tammikuu 2006

Laatuohjelma näkyy tuloksessa

Lohtajalaisen Automaalaamo Orjala Oy:n hallissa on useampi auto käsittelyssä, vaikka alalla kaikkein kiireisintä aikaa eletäänkin heinäkuussa. Yrityksessä on perustamisvuodesta 1989 lähtien korjattu autoja, joskin toimitusjohtaja Veli-Matti Orjalan mukaan toiminta aluksi oli pienimuotoista eli korjattiin lähinnä paikkakuntalaisten tuomia autoja. Nykyisin päämarkkina-alue on Kokkola ja muu Keski-Pohjanmaa ja yritys työllistää kahdeksan työntekijää.


- Meidän päätoimialana on henkilöautojen kolarikorjaus ja maalaus. Siinä sivussa tulee raskaan kaluston eli kuorma-autojen ja maansiirtokoneiden maalaus. Kolmas pääsektori on moottorikelkkojen kolarikorjaus ja maalaus, Veli-Matti Orjala kertoo.
Suurin osa eli 60 prosenttia on henkilöautojen kolarikorjauksia ja maalauksia, raskaan ajoneuvopuolen osuus on 25 prosenttia. Orjalan mukaan yrityksen uusin ala, kuljetuspalvelu on myös kasvattamassa markkinaosuutta koko ajan.

Voimakasta panostusta kolarikorjauspuolelle

Automaalaamo Orjalan toimintaa on viimeisten kahden vuoden aikana lähdetty kehittämään kolarikorjauspuolelle. Aiemmin yritys teki alihankintana maalauksia kokkolalaisille autoliikkeille, mutta nykyisin nämä maalaukset ovat vähentyneet ja kolarikorjaukset lisääntyneet voimakkaasti.
- Me olemme erikoistuneet kolarikorjaukseen ja siihen on satsattu paljon. Tämä on meidän valttimme. Uskon, etteivät pienet merkkiliikkeet lähde niin voimakkaasti kolarikorjausta kehittämään ja laita siihen niin paljon rahaa kiinni kuin me olemme laittaneet, Veli-Matti Orjala toteaa.
Hänen mukaansa uudet autot vaativat aivan erilaisen korjaustekniikan mitä vanhemmat autot ja uudenlaisia laitteita, mihin yhden -kahden merkin merkkiliikkeiden ei kannata lähteä panostamaan. Hän uskookin, että tulevaisuudessa merkkiliikkeet ostavat kolarikorjaukset alihankintana yhä enenevässä määrin sellaisilta yksiköiltä, jotka näihin asioihin ovat panostaneet.

Automaalaamo Orjala Oy:ssä on viimeisen kolmen vuoden aikana panostettu 100 000-170 000 euroa pelkästään uusiin laitteisiin. Laiteinvestointien ohella yrityksessä painotetaan koulutuksen tärkeyttä, sillä Orjalan mielestä näin nopeasti kehittyvällä alalla ilman jatkuvaa koulutusta ei pärjää. Yrityksen kaikilla työntekijöillä on autoalan koulutus pohjalla, mutta osaamista vahvistetaan ja päivitetään koko ajan täsmäkoulutuksilla.
- Koulutusta on haettu autonvalmistajilta. Myös Suomen Kolarikorjaamoiden Liitto on koulutuksien järjestämisessä aktiivinen. Nyt olemme menossa ensi vuoden alussa mukaan Autoalan pätevöitymisohjelmaan, Orjala toteaa.

Uusi laatusertifikaatti käytössä ensimmäisien joukossa

Samalla kun toiminnan painopistettä on kehitetty kolarikorjauksen puolelle, Automaalaamo Orjala Oy:ssä on myös paneuduttu laatuasioihin. Yritys oli kahden muun alan yrityksen kanssa mukana työryhmässä kehittämässä AKL -laatuohjelmasta erityisesti autokorjaamoille, kolarikorjaamoille ja automaalamoille soveltuvaa versiota. Kesäkuussa 2005 yritykselle myönnettiin Autoalan Keskusliiton laatusertifikaatti ensimmäisten yrityksien joukossa.
- Tämä sertifikaatti on myönnetty kolmelle yritykselle ja meillä on sertifikaatti nro. 2. Aiemmin on ollut viisi automaalaamoa, jotka ovat tehneet yksityisiä 9001 -laatusertifikaatteja. Tämä uusi laatuohjelma on järkeistetty siitä ja ylimääräinen on jätetty tästä pois. Tämä on tiiviimpi ja koskee vain kolarikorjaamo- ja maalausalaa, Orjala kertoo.

Hänen mukaansa laatuohjelma on asiakaslähtöinen ja siinä keskitytään muun muassa asiakaspalveluun, asiakkaan vastaanottoon yrityksessä , työvaiheisiin ja niiden kirjaamiseen. Orjala pitää ohjelmaa niin yrityksen, asiakkaiden kuin yhteistyökumppanienkin kannalta hyödyllisenä, vaikkakin siitä yritykselle tulee jonkin verran kustannuksia ja vaikka kunnolla toimivan laatuohjelman tekemiseen menee yrityksessä kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen.
- Se näkyy tuloksessa, kun kaikki asiat ovat kohdallaan. Työt ovat ajan tasalla, asiakas otetaan paremmin vastaan ja asiakasta informoidaan työn etenemisestä. Työ nopeutuu, kun kaikki rattaat loksahtavat paikoilleen. Meille on tullut positiivista palautetta asiakkailta. Se antaa lisäuskoa, että suunta on ollut siinäkin mielessä oikea, Veli-Matti Orjala toteaa.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Orjalan mukaan viime vuosina on panostettu kolarikorjauspuolelle. Tulevaisuuden visiona yrityksellä on palvelupisteen perustaminen Kokkolaan lähemmäksi asiakaskuntaa.

Automaalaamo Orjala Oy:n www-sivuille>>>