kesäkuu 2005

Palvelu on kaikkein tärkeintä

Kälviän Rauta ja Väri Oy:n myymälätila pursuilee tavaraa aina tapeteista ja maaleista puutarhatuotteisiin ja pienkodinkoneisiin saakka. Lisäksi tavaraa on myymälän yhteydessä olevassa varastossa ja kauempana sijaitsevassa suuremmassa varastohallissa.


- Periaate meillä on se, että pyritään toimittamaan asiakkaalle kaikki, mitä hän tarvitsee. Osaa tavaroista, esimerkiksi puutavaraa ja kodinkoneita meillä ei ole varastoissa ollenkaan, mutta nekin toimitetaan päivän toimitusajalla, Mari Harmaala kertoo.
Yrityksen asiakaskunta kattaa koko Kokkolan seutukunnan sekä Ullavan. Mari Harmaala huomauttaa, että onpa tavaraa Englantiinkin asti toimitettu.
- Se on hyvä, että meillä on oma auto, jolla kuljettaa tavaraa. Hintapolitiikka pitää tietenkin olla kunnossa, muuten kaupanteko loppuu lyhyeen. Tärkein tekijä kuitenkin on palvelu. Pyrimme tekemään työmme mahdollisimman hyvin, Harmaala miettii tekijöitä näinkin laajaan asiakaskuntaan.
Kälviäläinen yritys ei kuulu mihinkään suureen rautakauppaketjuun, mitä moni uusista asiakkaista ensimmäisenä yleensä ihmettelee. Mari Harmaala toteaa, että tietenkin suuret kauppaketjut näkyvät ihan eri tavalla televisiossa ja niillä on omia tarjouskuvastojaan.
- Tässä ei kuitenkaan kukaan määrää, miten pitäisi asiat hoitaa ja mitä tuotetta pitäisi myydä. Ja saa ostaa, mistä itse haluaa. Onhan totta, että jokin ketju voi ostaa paljon suurempia määriä kuin me ja sitten myydä halvempaan hintaan. Toisaalta ei näitä tapauksia kovin paljon ole ollut, hän sanoo.

Pienestä pitäen perehtymistä rautakaupan elämään

Toiminimellä vuonna 1984 aloittanut yritys on vielä Ritva ja Tuomo Harmaalan omistuksessa, mutta tarkoituksena on, että vuoden loppuun mennessä vetovastuun yrityksestä ottaa Mari Harmaala ja osakkaiksi tulevat hänen ja vanhempien lisäksi sisar ja veli, joka myös valmistuttuaan aikoo tulla yritykseen kokopäiväisesti töihin.
- Parin vuoden verran olen nyt työskennellyt tässä kokopäiväisenä. Mutta olen ollut liikkeen toiminnassa yläasteen loppupuolelta lähtien tavalla tai toisella mukana, joten olen tähän rautakaupan elämään ihan pienestä pitäen perehtynyt, Harmaala kertoo.
Hän jatkaa, että kolmisen vuotta sitten keskustelut yrityksen tulevaisuudesta tulivat ajankohtaiseksi ja tällöin kypsyi ajatus ryhtyä yrittäjäksi.
- Puhuttiin jo syksyllä 2002, että mitä tehdään, kun isä ei pärjää tässä yksin. Mietittiin, että myydäänkö tämä pois. En kuitenkaan halunnut liikettä myytävän kellekään ulkopuoliselle, vaan halusin kokeilla tätä itse, Mari Harmaala kertoo.
Niinpä hän vaihtoi työskentelyn Oulun yliopistossa työskentelyksi perheyrityksessä eikä ole katunut kertaakaan sen jälkeen.
- Ehkä olen aina ajatellut, että minusta tulee yrittäjä. Vaikka päivät voivat olla pitkiä, niin mielenkiinto auttaa jaksamaan. Jokainen päivä on erilainen ja tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. Lisäksi tässä saa toteuttaa itseään. Ja tässä voi päättää itse tekemisistään ja tehdä itselleen, hän toteaa.

Itseään ja yritystä on koko ajan kehitettävä

Kälviällä tilanne on rautakaupan näkökulmasta ollut Mari Harmaalan mukaan hyvä pitkän aikaa, paljon rakennetaan.
- Koko ajan kuitenkin on pysyttävä kiinni siinä, mitä tapahtuu. Ei saa tuudittautua siihen hyvään nykyiseen tilanteeseen, vaan koko ajan pitäisi pyrkiä kehittämään sekä itseään että yritystä, hän huomauttaa.
Erityisesti Harmaala näkee, että palveluun on panostettava entisestäänkin, vaikka nykyään niin paljon itsepalveluliikkeiden suuntaan ollaan menossa. Menestyäkseen on myös luotava koko ajan uusia asiakassuhteita sekä ostajana että myyjänä. Ideoita, tietoutta ja myös uusia suhteita asiakkaisiin ja tavarantoimittajiin haetaan muun muassa erilaisilta messuilta.
- Joka puolella on kursseja ja niihin on mahdollista osallistua. Ja sitten netistä, alan lehdistä voi hakea tietoa. Lisäksi televisiosta tulee hyviä ohjelmia, joista löytää uusia tuotteita ja ideoita. Aika paljon kuitenkin tietoa joutuu itse kaivamaan jostakin. Tietomäärä on valtava ja uusia tuotteita tulee jatkuvasti, Harmaala kertoo.
Hän kuitenkin pitää työn hyvänä puolena sitä, että koko ajan oppii jotakin uutta.

Tuomas, Mari ja Tuomo Harmaala muodostavat tiimin, jolta löytyy niin rakennus- ja kaupallisen alan tietämystä kuin pitkää kokemusta rautakaupan pyörittämisestä.