toukokuu 2017

Kukkakauppaa jo neljännessä polvessa

Ebba ja Valfrid Lindell, Seija ja Nils Lindell, Heidi Kivilompolo, ja tänään myös Heidin lapset Ina, Kasimir ja Kasper. Kokkolan Lahnakoskella pääpaikkaansa pitävässä perheyrityksessä työskennellään kukka-alalla jo neljännessä polvessa.


Lindell Flowers Oy Ab on kasvanut konserniksi, jonka tytäryhtiöitä ovat kukkakauppaan erikoistunut Lindell Flowers Shop sekä ketjumyyntiä harjoittava Lindell Flowers Chainsales. Konsernin liikevaihto on noin 2,5 miljoonaa euroa, josta kukkakaupan osuus on reilut 0,5 miljoonaa euroa, marketmyynnin lähes miljoona euroa sekä tukkukaupan ja puutarhamyymälän 1,3 miljoonaa euroa. Liikevaihtoa yhtä työntekijää kohti kertyy mukavasti, sillä Lindell Flowers työllistää 12 vakituista työntekijää, ja lisäksi neljä kausityöntekijää.

Yrityksen sydän on Lahnakoskella sijaitseva noin 3000-neliöinen kauppapuutarha. Kasvihuoneita on viisi, ja logistiikka hoidetaan kuorma-autolla sekä jakeluautoilla. Tuotannosta noin 30 prosenttia on edelleen omaa tuotantoa, joka alkaa olla suomalaisittain jo harvinaista. Loput kukat toimitetaan pääasiassa Hollannista ja Tanskasta.

 

Tukkumyynti kasvatti liikevaihtoa

 

Ebba ja Valfrid Lindell perustivat puutarhan 1950-luvulla, jolloin tuotteet myytiin Kokkolan torilla sekä suoramyyntinä puutarhalta. Seija ja Nils Lindell ryhtyivät yrittäjiksi 1980-luvun alussa viljelyn keskittyessä kesäkukkiin sekä ruukkukukkiin. Pian omistajanvaihdoksen jälkeen alkoi myös tukkumyynti.

- Tukkumyynti kasvatti liikevaihtoa ja mahdollisti laajentamisen. Käsistään taitava isäni rakensi Lahnakoskelle uusia kasvihuoneita. Minä olin 1990-luvulla yrityksessä työntekijänä yhdessä Tomi-veljeni ja hänen vaimonsa kanssa, kunnes he jäivät pois 2000-luvun alkupuolella, Heidi Kivilompolo kertoo.

Hän aloitti yhtiön toimitusjohtajana 2004, ja samalla yhtiömuoto muuttui avoimesta yhtiöstä osakeyhtiöksi.

- Olin aika vihreä toimitusjohtajan tehtävään. Sydän tykytti jo siitä, kun piti soittaa jollekin viranomaiselle, mutta toisaalta takana oli jo tuossa vaiheessa paljon käytännön kokemusta lyhyen kaupallisen koulutuksen lisäksi. Töitä ja virheitä tekemällä olen asioita oppinut tuonkin jälkeen. Virheitä saa tehdä, kunhan ei tee samaa kahdesti, eli virheistä täytyy oppia, Kivilompolo sanoo.

 

Uusi myymälä Kokkolan keskustaan

 

Yksi merkkipaalu yrityksen historiassa ajoittuu noin kymmenen vuoden taakse ajankohtaan, jolloin Kälviän S-markettia uudistettiin.

- Meillä oli jo tuolloin yhteistyötä KPO:n kanssa, koska toimitimme kukkia joihinkin osuuskaupan  myymälöihin lähialueella. Kälviän S-marketista esitettiin, että ottaisimme kokonaan vastuulle heidän kukkapisteen toimituksista hinnoitteluun ja kukkien hoitoon.

- Yhteistyö sujui alusta saakka hyvin, ja pian muutkin myymälät KPO:n alueelta osoittivat kiinnostusta toimintatapaamme . Kun osuuskaupan johtokin oli tyytyväinen, toiminta lähti laajenemaan niin voimakkaasti, että vastuullamme on tänä päivänä 55  S-market, Sale ja ABC toimipistettä KPO:n alueella. Marketvastuu on hortonomi Ilona Vallilan käsissä, ja hän on vienyt palvelua rohkeasti eteenpäin.

2000-luvulle tultaessa toinen merkittävä askel oli uuden myymälän avaaminen Heinolankaaressa.

- Sain itse suunnitella tilat, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi. Siinä vaiheessa kun myymälä avattiin jouluksi 2010, Heinolan alue eli vielä kehitysvaihetta, mutta alue rakentui lopulta nopeasti, mikä vauhditti myös kaupankäyntiä, Kivilompolo kertoo.

Henkilöstöpuolella yritys sai merkittävän vahvistuksen vuosi sitten huhtikuussa, kun kukka-alan arvostettu ammattilainen Owe Salmela aloitti myymäläpäällikkönä Kokkolassa.

- Jotain minun on täytynyt tehdä oikein, koska Owe vahvana ammattilaisena halusi tulla meille töihin, Kivilompolo hymyilee tyytyväisenä.

Uutta on luvassa jälleen toukokuussa.

- Avaamme Kokkolan keskustassa Ristirannankadulle city shop-kukkakaupan, joka sijoittuu samaan liikekiinteistöön Salon Marjo Aholan kanssa. Tavallaan kuljen vastavirtaan mutta uskon, että ainakin kukkakaupassa tarvitaan kivijalkamyymälää. Myymälään on tulossa tosi ammattitaitoinen ja palveluhenkinen henkilökunta.

Kivilompolo ei enää itse työskentele puutarhalla sairastuttuaan kukista johtuvaan yliherkkyyteen. Sen sijaan hän hoitaa toimitusjohtajana niin ostot, myynnit sekä hallinnolliset työt kirjanpitoa lukuunottamatta.

Kivilompolo myöntää, että oman luonteensa tuntien hänestä ei olisi vieraan töihin.

- Tein aikanaan tietoisen valinnan ryhtyessäni yrittäjäksi. Vahvuutta ja varmuutta on tullut lisää vuosien myötä, ja jotenkin tuntuu, että lopulta tiedän asiat aina itse parhaiten, hän nauraa.

- Tosiasia on sekin, että ilman innostunutta ja osaavaa henkilökuntaa sekä ilman ihania asiakkaita me emme olisi mitään. Asiakkaista monet muistavat minut jo niiltä ajoilta, kun myin pikkutyttönä kukkia Kokkolan torilla.

Kivilompolon mukaan erityisesti työssä palkitsee vilkas kaupankäynti. Silloin ei haittaa, vaikka kuinka kiire painaa ja väsyttää. Vastaavasti raadollisuutta bisnekseen tuo se, että kukkakauppias on kuluttajien ostokäyttäytymisen varassa. Jos keväällä takatalvi lumisateineen yllättää, puutarhakauppa ei silloin käy, vaikka kuinka olisi siihen varautunut.

- Perheyrityksessä yksi yrittämiseen motivoiva asia on tietoisuus siitä, että yritykselle on tiedossa jatkajia. Silloin jaksaa puurtaa ja kehittää.

 

Kuvanteksti: - Perheyrittäjää motivoi tilanne, jossa yritykselle on tiedossa jatkajia, Heidi Kivilompolo sanoo.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Lindell Flowers verkkosivut >>>