joulukuu 2006

Tuotteen pitää olla hyvä ja laadukas

Kälviäläiset Harri Puskala ja Pasi Pekkarinen aloittivat yhteistyön remonttien ja saneerauksien merkeissä jo vuonna 1988. Hyvin pian mukaan tuli talojen rakentaminen ja myynti. Puutaloelementtejä valmistava Pohjanmaan Kreivi - Talo Oy perustettiin yhteisvoimin vuonna 1994.


- Halusimme enemmän erikoistua elementtirakentamiseen ja saada aikaan jonkinlaisen selkeän tuotteen, jonka ympärillä toimitaan, Pasi Pekkarinen kertoo.

Aivan perustamisen aikoihin Kreivi-Talolla ei varsinaisia omia malleja ollut, vaan talo tehtiin asiakkaalle täysin tilaustyönä alusta lähtien ja asiakkaan toivomusten mukaan. Näin toimittiin parin ensimmäisen vuoden ajan, minkä jälkeen luotiin ensimmäinen oma mallisto. Nykyisin yrityksellä on jo useampia erilaisia mallisarjoja ja viimeiset vuodet on selvästi keskitytty enemmän talopaketteihin. Vuosittain taloja valmistuu noin 50 ja kasvuvauhti on ollut tasaista 10-15 prosentin luokkaa.
- Henkilökunnan määrässä kasvua on tapahtunut eniten viimeisen viiden vuoden aikana. Pitkälle sinniteltiin pienemmällä porukalla. Nykyisin meillä on 15 omaa työntekijää, joista suurin osa työskentelee tuotannossa ja asennuksissa. Lisäksi yhteistyöverkostossa kuten perustusurakoinnissa, puutavaran jatkojalostuksissa, kuljetuksissa ja asennusporukoissa työllistämme noin kolmisenkymmentä henkilöä, toteavat Puskala ja Pekkarinen.

Laatua ei voi liikaa korostaa

Pohjanmaan Kreivi-Talo Oy:tä voi kutsua alueelliseksi talotehtaaksi, sillä yritys toimii pääsääntöisesti Kälviältä noin sadan kilometrin säteellä Kalajoelta Uuteenkaarlepyyhyn asti sisämaa mukaan lukien. Yksittäisistä paikkakunnista Kokkola on yrityksen suurin markkina-alue.
- Meillä on toiminta alusta alkaen jaettu selkeästi neljään lohkoon: myynti ja markkinointi, suunnittelu ja mallintaminen, tuotanto ja asentaminen. Olemme miettineet, millä tavalla pystymme tehokkaasti toimimaan, jolloin toiminta-alue on tietoisesti valittu tällaiseksi. Voimme keskittää myynnin ja markkinoinnin ja samat asennusryhmät pystyvät toimimaan tehokkaasti tällä alueella. Lisäksi tämä alue on meille tuttu ja tavallaan tiedämme ihmiset täällä, Harri Puskala perustelee.
Pasi Pekkarinen jatkaa, että ainakin tähän asti toiminta-alueella asiakkaita on riittänyt hyvin yrityksen kapasiteettiin nähden.
- Toki pieniä aluevaltauksia olemme jatkuvasti tekemässä. Viimeksi hankimme ruotsinkielisen myyjän, joka tavoittaa aivan uuden asiakasryhmän tällä samalla alueella. Tähän asti asiakaskuntamme on muodostunut pääsääntöisesti alueen suomenkielisestä väestöstä, hän jatkaa.

Alueellisesti toimittaessa puskaradio on muodostunut tuotteiden markkinoimisessa tehokkaimmaksi tavaksi.
- Tyypillinen tilanne on, että asiakas kertoo valinneensa Kreivi-talon sen takia, että sisko, serkku tai joku muu tuttu on rakentanut sellaisen. Eli hyvin paljon merkitsee tuttavien hyvät kokemukset tuotteesta, Pasi Pekkarinen kertoo.

Erittäin kilpaillulla alalla Pohjanmaan Kreivi-Talo Oy:n vahvuuksia Puskalan mukaan on hyvä ja huolellinen asiakaspalvelu. Hänen mukaansa muita tärkeitä tekijöitä ovat tuotteen muuntelukyky ja asiakkaan toiveiden kuunteleminen sekä tottakai tehokas organisaatio, jolla taataan tuotteen hinnan kilpailukykyisyys.
- Tuotteen pitää olla hyvä, joskin sen asiakkaat ottavat lähes itsestään selvyytenä. Laatu on meillä tärkeässä asemassa. Meillä materiaalien ja työn laatuun sekä toimitusvarmuuteen kiinnitetään paljon huomiota. Vaadimme myös yhteistyöverkostoltamme samaa tasoa kuin mitä itse teemme, hän jatkaa.

Räätälöintiä asiakkaiden toiveiden mukaisesti

Kreivi-Talo Oy on keskittynyt rakentamaan tavallisten perheiden taloja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.
- Meillä on kattava talomallisto, josta asiakas voi valita haluamansa talon. Mikäli hän ei tästä mallistosta sitä löydä, niin me voimme jopa tehdä asiakkaalle oman kuvan tai voimme suunnitella talon asiakkaan ruutupaperipiirroksen perusteella. Asiakkaan toiveet pystytään ottamaan huomioon myös valmiiden mallien kohdalla, sillä niitä voidaan räätälöidä asiakkaalle sopivaksi ja talopaketteja pystytään toimittamaan eri valmiusasteella, Puskala sanoo.
Suurin osa asiakkaista kuitenkin löytää haluamansa mallin Kreivi-Talon viidestä eri mallisarjasta, mikä tarkoittaa kaiken kaikkiaan 300-400 eri mallia.
- Mallintamisessa toimitaan muutaman vuoden sykleissä. Parin vuoden välein pyritään saamaan jotakin selkeästi uutta. Ideat lähtevät kentän tarpeista eli siitä millaisia taloja meidän asiakkaamme haluavat. Lisäksi seuraamme koko ajan alan yleistä kehitystä. Itse suunnittelu on sitten tiimityötä, kertoo suunnittelusta vastaava Pekkarinen.
Muutama vuosi sitten luotiin neljä uutta mallisarjaa ja nyt tulevan talven projektina on Pekkarisen mukaan uuden malliston suunnittelu.
- Nyt on ollut valtavan vahvana perinnetalomallisto, mutta uudessa mallissa tulee esiintymään vähän modernimpi look vaihtoehtona asiakkaille. Lisäksi olemassa olevaa mallistoa tullaan jossakin määrin kehittämään, hän lupailee.

Harri Puskala ja Pasi Pekkarinen kertovat, että kaikki toiminta pystyy tapahtumaan sisätiloissa tänä vuonna valmistuneen 500 neliön laajennusosan myötä. Seuraava 250 neliön laajennus toimisto- ja asiakaspalvelutiloja varten on myöskin aloitettu.

Pohjanmaan Kreivi-Talo Oy:n www-sivuille>>>