huhtikuu 2016

Kokkolan Matkailu on monessa mukana

Kokkolan Matkailu Oy:n henkilöstö on tottunut olemaan monessa mukana tehdessään aluemarkkinointia ja edistäessään matkailuyhteistyötä. Reilun vuoden ajan matkailuyhtiössä on eletty tavallistakin vilkkaampaa arkea, kun KOSEKin ja Kokkolan Matkailun toiminnot yhdistyivät vuoden 2015 alussa. Kokkolan Matkailun toimitusjohtajan Jaska Pensaaren mukaan aluemarkkinointi hyötyy yhdistymisestä merkittävästi, koska muutokset eivät ole rajoittuneet hallinnollisiin uudistuksiin.


- Nyt markkinoinnin henkilöstö työskentelee samoissa tiloissa, tapaa toisiaan säännöllisesti ja miettii yhdessä parhaita tapoja toteuttaa markkinointia. Aluemarkkinoinnin kenttä on laaja Snellman-salin konserttien markkinoinnista suurteollisuusalueen tunnetuksi tekemiseen, Pensaari sanoo.

Esimerkiksi yhteistä näkyvyyttä digitaalisessa ympäristössä on kehitetty. KOSEKin uudistuneilta kotisivuilta pääsee yhdellä klikkauksella Visit Kokkolan kotisivuille, minkä lisäksi verkkonäkyvyyteen on panostettu videotuotannoilla sekä tekemällä markkinointia sosiaalisen median kanavissa.

Yksi konkreettinen toimenpide palveluiden kehittämisessä oli Kokkolan Matkailun infopisteen siirtyminen kalahallin kiinteistöstä kauppakeskus Chydeniaan.

- Ensimmäisten kuukausien kävijämäärät infopisteessä osoittavat ratkaisun oikeaksi, sillä meillä on ollut Chydeniassa talvisaikaan enemmän kävijöitä kuin ennen samaan aikaan vuodesta. Kesällä meidät tavoittaa kalahallin maisemista jatkossakin keskiviikkoisilla iltatoreilla, Pensaari jatkaa.

Talvisin infopisteen palvelu painottuu lippuvälitykseen asiakkaiden hakiessa lippuja muun muassa kaupunginteatterin ja Snellman-salin tapahtumiin. Heidän lisäkseen asiakkaina käy paljon opiskelijoita, jotka tarvitsevat perustietoa kaupungista. Matkailuneuvonnasta myydään myös esimerkiksi m/s Jennyn reitti- ja tilausristeilyjä sekä ryhmä- ja kokousmatkoja. Tankarin lisäksi m/s Jenny risteilee kesällä 2016 uutuuskohteeseen Köpmanholmeniin.

 

Tankarin majakkasaarella kokous on elämys

 

Kokkola tunnetaan monipuolisena ja vilkkaana tapahtumakaupunkina, minkä lisäksi paikkakunnalla on mainiot puitteet kokousmatkailulle. Pensaaren mukaan Kokkolan Matkailu räätälöi kokousasiakkaille avaimet käteen-periaatteella valmiin palvelupaketin, joka sisältää tilat, majoituksen, ruokailut ja oheistapahtumat.

- Kokkolassa kaikki kokousmatkailijoiden tarvitsemat palvelut sijaitsevat kävelymatkan päässä toisistaan. Sen lisäksi meillä on tarjota kokouskäyttöön ainutlaatuinen ympäristö Tankarin majakkasaarella. Viime aikoina monet asiakkaat ovat todenneet myös m/s Jennyn toimivaksi vaihtoehdoksi, kun he ovat pitäneet kokouksia laivalla viihtyisän Meripuiston kupeessa. Tämän lisäksi m/s Jennyllä on ollut kysyntää tilausristeilyille yritystilaisuuksien ja perhejuhlien pitopaikkana.

Kokousten ohella erilaisilla tapahtumilla on Pensaaren mukaan Kokkolalle iso merkitys. Vaikka kaupunkia ei tunneta niinkään yksittäisistä suurista massatapahtumista, kaupungissa järjestetään runsaasti pienempiä tapahtumia.

Snellman-salissa pidetään vuositasolla noin 80 tilaisuutta, joissa käy yhteensä noin 25 000 ihmistä. Kokkolan lisäksi konserttiyleisöstä suuri osa tulee Ylivieska-Perho –akselilta sekä ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta.

Eurooppalainen ruokatori, Suomen toiseksi suurin jalkapalloturnaus Kokkola cup ja Venetsialaiset ovat esimerkkejä isoista kesäkauden yleisötapahtumista.

- Maaliskuussa käynnistimme jo ruokatorin sekä matkailullisen kesäkauden avajaisten suunnittelun. Sen lisäksi meneillään on Venetsialaisten sisällöntuotantoa koskeva kilpailutus, Pensaari kertoo ajankohtaisista kuulumisista.

 

Kuvanteksti:  - Järjestäjien kannattaa kertoa tulevista tapahtumista myös Kokkolan Matkailulle, koska meillä on mahdollisuus markkinoida tapahtumia erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, muistuttavat Kokkolan Matkailun toimitusjohtaja Jaska Pensaari ja matkailuneuvoja Sara Myntti.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Visit Kokkola verkkosivut >>>