lokakuu 2017

Mirabell yhdistää merkkituotteet ja kestävän kulutuksen

Kokkolan Kirkonmäellä viehättävässä pihapiirissä sijaitseva Mirabell on laadukkaita merkkituotteita naisille myyvä secondhand-myymälä. Merkkituotteiden lisäksi monia asiakkaita yhdistää halua tukea omilla valinnoillaan kestävän kulutuksen periaatteita.


- Mirabellen liikeideana on tarjota markkinapaikka asiakkaille, jotka ovat ostamassa tai myymässä merkkituotteita. Liikeidea sopii hyvin tähän aikaan, sillä jo usean vuoden ajan ihmiset ovat ajatelleet entistä enemmän ympäristövastuuta, ja ulottaneet sen myös merkkituotteiden uudelleenkäyttöön, yrittäjä Marina Lillsunde sanoo.

Ajatus yrityksen perustamisesta hänellä oli ollut mielessään jo pitkään, pari vuosikymmentä.

- Yhdessä vaiheessa suurten kirppisten määrä lisääntyi voimakkaasti, mutta itselläni on ollut aina halu kiinnittää huomioita myös tuotteiden esillepanoon ja myydä nimenomaan merkkituotteita, joita löytyy aika harvoin kirpputoreilta.

Eri merkkien suosio vaihtelee kausittain. Lillsunden yrityksen vakiomerkkeihin kuuluvat muun muassa By Malene Birger, Day Birger et Mikkelsen, Acne, Odd Molly, Noolan, Tiger of Sweden, Peak ja Gant. Aina kysyttyjä ovat myös Jukka Rintalan, Minna Parikan ja Marimekon design-tuotteet.

- Käytännössä puhumme juhla-asuista sekä laadukkaista käyttövaatteista. Vaatteiden lisäksi myyntiin tulee tunnettujen merkkien laukkuja, jalkineita ja koruja.

 

Aitous tarkistetaan huolellisesti

 

Mirabell toimii tuotteiden markkinapaikkana. Asiakkaat tuovat tuotteita myyntiin, ja yrittäjä saa myydyistä tuotteista myyntiprovision.

- Kokemuksen myötä minulle on syntynyt näkemys siitä, mihin hintaan mikäkin tuote menee kaupaksi, ja asiakkaat myös luottavat arvioihini. Koska panostamme laatuun, tuotteet voivat olla enintään muutaman vuoden ikäisiä. Vaikka ostohinta olisi ollut uutena hyvinkin korkea, tuotetta ei oteta vastaan, jos se on liian käytetty, Lillsunde kertoo. Myyntiin eivät pääse myöskään yleisimpien vaateketjujen tuotteet.

- Tavaroiden aitous tarkistetaan aina huolellisesti. Kun ihmiset ostavat merkkituotteita, heidän kannattaa säilyttää kuitti ja mielellään aitoustodistuskin, hän muistuttaa.

Hyvin usein myytäväksi tuodaan tuotteita, joissa hintalaput ovat edelleen paikoillaan. Näin saattaa käydä esimerkiksi silloin, jos on unohtanut palauttaa ostamansa tuotteet määräajan puitteissa.

- Mirabell myy myös täysin käyttämättömiä tuotteita. Yhdysvalloissa tunnetaan termi pre-owned-tuote, joka itse asiassa kuvaa parhaiten Mirabellenkin toimintaa.

Kestävä kulutus toteutuu myymälän toiminnassa monella tavalla.

- Minulla on ollut myynnissä esimerkiksi tumma hautajaisasu, jolla on ollut kolme omistajaa. Kukin omistaja on tuonut asun takaisin myyntiin käytettyään sitä ensin kertaalleen hautajaisissa.

Valikoima on kaiken kaikkiaan laaja, ja nopeasti vaihtuva. Lillsunde arvioi, että kolmen vuoden aikana tuotteita on tuonut myyntiin noin 500 asiakasta, ja 80 prosenttia tuotteista löytää uuden omistajan muutamassa päivässä.

 

Maltilla eteenpäin

 

Mirabellen tyypillinen asiakas on 35-55-vuotias nainen. Lapset eivät kenties ole enää pieniä, ja elämä on tullut vaiheeseen, jolloin voi sijoittaa itseensä aikaisempaa enemmän.

- Suurin osa asiakkaista tulee Kokkolasta ja lähiseudulta. Erilaiset tapahtumat, kuten Kokkola cup ja Keskiaikapäivä, näkyvät kävijämäärissä. Kiireisin kuukausi on kesäkuu, jolloin muualle muuttaneet saapuvat tapamaan sukulaisiaan ja lomalaiset ovat muutenkin liikkeellä.

Mirabellen Facebook-sivuilla on tykkääjiä 25-30 maasta. Se kertoo siitä, että myös Kokkolasta maailmalle lähteneet ovat löytäneet nopeasti uuden tulokkaan. Lillsunde sanookin, että verkkokaupan perustaminen on vakavassa harkinnassa, ja ensimmäisiä askelia siihen suuntaan on tarkoitus ottaa vielä vuoden 2017 aikana.

- Tälläkin hetkellä lähetän tuotteita asiakkaille. Verkkokauppaa perustettaessa pitää huomioida monta asiaa. Varaston on oltava riittävän laaja, minkä lisäksi resursseja tarvitaan tuotekuvauksiin sekä logistiikkaan postituksineen ja palautuksineen.

Lillsunde on edennyt alusta saakka maltilla ja harkiten.

- Aika nopeasti huomasimme, että tiloja täytyy laajentaa. Onneksi varauduimme siihen jo rakennusvaiheessa. Markkinointia olemme tehneet sen mukaan, mikä on järkevää resurssit huomioiden.

Marraskuussa 2014 toimintansa aloittanut Mirabell on ottanut nopeasti paikkansa markkinoilla, eikä yrittäjän ole tarvinnut katua päätöstään.

- Aluksi tein töitä yrittäjänä kolmena päivänä viikossa, ja viime keväänä siirryin päätoimiseksi yrittäjäksi. Tämä tuntuu hauskalta, sillä olen aina halunnut työskennellä tyylikkäiden ja laadukkaiden vaatteiden parissa sekä palvella asiakkaita. Uusia ystäviäkin olen saanut paljon. Minua ei haittaa yhtään, vaikka tämä tuntuu joskus ihan työltä, Lillsunde nauraa.

 

Kuvanteksti: Marina Lillsunde toteutti haaveensa työskennellä tyylikkäiden ja laadukkaiden vaatteiden parissa perustamalla naisten pukeutumisen merkkituotteille tarkoitetun secondhand-myymälän.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Mirabellen verkkosivut >>>