heinäkuu 2007

Rantaheinä palvelee monipuolisesti

Lohtajalla sijaitsevalla Ravintola ja Juhlapalvelu Rantaheinällä tulee viides toimintavuosi täyteen heinäkuun 21. päivänä. Juuret ja tarve asua rauhassa luonnon keskellä vetivät yhdeksän vuotta sitten yrittäjä Virve Parviaisen pääkaupunkiseudulta takaisin Keski-Pohjanmaalle.


- Työskentelin ensin Poutun henkilöstöravintolassa nelisen vuotta. Sitten kuulin, että Lohtajalla olisi tarve ruokaravintolalle. Otin yhteyttä kiinteistön omistajaan sekä Lohtajan kuntaan. Naapuriltani Sisko Kiviniemeltä sain lisäksi hyvää kannustusta ravintolan perustamiseksi, Virve Parviainen kertoo.

Alkujaan ajatuksissa oli lounaspaikka ja juhlapalvelu, joka työllistäisi yrittäjän itsensä lisäksi yhden henkilön. Viidessä vuodessa Rantaheinästä on kuitenkin kasvanut useampia henkilöitä työllistävä, monipuolinen ravintola- ja juhlapalveluita tarjoava yritys.

- Olemme ruoka- ja pitopalveluravintola. Tarjoamme lounasruokailun ja a la carte -annosten lisäksi pitsoja ja grillituotteita. Meillä on juhlapalvelu ja siinä myös mahdollisuus vuokrata tarjoilijat tilaisuuksiin. Lisäksi on kokouspalvelut sekä viime kesänä avattu jäätelökioski, Virve Parviainen ja yrityksessä mukana oleva tytär Monica Paananen luettelevat.

Viime syyskuusta lähtien yritykseen on kuulunut myös kasitien varressa sijaitseva Rantatuuli, joka tarjoaa tiellä kulkeville kahvila- ja grillituotteita eli hyvää ruokaa nopealla palvelulla, kuten Parviainen toiminta-ajatuksen kiteyttää.

Juhlapalvelu on merkittävin toimintamuoto

Kesän luulisi olevan juhlapalvelun sesonkiaikaa, mutta töitä riittää jatkuvasti. Virve Parviainen toteaa, että perheissä vietetään erilaisia juhlia kastetilaisuuksista rippijuhliin, häihin, merkkipäiviin sekä muistotilaisuuksiin ympäri vuoden. Juhlapalvelusta onkin kasvanut yrityksen merkittävin toimintamuoto. Tilauksia tulee laajasti Lohtajan lähikunnista Kalajoelta Kokkolaan ja Kannukseen saakka.

- Juhlissa, joissa tuotteitamme on tarjoiltu, vieraat ovat usein halunneet tietää, mistä tarjottavat ovat peräisin ja omia juhlia järjestäessään ovat ottaneet meihin yhteyttä. Vaikka laittaisimme kuinka monta lehti-ilmoitusta, ne eivät ne kerro yhtä hyvin tuotteistamme kuin tieto suusta suuhun, Parviainen toteaa.

Juhlapalvelun hyvä menestys ja laajentuminen on hänen mielestään seurausta hyvästä laadusta.
- Hinta-laatu-suhde on hyvä. Emme yksinkertaisesti päästä ulos epäkuranttia tavaraa, vaan tehdään vaikka niin monta kertaa uudestaan, että se onnistuu. Myös tarjoilijoidemme ammattitaidosta on tullut paljon kiitosta, hän kertoo.

Monica Paananen lisää, että tuotteet eivät ole mitään massatuotteita, vaan ne ovat kotitekoisen makuisia ja niissä käytetään laadukkaita raaka-aineita. Vaikka on olemassa tietyt menut, niin asiakkaalla on mahdollisuus muokata niitä omien toivomustensa mukaan. Parviainen ja Paananen naurahtavat, että on sitä valmistettu jos jonkin näköistä ja -makuista kakkua asiakkaan toivomusten mukaan.

Voimakasta kasvun aikaa

Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet yrityksessä voimakkaimman kasvun aikaa. Tuona aikana Rantaheinässä työntekijämäärä on kasvanut kolmella vakituisella työntekijällä. Nykyisin Rantaheinässä työskentelee viisi ja Rantatuulessa kolme työntekijää. Kesä - ja keikkatyöläiset lisäävät yrityksen henkilöstömäärää kuudella työntekijällä.

- Kaikki työntekijät ovat lohtajalaisia. Monesti ne, jotka ovat olleet meillä työharjoittelussa, ovat kysyneet meiltä myös kesätyöpaikkaa. Mikäli henkilö on työharjoittelussa pärjännyt hyvin, niin olen hänet sitten tänne ottanut, Parviainen kertoo.

Hänen mielestään rekrytoiminen ei yleensä ole ollut vaikeaa, joskin Rantatuuleen henkilökunnan rekrytoinnissa jouduttiin tavallista enemmän ponnistelemaan, että sinne saatiin nykyinen vastuuntuntoinen ja itsenäiseen työskentelyyn pystyvä henkilökunta.

- Mikäli pitopalvelun puolella nousukausi jatkuu, niin silloin meidän on otettava vielä yksi työntekijä lisää. Oma aikani menee tarjousten tekemisiin ja asiakastapaamisiin. Monica hoitaa laskutukset, palkanlaskun, tilitykset eli ylipäätänsäkin kaikki konttorihommat, Virve Parviainen sanoo.

Aiemmin molemmat heistä olivat myös keittiön puolella töissä, mutta yrityksen kasvaessa sieltä oli pakko irtautua. Samalla toimintaa on myös tehostettu siten, että nykyisin kaikilla työntekijöillä on selkeät vastuualueet sen sijaan, että kaikki hoitaisivat kaikkia tehtäviä.

Monica Paananen huomauttaa, että Virveä yritetään kyllä saada paperihommista takaisin tuotantoon.
- Yritys on kuitenkin henkilöitynyt voimakkaasti, jotkut asiakkaat haluaisivat minun olevan tuotannossa mukana. Vaikka tytöt osaavat ja tietävät miten jokin juttu tehdään, niin minä olisin ikään kuin henkisenä tukena, Parviainen selventää.
 
Virve Parviainen ja Monica Paananen kertovat uusien ideoiden lähtevän usein henkilökunnasta. Vaikka asiakkaat ovat tyytyväisiä palveluihin ja tuotteisiin, itsellä on halu kehittää toimintaa yhä paremmaksi.