6,7 miljoonaa euroa ja ensi vuodelle on budjetoitu 5 prosentin kasvu, joka näyttää alkuvuoden perusteella toteutuvan. Kalustepuolella tällä hetkellä menee kovaa ja kysyntää on, kertoo toimitusjohtaja Sauli Kurikkala.
Kurikkala arvelee tämän johtuvan korjaamis-, saneeraamis- ja myös uudisrakentamisen kasvusta.
- Kyllähän silläkin on varmasti merkitystä, että televisiossakin ensimmäisenä aamulla, jos ei kokata, niin sitten rakennetaan taloja tai sisustetaan. Myös korkotaso on alhainen eli se innostaa ihmisiä remontoimaan ja onhan uusiakin rakennuslupia myönnetty aika hyvin, Kurikkala toteaa.

Viennissä avainasemassa on maan tapojen, kielen ja kulttuurin osaaminen

Ulkomaisille markkinoille Kensapuu on lähtenyt jo 90-luvun alkupuoliskolla, koska kotimaan markkinat olivat Kurikkalan mukaan tuolloin aivan tukossa ja markkinoita oli löydettävä jostakin muualta kuin kotimaasta.
- Silloin suunnattiin Ruotsin, Venäjän ja Baltian markkinoille. Näiltä markkinoilta saatiin sitten lisää töitä ja liikevaihtoa, kertoo Kurikkala.
Venäjän markkinoille tuolloin meni Kensapuun liikevaihdosta puolet, mikä johtui siitä, ettei markkinoilla ollut vastaavia tuotteita. Aluksi Venäjän markkinoille lähdettiin messujen kautta, mutta sitten koettiin, että tehokkaampaa on kiertää henkilökohtaisesti eri kalustetehtaissa esittelemässä tuotteitaan.
- Tuossa ainakin itse oppi, että on tärkeää opiskella ensin maan kulttuuri ja tavat sekä opiskella kieli tai ottaa hyvä tulkki mukaan. Nämä ovat viennissä avainkysymyksiä. Ja ostajan ehdoilla on mentävä eikä tyrkyttää esimerkiksi valkoista ovea, kun he haluavat ostaa mustaa, kertoo Kurikkala kokemuksistaan.
Nykyisin yrityksen oman, suoran viennin osuus on 14 prosenttia liikevaihdosta. Suurin osa Kensapuun omasta viennistä suuntautuu Ruotsiin ja Norjaan. Tosin edelleenkin viedään myös Viroon ja Venäjälle, joskin näiden maiden vientiosuus on pienentynyt maiden oman tuotannon kehittyessä. Oman viennin lisäksi Kensapuun tuotteita ulkomaille vievät suomalaiset kalustevalmistajat.

Kilpailua laadulla, ei halvoilla hinnoilla

Kensapuu on satsannut korkeaan laatuun. Kurikkala toteaakin, että Kensapuulla ei haluta olla se halvin, vaan paras. Laadusta takeena on vuonna 1997 myönnetty ISO 9001- laatusertifikaatti. Lisäksi Kensapuun tuotteet on tutkittu Suomessa VTT:llä ja Englannissa FIRA:ssa. Käytössä on myös ISO 1400 -ympäristöjärjestelmä ja tuotteille on myönnetty suomalainen avainlippu -merkki.
- Asiakkaille nämä ovat tärkeitä. Moni iso asiakas ulkomailla kysyy ensin, mikä laatu- ja ympäristöjärjestelmä on käytössä ennekuin päästään edes neuvottelemaan tuote-esittelyistä, Kurikkala sanoo.
Hän jatkaa, että Kensapuulla halutaan myös olla kehityksen kärjessä ja vastata ajan haasteisiin.
- Meillä on itseohjautuvaa tuotekehitystä jatkuvasti. Käymme materiaali- ja valmistuotemessuilla kotimaassa sekä muualla Euroopassa haistelemassa uusia tuulia. Olemme ensimmäisien joukossa, jotka lähtevät testaamaan, kokeilemaan ja hakemaan uusia malleja, sanoo Kurikkala.
Kun kyseessä on edelläkävijäyritys, niin pahimpana uhkana Kurikkala näkee halpatuonnin ja tuotteiden kopioiminen.
- Kuluttajahan ei välttämättä tiedä päältäpäin katsottuna, mistä materiaaleista ja missä tuote on valmistettu. Nyt kuitenkin kuluttajatkin ovat heränneet satsaamaan laatuun ja osaavat jo kysyä, missä maassa ja mistä materiaaleista tuote on tehty ja onko tuotteella takuuta, hän toteaa.
Kurikkala kokee, että Kensapuulla on hyvät mahdollisuudet kasvaa. Hänen mukaansa nykyistä toimintaa tullaan tehostamaan entisestään ja tuotekehitystä tehdään voimakkaasti. Myös muita mahdollisia tuotteita etsitään, koska tekniikka yrityksellä siihenkin on olemassa.

 Kensapuun toimitusjohtaja Sauli Kurikkalan mielestä maakunnassa on oltava moderneja työpaikkoja, että nuoret saadaan pysymään omassa maakunnassa.

Kensapuu Oy:n www-sivuille>>>