heinäkuu 2005

Tulevaisuus omissa käsissä

Lahdenperässä, aivan meren rannassa liehuvat Rolls-Roycen liput. Globaaliin Rolls-Royce -konserniin kuuluvassa Kokkolan yksikössä valmistetaan Kamewa -vesisuihkulaitteita.


- Valmistamiamme laitteita käytetään kaikentyyppisissä nopeissa veneissä, jotka kulkevat yli 25 solmua. Eniten, yhteensä noin 70 prosenttia laitteista menee partio- ja viranomaisveneisiin sekä isoihin huviveneisiin, kertoo Rolls-Roycen Kokkolan yksikön paikallisjohtaja Jan Wargh.
Vaikka yritys on ollut osa Rolls-Royce Marinea vasta vuodesta 2000 saakka, niin ensimmäinen vesisuihkulaite valmistui myyntiin jo vuonna 1985 ja yksinomaan vesisuihkulaitteiden valmistukseen on keskitytty vuodesta 1991 lähtien. Venealalla ollaan oltu sitäkin pidempään, sillä toiminta alkoi samassa paikassa vuonna 1978 alumiiniveneiden valmistuksesta.
- Tällä hetkellä Kokkolassa toimitaan kolmessa hallissa ja työntekijöitä on yhteensä 70 henkeä, joista 41 työskentelee tuotannossa. Erikoista on se, että 60 prosenttia henkilökunnasta omistaa 60 prosenttia vuonna 2003 perustetusta kiinteistöyhtiöstä, joka sitten vuokraa tilat edelleen Rolls-Roycelle, kertoo Wargh.

Sijainti soveltuu testaamiseen ja tuotekehittelyyn

Rolls-Roycen Kokkolan yksikön konttorin ikkunoista avautuu näköala merelle ja Kokkolan satamaan.
- Sijainti on todella hyvä ja inspiroiva, sillä pääsemme käyttämään aluetta testaamiseen ja tuotekehittelyyn. Ja onhan tämä hienoa työntekijöillekin, että saa työskennellä tällaisessa paikassa aivan meren äärellä, Jan Wargh kertoo.
Hän jatkaa, että tietenkin lähellä on myös asiakkaita ja ennen kaikkea merkittäviä alihankkijoita, jotka toimittavat yritykselle vesisuihkulaitteiden osia. Lisäksi työvoimaakin on löytynyt hyvin Kokkolan ympäristöstä. Wargh on myös tyytyväinen Kokkolan kaupungin panostuksiin venealan kehittämiseksi.
- Tietysti metallialan tutkimus- ja osaamiskeskukset löytyvät tällä hetkellä Tampereelta ja Helsingistä, mutta eiköhän täällä Kokkolassa ole kehittymässä pikapuoliin sitäkin alaa ja puitteita ollaan luomassa hyvää vauhtia, hän pohtii.
Ainoana puutteena hän näkee sen, ettei Kokkolassa perinteisesti ole ollut mitään isompaa metallialan valmistajaa, joka olisi nostanut tasoa alueella.
- Alueella on kyllä kädentaitoa ja osaamista, mutta tapa toimia ei välttämättä ole vielä siinä tasossa kuin voisi olla. Kokonaislaatu-ajattelu aivan tarjouksista toimituksiin vaatisi vielä kehittämistä, hän toteaa.

Piristymistä näköpiirissä

Vesisuihkulaitteita valmistuu Kokkolan yksikössä noin 250-300 kappaleen vuosivauhtia ja vuodesta 1985 niitä on Kokkolasta maailmalle lähtenyt jo 3000 kappaletta. Warghin mukaan vuodet 2002 ja 2003 olivat myynnillisesti huippuvuosia, jonka jälkeen määrät ovat pysyneet tasaisina. Globaalit ilmiöt, kuten dollarin kurssi tai Irak-ilmiö vuonna 2003, vaikuttavat menekkiin.
- Toisaalta epävarmuustekijät maailmalla lisäävät erilaisten partio- ja valvontaveneiden kysyntää. Meillä on Italiassa meneillään yksi projekti, missä Italian tulliviranomaiset rakentavat venesarjaa. Lisäksi USA:n rajavartiosto on tilaamassa valvontatehtäviin uutta venesarjaa. Uskomme olevamme tässä mukana. Siinä mielessä vuosi 2006 näyttää mielenkiintoisemmalta, Wargh kertoo.
Maailmassa on viisi suurempaa vesisuihkulaitteiden valmistajaa. Suurin valmistaja löytyy Uudesta-Seelannista, mutta Rolls-Royce tulee suurimpien valmistajien joukossa hyvänä kakkosena.
- Kilpailussa pärjäämme sillä, että laitteemme tehokkuus ja höytysuhde on paras. Ja sitten myös joustavuudella ja räätälöintimahdollisuuksilla. Lisäksi Rolls-Royce ja Kamewa ovat tuotemerkkeinä tunnettuja ja haluttuja, Wargh kertoo.
Hän jatkaa, että tavoitteena on koko ajan kehittää toimintatapoja, jotta pystytään pienentämään valmistuskustannuksia.
- Kilpailu maailmalla on kovaa. Suuntana on siirtyä sellaisiin maihin, joissa työvoima on halvempaa. Toinen tapa on kehittää omaa toimintaa, jotta pysytään kilpailukykyisinä. Me uskomme vahvasti jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tehokas, lähellä oleva tuotekehitys ja tuotanto ruokkivat toisiaan. Satsaamme voimakkaasti tuotekehitykseen, jotta tuotteesta tulisi entistä parempia, Wargh toteaa.

Paikallisjohtaja Jan Wargh kertoo, että noin 85-95 prosenttia laitteista menee ulkomaille, eniten USA:han ja Italiaan. Asiakkaina ovat telakat, jotka rakentavat kokoluokaltaan 8-40 metrisiä veneitä.

Rolls-Royce Oy Ab/Kokkola>>>