syyskuu 2007

Palvelu on tärkeä osa kaupankäyntiä

Kokkolan Halpa-Halli Oy:n historia alkaa niinkin varhain, kuin 60-luvun loppupuoliskolta. Pohjatyötä perheyrityksen eteen tehtiin kuitenkin jo 50-luvun lopulla. Tällöin Heikki Ylinen aloitti vaatteiden ompelutoiminnan ja nuoremmat veljekset vaatteiden myynnin kulkukaupoilla.


- Suomen ensimmäisen Halpa-Hallin Heikki ja Pentti Ylinen perustivat 40 vuotta sitten Pietarsaareen. Heidän nuorempi veljensä, isäni Esko Ylinen perusti sitten Halpa-Hallin Kokkolan Rantakadulle vuonna 1969. Pietarsaaren myymälä liitettiin Kokkolan Halpa-Halli -ketjuun vuonna 1987 ja kuusi muuta Pentti Ylisen omistamaa myymälää neljä vuotta myöhemmin, toimitusjohtaja Janne Ylinen kertoo.

Noista ajoista yritys on laajentunut 31 myymälää käsittäväksi ketjuksi, jonka palveluksessa on kaiken kaikkiaan 1300 työntekijää. Myymälöitä yrityksellä on jo 30 paikkakunnalla, joista pohjoisin on Keminmaa ja eteläisimmät Pirkanmaalla Pori, Tampere ja Pirkkala.

- Vaikka yritys nykyisin toimiikin viiden läänin alueella, niin silti toiminnan keskus on Kokkola ja Keski-Pohjanmaa. Keskusvarastomme sijaitsee Kokkolassa ja Kokkolan pääkonttorilla tuotetaan myymälöiden tarvitsemat palvelut ja taustatyötä tehdään kaikkien myymälöiden hyväksi. Tällöin myymälöissä pystytään keskittymään siihen tärkeimpään eli asiakaspalveluun ja tuotteiden esille laittamiseen, Ylinen toteaa.

Hyvä palvelutaso yllä

Ketjun myymälöiden tuotevalikoima käsittää 60 000 eri tuotetta, mihin kuuluvat niin koko perheen tekstiilit, taloustavarat, kemikaliotuotteet, elektroniikka- ja vapaa-ajan tuotteet kuin elintarvikkeetkin. Ylisen mukaan myymälöiden tuotevalikoima on kasvanut vuosien mittaan ja samoin on kasvanut myymälöiden kootkin. Alkuperäisestä Halpa-Hallin toimintaperiaatteesta, myydä jatkuvasti halvemmilla hinnoilla verrattuna yleiseen hintatasoon, pidetään kiinni.

- Perustamisen aikoihin elettiin hinnoittelussa voimakkaasti ohjevähittäishintojen aikaa. Lähes joka tuotteessa oli ovh:t ja niitä lähdettiin rohkeasti murtamaan. Kemikaliot myytiin 25-30 prosentin alennuksella ja tiettyjä taloustavaroita useamman kymmenen prosentin alennuksella. Se oli heti valtava menestys, Janne Ylinen kertoo.

Ylinen korostaa myös palvelun merkitystä kaupankäynnissä. Vaikka työvoimaan liittyy monenlaisia kustannuksia, niin hänen mukaansa on pystyttävä pitämään hyvä palvelutaso. Kun asiakas saa hyvää palvelua, hän varmasti tulee toistekin. Halpa-Hallissa lähdetäänkin siitä, että osastoilla on myyjiä palvelemassa asiakkaita.

- Olemme viime vuosina myös panostaneet todella paljon palveluhenkisyyteen ja siihen, miten asiakas kohdataan. Koulutamme henkilökuntaa paljon, muun muassa viime keväänä 450 myyjää oli meillä Kokkolassa erilaisissa koulutuksissa ja tilaisuuksissa. Lähtökohtana on pitää yllä tietty koulutustaso ja koulutuksissa keskeistä on palveluhenkisyys, asiakkaan kohtaaminen sekä asiakaspalvelun tärkeys, Ylinen jatkaa.

Eteenpäin tasaisen varmasti

Kokkolan Halpa-Halli Oy on täysin yksityinen myymäläketju. Toimitusjohtaja Janne Ylisen mukaan asioihin pystyy parhaalla mahdollisella tavalla vaikuttamaan alusta loppuun saakka, kun ne tehdään itse.

- Voimme vaikuttaa tavaran kulkuun, tavaran laatuun ja niihin liittyvään mahdolliseen omien toimintojen kehittämiseen mahdollisimman selkeällä tavalla. Tottakai meillä on myös yhteistyökumppaneita, mutta pääperiaatteena on kuitenkin tehdä asiat itse ja oman organisaation kautta, hän sanoo.
Ylinen näkee tällaisen toimintatavan selkeästi etuna, koska se on joustava ja mahdollistaa nopeatkin muutokset.

- Toki sen paineen edessä aina ollaan, että maailmalla tarvitaan kapasiteettiä ja volyymiä. Toki meilläkin tehokkuusajattelu perustuu siihen, että pyritään hakemaan paikkoja, joissa volyymillä on merkitystä. Maailmanlaajuisesti 31 myymälän ketju on kuitenkin aika pieni, mutta sopeutamme sitten oman toimintamme sen mukaan, Ylinen kertoo.

Viimeisimpien vuosien aikana Halpa-Halli -ketju on laajentanut voimakkaasti. Vuoden 2006 lopulla avattiin Parkanossa uusi myymälä ja Haapajärven myymälän 1000 neliön laajennushanke valmistui toukokuussa.

- Kuukauden päästä avaamme Raahessa 5 000 neliön täyden palvelun myymälän. Ketjun 32. myymälä taas avataan marraskuussa, kun Haapaveden 3 500 neliön myymälän rakennustyöt saadaan päätökseen, Ylinen kertoo.

Hän jatkaa, että ensi keväällä Kaustisella vietetään laajennetun myymälän avajaisia ja lisäksi uusien myymälöiden rakennustyöt ovat käynnistyneet uusilla paikkakunnilla Saarijärvellä ja Kankaanpäässä. Myös Oulaisiin ja Iisalmeen ollaan investoimassa.

- Tärkeä pointti kuitenkin on, että olemassa olevaa myymäläkenttää koko ajan parannetaan, päivitetään ja kalustoa ajantasaistetaan. Siinä samalla sitten perustetaan muutama uusi paikka. Tavoitteena on tasavarma eteenpäin meno, hän toteaa.

Toimitusjohtaja Janne Ylinen puhuu maakunnallisuuden puolesta. Kaikki eivät asu suurissa kaupungeissa, vaan maakunnissakin ja maaseudulla on elinvoimaa ja porukkaa. Halpa-Hallin tavoitteena on hänen mukaansa pitää hyvä palvelutaso yllä myös siellä.

Kokkolan Halpa-Halli Oy:n kotisivuille>>>