marraskuu 2016

Ihonhoitopalvelutkin voivat olla arvovalinta

Ympäristötietoisuus, ekologisuus ja arvot ohjaavat yhä enemmän kuluttajien valintoja myös kosmetiikka-alalla. SKY-kosmetologi Emilia Timonen perusti Alexandra-kauneushoitolan tarjotakseen nimenomaan luonnonkosmetiikkaan perustuvia palveluita.


- Opiskellessani kosmetologiksi minulle alkoi tulla työn mukana allergisia reaktioita ja yliherkkyyttä kemikaaleille. Näin tapahtui varsinkin opiskelujen loppupuolella, kun käytimme muun muassa erilaisia iholiimoja maskeerausten yhteydessä. Koulussa sivuttiin luonnonkosmetiikkaa, mutta lopullisesti kiinnostuin asiasta testatessani itse tuotteita, Timonen kertoo päätymisestään luonnonkosmetiikkaan.

Pro luonnonkosmetiikka-yhdistyksen määritelmän mukaan luonnonkosmetiikan valmistuksessa suositaan luonnonmukaisia raaka-aineita, joiden alkuperä voidaan jäljittää. Kasvisperäisissä raaka-aineissa suositaan sertifioitua luomulaatua, eikä uhanalaisia kasveja käytetä. Geenimuunneltujen raaka-aineiden käyttö on kielletty, samoin synteettisten hajusteiden, öljyjen, rasvojen sekä väriaineiden. Valmista tuotetta eikä sen ainesosia saa myöskään testata eläinkokeilla.

- Käytännössä kyse on tuotteen koko elinkaaresta, ja siihen liittyvät esimerkiksi pakkaukset. Pakkausmateriaaleina käytetään mieluummin pahvia ja lasia kuin muovia, Timonen sanoo.

Hänen mukaansa kosmetiikka-alan asiakkaat voidaan jakaa kolmeen ryhmään. Yhden muodostavat ihmiset, jotka ovat todella tarkkoja, harkitsevia sekä tiedostavia kuluttajia. Sitten ovat "sekakäyttäjät", jotka valitsevat joskus luonnonkosmetiikkaa, joskus perinteistä. Kolmantena tulevat toisen ääripään edustajat, jotka voivat käyttää hyvinkin paljon erilaista kosmetiikkaa niiden ainesosista tai ekologisuudesta riippumatta.

- Luonnonkosmetiikasta löytyy niin hoitosarjoja ja meikkejä kuin kynsilakkoja, hajuvesiä tai vaikkapa kynsilakanpoistoaineita. Itse toimin neljän eri merkin jälleenmyyjänä, ja omassa yrityksessäni tuotemyynnin osuus on noussut jo lähes puoleen kokonaismyynnistä.

 

Markkinointi keskittyy some-kanaviin

 

Kauneus ja hyvinvointi kuuluvat digitaalisten sisältöjen suosituimpiin aihepiireihin. Tämä näkyy myös Timosen valinnoissa yrityksensä mainoskanaviksi. Alexandran markkinointi tapahtuu tällä hetkellä pelkästään sosiaalisen median kanavissa yrittäjän nauraessa, että hän kyllästyi odottamaan kuukausikaupalla mainospaikkaa lehden etusivulta.

Kanavina ovat Facebook ja Instagram. Yrittäjän mukaan esimerkiksi Facebookin etuihin kuuluu mahdollisuus rajata tarkasti kampanjan kesto ja budjetti.

- Blogiyhteistyöstäkin minulla on tosi hyviä kokemuksia. Asiakkaat ovat pitäneet siitä, kun blogien aiheisiin yhdistyy jokin tarjous. Blogistin kannattaa kuitenkin olla paikallinen, koska silloin blogi tavoittaa paremmin nimenomaan ne lukijat, jotka voivat tulla asiakkaikseni.

Oulusta valmistunut Timonen on ehtinyt työskennellä yrittäjänä hieman yli vuoden.

- Tällä alalla on yleistä työllistää itse itsensä. Vuosi on kulunut nopeasti mutta ilman muuta tekisin saman päätöksen uudestaan. Aluksi oli hiljaisia hetkiä, mutta nyt asiakas ei enää saa välttämättä aikaa seuraavaksi päiväksi. Esimerkiksi vuorotyöläiset tulevat usein aamuisin tai keskellä päivää, mutta asiakkaita käy iltaisin ja viikonloppuisinkin.

Aloitusvaiheessa yksi asia jäi harmittamaan.

- Starttiraha olisi ollut turvallinen aloitus uudelle yrittäjälle, mutta sillä hetkellä rahaa ei ollut tarjolla. Varsinkin nuorille yrittäjäksi ryhtyville starttirahasta olisi iso apu.

Alexandra sijaitsee Katariinantorin laidalla vanhan pappilan idyllisessä ympäristössä.

- Parasta tässä työssä ovat tyytyväiset asiakkaat ja hyvä palaute. On kiva, kun tänne tulee uusi asiakas, jolle joku aikaisempi asiakkaani on minua suositellut.

 

Kuvanteksti: Emilia Timonen löysi yritykselleen tilat vanhasta pappilakiinteistöstä Katariinantorin laidalta.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Kauneushoitola Alexandran verkkosivut >>>