maaliskuu 2007

Kotimainen naisten vaatteiden valmistaja

Kokkolalainen Eila Helén Oy on valmistanut melkein kolmenkymmenen vuoden ajan kotimaisia naisten vaatteita, joista huokuu vahva käsityön leima.


- Pyrimme tekemään mahdollisimman korkealuokkaisia naisten vaatteita. Tämä lähtee korkealaatuisten materiaalien tarkasta valinnasta ja käytöstä. Erityisesti kiinnitämme huomiota tuotteen istuvuuteen eli siihen, että vaate sopisi mahdollisimman hyvin sen ostajalle, markkinointipäällikkö Matts Helén kertoo.

Yrityksen mallistot ovat varsin klassisia, eivätkä ne ole tiukasti kiinni muotivirtausten vaihtelussa, mikä mahdollistaa vaatteiden pitkän käyttöiän. Vuodessa valmistetaan syksy- ja kevätmallistot, joita sitten täydennetään ja päivitetään sesongin mukaan. Esimerkiksi tammikuussa julkaistavaan kevätmallistoon lisätään uusia tuotteita kevään mittaan.
- Meillä on oma tiimi, joka suunnittelee mallistot. Ideoita ja vinkkejä saamme muun muassa asiakkaiden toivomuksista. Lisäksi tutustumme alaan ulkomaanmatkojen kautta ja seuraamme myös alan ammattilehtiä, joissa esitellään uusi trendejä. Eihän ne mitään mullistavia asioita ole, vaan saattavat olla ihan pieniä juttuja, mistä sitten saadaan se idea, Matts Helén sanoo.
Hän jatkaa, että kaiken kaikkiaan uuden malliston luomiseen saattaa kulua noin 3-4 kuukautta siitä, kun ensimmäisen kerran katsotaan materiaalikokoelmia.

Tuotteet asiakkaille nopealla aikataululla

Yrityksen synty sijoittuu vuoteen 1979, jolloin yrityksen perustaja Eila Helén lähti hakemaan uusia haasteita ja kehittämään omia tuotteita. Tuolloin aloitettiin naisten vaatteiden teollinen tuotanto 5-7 työntekijän voimin Ouluntiellä, Kokkolassa.
- Aluksi valmistimme vain hameita. Tuohon aikaan hameet olivat muodissa ja piti olla erilaisia vekkihameita ja muita monimutkaisia hameita. Siitä ajasta meille on tuotevalikoimaan tullut voimakkaasti myös housut ja bleiserit. Viimeisimpänä lisäyksenä on tullut myös puserot. Oikeastaan tuotantoa on kehitetty ja uudet tuotteet ovat tulleet sitä kautta, mitä asiakkaat ovat meiltä pyytäneet, Matts Helén kertoo.

Vaikka suomalainen vaateteollisuus on ollut voimakkaassa murroksessa ja kokenut 90-luvun alun laman sekä ulkomaisen halpatuonnin, niin tällä hetkellä Eila Helénin tiloissa työskentelee 25 työntekijää.
- Me pyrimme palvelemaan kaikki asiakkaat hyvin ja otamme kaikki tilaukset vastaan. Suurin painehan tuli halpatuontimaiden myötä, kun hintataso muuttui. Ne, jotka lähtivät halvan tavaran tekijäksi, ovat joutuneet sopeutumaan äärimmäisen kovaan kilpailuun ulkomailla sekä pitkiin toimitusaikoihin. Meidän kilpailuetumme on siinä, että pystymme toimittamaan tuotteen asiakkaalle heti. Tämä on asiakkaankin etu, kun hänen ei tarvitse varautua puolta vuotta etukäteen ja tilata suuria määriä tavaraa varastoon, Matts Helén pohtii yrityksen pärjäämistä kilpailussa.

Lisäksi hän huomauttaa, että massatuotteita tekevät eivät ole niin kiinnostuneita ottamaan Suomen pienille markkinoille sopivaa mitoitusta huomioon. Helénin mukaan suomalaiselle sopiva mitoitus on taas elintärkeä asia Eila Helén Oy:lle. 

Henkilökohtaiset kontaktit tärkeitä markkinoinnissa

Eila Helén Oy:n tuotteet myydään pääsääntöisesti jälleenmyyjille eli kauppaketjuille ja yksittäisille liikkeille ympäri Suomea. Eniten tuotteita menee Etelä-Suomeen, Tampereesta alaspäin.
- Tuotteita markkinoidaan jälleenmyyjille henkilökohtaisilla käynneillä, sillä nämä ovat sellaisia tuotteita, joita asiakkaat haluavat itse nähdä ja mahdollisesti myös sovittaa. Meillä on edustaja, joka kiertää koko ajan ja käy näyttämässä mallistoja asiakkaille. Teemme myös hyvin paljon puhelinmyyntiä täältä tehtaalta, Helén kertoo.

Hän jatkaa, että yritys osallistuu myös Helsingin messuille, sillä siellä käy paljon asiakkaita ja siellä on mahdollisuus solmia kontakteja jopa ulkomaisiin asiakkaisiin. Yrityksen perustamisesta lähtien yrityksellä onkin ollut asiakkaita myös Ruotsissa ja nykyisin jonkin verran myyntiä Venäjällekin.
- Kyllä Venäjän markkinat kiinnostavat. Ne ovat nopeimmin kasvavat markkinat Euroopassa. Toki sinne kaikki haluavat, mutta siellä ollaan kuitenkin totuttu haluamaan hyvälaatuista tavaraa. Siellä varmaan olisi tilausta ja suomalaisilla on siellä etulyöntiasema, sillä suomalaisethan ovat tehneet Venäjän kauppaa ja suomalaisiin luotetaan siellä hyvinä toimittajina, Matts Helén toteaa.

Tulevaisuuden Helén näkee haasteellisena, joskin alan kaikki uhkatekijät on jo varmasti nähty. Hän uskoo, että olemalla aina vain parempi ja kehittämällä yhä parempia tuotteita sekä tehokkaampia tuotantomenetelmiä, kannattavuutta ja myyntiä pystytään saamaan lisää.

Markkinointipäällikkö Matts Helén kertoo, että tuote tehdään juuri sille kuluttajalle, joka sen ostaa. Tuotteessa on mietitty tarkkaan monta sellaista näkymätöntä, teknistä juttua, jotka kuluttajalle sitten eivät näy muuten kuin hyvänä istuvuutena.

Eila Helén Oy:n www-sivuille>>>