heinäkuu 2006

Palvelua viikon jokaisena päivänä

Lohtajan suoramyynnin rakennusta ulkoa käsin tarkastellessa ei pysty edes kuvittelemaan, miten monipuolisen ja laajan tuotevalikoiman se tarjoaakaan. Vihreästä rakennuksesta kasitien varresta löytyy monenlaisia lahja- ja koriste-esineitä, käyttötavaraa kuten kenkiä ja vaatteita sekä elintarvikkeita myllyjen tuotteista lihaan ja juustoihin asti. Lisäksi rakennuksessa asiakkaita palvelee Hohde-Kukan kukkakauppa ja Kahvila-ravintola Lyhde.


- Osuuskunta Lohtajan Suoramyynti perustettiin vuonna 1991. Tuohon aikaan vastaavanlaisia suoramyyntihalleja perustettiin pilvin pimein ympäri Suomea. Silloin ruvettiin käsityöyrittäjyyttä kehittämään. Myyntipaikka oli usein hukassa, joten näitä suoramyyntejä perustettiin, jotta saataisiin tällaisille tuotteille myyntipaikka, kertoo osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Kyösti Jukkola.

Osuuskuntaa perustamassa oli 30 osakasta, joista puolet oli lohtajalaisia ja toiset puolet muualta Kokkolan seutukunnan alueelta. Lohtajan Suoramyynti aloitti vuokratiloissa, mutta nykyisin toimitaan omissa, vuonna 1997 laajennetuissa tiloissa ja omalla tontilla.
- Jäseniä osuuskunnassa nykyisin on jo noin sata eikä enää pelkästään lähikunnista, vaan ympäri Suomea, Jukkola kertoo.

Lahja- ja koriste-esineet ja elintarvikepuoli täydentämässä toisiaan

Lohtajan Suoramyynnissä on myytävänä tuotteita tavarantoimittajilta aina Paimiosta Somerolle ja Sodankylään saakka ja hyvä joukko on myös tuotteita omasta maakunnastakin. Suoramyynnissä kauppiaana sisarensa Taija Pesosen kanssa toimiva Jarno Pesonen laskeskelee, että tavaratoimittajia on yhteensä parisensataa ja eri tuotteita huomattavasti enemmän.
- On väärä käsitys, että suoramyynnissä myytäisiin ainoastaan perunoita ja lihaa. Toki meillä myynnissä on niitäkin, mutta päätuotteitamme ovat lahja- ja koriste-esineet. Ja sitten elintarvikepuolella päivittäistavarat. Kummatkin tukevat toinen toistaan. Hiljaisina aikoina elintarvikepuoli on voimakkaampia. Lahja- ja koriste-esinepuoli on sitten taas enemmän riippuvainen matkailijoista, Jarno Pesonen kertoo.

Tuotteet ovat pysyneet pitkälti samanlaisia, joskin lisää uusia tuotteita tulee koko ajan ja samalla karsitaan pois tuotteita, joilla ei ole ollut menekkiä.
- Osa tuotteista on tullut myyntiin ihan siten, että tavarantoimittaja on pysähtynyt tässä ja kysynyt, miten tänne saa omia tuotteitaan myyntiin. Kaikki ollaan otettu, mitä on tarjottu. Kaikki tarjottavat tuotteet on olleet kelvollisia, paikkaan sopivia. Eihän tänne mitään rihkamaa tai kirpputoritavaraa oteta, Pesonen toteaa.

Kauppiaat hakevat uusia tuotteita myös itse netin kautta ja kun sopiva tuote löytyy, he ottavat yhteyttä tuotteen valmistajaan.
- Tämä on melko vaivaton kanava myydä omia tuotteitaan. Suurin osa tavarantoimittajista on tosissaan ja he hyvin aktiivisesti vaihtelevat myyntiin sellaisia tuotteita, joille menekkiä löytyy. Vain pieni murto-osa toimittajista käy vain kokeilemassa, josko tuotteelle olisi menekkiä, Pesonen sanoo.

Käsityöleima ja kotimaisuus houkuttelevat asiakkaita

Kasitien kulkijat muodostavat suurimman ryhmän yrityksen asiakkaista, mutta asiakaskunnassa on hyvin edustettuna myös lohtajalaiset ja lähialueiden asukkaat. Paikkakuntalaiset ja lähialueiden asukkaat Pesosen mukaan saattavat kyllä lähteä ostoksille suurempiin marketteihin, mutta paluumatkallaan hyvin usein myös pysähtyvät suoramyynnin kohdilla.
- Marketit eivät niinkään ole kilpailijoitamme, koska meillä on täällä niin erilaista tavaraa ja sellaisia tuotteita, joita ei marketeista välttämättä löydä. Meillä tuo käsityöleima ja kotimaisuus on niin vahva, että vaikka muualla käydäänkin asioimassa, niin tullaan myös tänne, hän huomauttaa.

Koska iso osa yrityksen asiakkaista muodostuu matkailijoista ja muista kasitien kulkijoista, on ymmärrettävää, että kauppiaan tulevaisuuden kehittämissuunnitelmat liittyvät paikan näkyvyyden lisäämiseen.
- Kyllä näkyvyyttä pitäisi lisätä muun muassa kyltityksillä, sillä nykyisin tätä on hieman vaikeaa huomata, koska emme aivan ole kiinni tiessä. Välillä kuulee matkailijoita, että he ovat monta kertaa ajaneet tästä ohi, mutta nyt sitten päättivät pysähtyä katsomaan, mikä paikka tämä oikein on, Pesonen pohtii.
Hänen mielestään myös pihan kääntäminen kasitien puolelle saattaisi lisätä entisestään näkyvyyttä ja sitä kautta myyntiä.

Kauppias Jarno Pesonen naurahtaa, ettei ainakaan ole vapaa-ajan ongelmia, sillä Lohtajan Suoramyynti on auki jokaisena viikonpäivänä. Vilkkaimpia päiviä ovat nimenomaan viikonloput.

Lohtajan Suoramyynnin www-sivuille>>>