marraskuu 2006

Monipuolisuus vahvuutena

Kokkolalainen Matiné on järjestänyt mannekiini- ja tyylikouluja, välittänyt malleja ja PR-henkilöitä sekä järjestänyt erilaisia tapahtumia ja ohjelmapalveluita jo vuodesta 1995 lähtien. Mallitoimiston lisäksi Matiné palvelee asiakkaita kauppakeskus Chydeniassa sijaitsevassa Hius & Meikkistudiossa, Hoitolassa ja The Body Shop -kosmetiikkamyymälässä.


Vaikka yritys koostuukin monesta eri osasta, yrittäjä Sonja Karhulahti -Hannula pitää monipuolisuutta nimenomaan yrityksen vahvuutena. Hän kokee, että kaikki osat tukevat toisiaan ja yhden osa-alueen tietotaito on hyödynnettävissä myös muilla osa-alueilla. Yritys on kuin yhtenäinen kakku, jonka siivuja eri toiminnot ovat.
- Liikkeelle lähdettiin mallitoimistosta ja nimenomaan muotinäytöksien järjestämisestä ja sitten se on edennyt siitä ihan loogisesti. Näytöksissä pitää olla esiintymistaitoista porukkaa ja aloin heitä sitten kouluttaa. Ja esiintyjän täytyy olla huoliteltu, niin sitten perustettiin Hius & Meikkistudio, josta kehittyi kaikkia palveleva parturi-kampaamo, hän kertoo.
Kosmetiikkamyymälä tuli mukaan kuvioihin kaksi vuotta sitten ja viimeisin lisäys on muun muassa kasvo-, käsi- ja jalkahoitoja tarjoava hoitola.

Yrittäjänä jaksamisessa vertaistuki on tärkeää

Sanonta "harrastuksesta tuli työ" pitää erityisen hyvin paikkansa Sonja Karhulahti-Hannulan kohdalla. Toki yrittäjyys oli luonteva ajatus jo vanhempien maanviljelysammatin ja mummon torikauppiastaustan vuoksi, mutta varsinaisesti palaset loksahtivat kohdalleen kouluaikana.
- Muotiin, kauneuteen ja esteettisyyteen liittyvät asiat tulivat kuvioihin kouluaikana, kun kerättiin luokkaretkirahaa järjestämällä muotinäytöksiä. Olin usein se henkilö, joka oli yhteyksissä yrityksiin. Ja sitten minulle soitettiin niissä merkeissä senkin jälkeen, kun koulu oli jo päättynyt, hän kertoo.

Aivan yrityksen alkuvuosina Karhulahti-Hannula työskenteli yksin. Täysipäiväiseksi yrittäjäksi hän ryhtyi vuonna 2000.
- Kyllä se aiemminkin täysipäiväiseltä yrittämiseltä tuntui. Kun löi työpaikan oven kiinni, niin sitten kotona oli toimistotyömaa ja myöhemmin toisen yrittäjän kanssa jaetut työtilat, joten töiden jälkeen menin sitten toiselle työpaikalle, hän kertoo.

Vaikka yritys on kasvanut vuosien myötä, hän kokee nykyisin jaksavansa työssä oikeastaan paremmin kuin aikaisemmin. Yhtenä tärkeänä syynä yrittäjänä jaksamisessa hänen mielestään on vertaistuki.
- Olen kokenut saavani erittäin paljon henkistä tukea Kokkolan Yrittäjänaisten yhdistystoiminnasta. Se on sellaista vertaistukea, saa toimia yhdessä sellaisten ihmisten kanssa, jotka painivat samojen asioiden kimpussa ja samasta näkökulmasta, Sonja Karhulahti-Hannula toteaa.

Toiminta-ajatuksena piristää tavallisten ihmisten arkea

Matiné työllistää nykyisin viisi vakituista työntekijää, kymmenkunta vakituista keikkatyöntekijää ja kymmenestä kahteenkymmeneen satunnaista keikkailijaa. Toiminta-alueena yrityksellä on Pohjanmaan alue laajasti ottaen sekä Jyväskylän seutu.
- Olemme mallitoimistona keskittyneet paikalliseen, kotimaiseen toimintaan emmekä näillä näkymin ole tähyämässä kansainvälisille markkinoille. Vaikka siellä tehdään samaa työtä, niin sitä tehdään niin paljon kovemmilla arvoilla, ollen niin erilaista, ettei se sovi tähän meille muotoutuneeseen yrityskuvaan. Meillä mallitoimiston listoilla on normaalikokoisia ihmisiä ja esimerkiksi missin valinnassa korostamme enemmän esiintymistaitoa ja esikuvana olemista kuin sitä, että olisi vain nätti, Sonja Karhulahti-Hannula kertoo.

Hän jatkaa, että Matinén kaikki palvelut on tarkoitettu tavallisille ihmiselle, vaikka jotkut ihmiset erheellisesti ajattelevat yrityksessä palveltavan vain malleja.
- Meidän toiminta-ajatuksenamme on piristää tavallisten ihmisten arkea ja elämää. Täällä on töissä sellaisia ihmisiä, jotka saavat juuri tästä itselleen sitä jotakin. Me olemme oikeasti kiinnostuneita esimerkiksi siitä, mitä huulipunaa asiakkaan tulisi käyttää. Kun asiakas löytää mieleisensä, ja se pelastaa hänen päivänsä tai viikkonsa, on tämä juuri se asia, minkä takia me teemme tätä työtä. Ne ovat niitä pieniä, suuria asioita, millä voi parantaa elämän laatua, Sonja Karhulahti-Hannula painottaa.

Tulevaisuudessa tarkoituksena onkin keskittyä yhä parempaan ja monipuolisempaan palveluun.
- Ei ole tarkoitus, että tähän tulisi vielä jokin kovasti poikkeava osasto lisää, vaan että näitä olemassa olevia toimintoja kehitetään. Meillä on osaamista, mikä meidän pitää entistä paremmin tuotteistaa ja kehittää palvelutuotteitamme. Yksi osa-alue on ryhmien, esimerkiksi työpaikkaporukoiden kouluttaminen ja hemmottelu, tyky-toiminta. Nyt meillä on hyvät puitteet siihen ja mahdollisuus tehdä muiden yritysten kanssa yhteistyötä, kertoo Karhulahti-Hannula.

Sonja Karhulahti -Hannulan mielestä valinta vuoden 2006 Nuoreksi Yrittäjänaiseksi on hänelle suuri kunnia ja ennen kaikkea arvostuksen osoitus kollegoilta hänen tekemäänsä työtä kohtaan, ja samalla kehotus jatkaa samaan malliin.

Matinén www-sivuille>>>