syyskuu 2015

Huipputuote myi itse itsensä

Varsinkin monet markkinointigurut väittävät, ettei hyväkään tuote myy itse itseään. Tässäkin asiassa poikkeus vahvistaa säännön. Oy B. Huhta Ab:n paloturvakäsine on noussut alan ammattilaisten keskuudessa kansainväliseksi huipputuotteeksi. Käytännössä minimaalisella markkinointibudjetilla.


Yhtiön omistaja ja toimitusjohtaja Henrik Huhta myhäilee tyytyväisenä kerratessaan 1980-luvun lopulla käynnistynyttä onnellisten sattumien sarjaa, joka lopulta johti Kokkolassa valmistettavan teknisen tuotteen kansainväliseen läpimurtoon.

- Lähdimme miettimään uusia tuotteita, ja paloturvakäsine nousi kärkituotteeksi. Kehitimme käsinettä yhdessä palolaitoksen kanssa. Lisäpontta saimme väitöskirjasta, jonka mukaan valtaosa palomiesten sairauspoissaoloista johtui käsivammoista. Sekin todisti, kuinka tärkeää oli parantaa käsien suojausta.

Samoihin aikoihin Ruotsissa Räddningsverket oli aloittamassa projektia, jossa kiinnitettiin erityistä huomiota palomiesten henkilökohtaisiin turvavarusteisiin. Sitä varten ruotsalaiset keräsivät markkinoilta ison määrän tuotteita, joiden pohjalta ryhdyttiin toteuttamaan entistä laadukkaampaa varustekokonaisuutta.

- He totesivat, että meidän käsine oli lähimpänä sitä, mitä he halusivat. Siitä alkoi yhteinen jatkokehittäminen. RB-90 -nimen saanut hanke oli laajuudessaan ja vaativuudessaan meille raskas projekti. Olimme todella tiukoilla, sillä pienenä yrityksenä jouduimme rahoittamaan oman osuutemme hartiapankilla. Jälkikäteen ajateltuna projekti kuitenkin johdatti meidät ainoalle järkevälle tielle, jota pitkin yrityksemme toimintaa kannatti jatkaa.

 

Yhteistyö huipentui isoon käsinetoimitukseen

 

Viiden vuoden ajan Huhdan yritys valmisti paloturvakäsineestä prototyyppejä, joita testattiin erilaisissa oloissa. Yhteensä Räddningsverketin projektissa käytettiin testaukseen noin 20 miljoonaa kruunua, josta käsineiden osuus oli miljoona kruunua.

Lopputulos oli se, että kokkolalaisyrityksen paloturvakäsine täytti kaikki sikäläiset vaatimukset, ja Ruotsin viranomaiset määrittelivät kyseisen tuotteen standardiksi (EN-659). Kauppojakin syntyi. Välittömästi ja välillisesti.

- Projektin päätteeksi Räddningsverket toteutti julkisen hankinnan, jonka tarjouspyyntöasiakirjan lunasti 56 toimittajaa ja 11 jätti tarjouksen. Lopulta ainoastaan me täytimme tarjouspyynnön vaatimukset. Saimme 10 000 parin tilauksen, josta käsineitä jaettiin eri puolille Ruotsia, Huhta kertoo.

Projektin ansiosta Räddningsverket erottui palontorjunnan edelläkävijäksi, ja sen toimintaan tultiin tutustumaan eri puolilta Eurooppaa ja kauempaakin. Samalla alan ammattilaisten keskuuteen levisi tieto laadukkaasta suomalaisesta käsineestä.

Tänä päivänä Huhdan paloturvakäsineitä voi nähdä mitä erilaisimmissa yhteyksissä: Cernin paloturvallisuutta käsittelevällä YouTube-videolla, Finnairin lentokoneissa, Manchesterin ja Kabulin lentokentillä, Norjan puolustusvoimilla, öljynjalostamoilla ja palokunnilla eri puolilla maailmaa. Yritys on tehnyt isot kaupat myös Malesiaan, ja tuote kuuluu Natonkin nimikkeistöön.

Yhtiön liikevaihto on noin 0,5 miljoonaa euroa viennin osuuden ollessa lähes 95 prosenttia.

Käsineen alkutuotanto ja viimeistely tapahtuvat yrityksen tiloissa Jänismaalla. Tuotteen kämmenosa on lehmän vuotaa ja selkämys hirvennahkaa. Nahkaraaka-aine hankitaan Kokkolan Nahalta. Palamaton erikoisvuori tehdään italialaisesta kuosista, ja vuoren valmistus tapahtuu Ullavalla Nevertexillä.

Kyseessä on erittäin pitkälle viety tekninen tuote. Sen pitää täyttää muun muassa syttyvyydelle, saumalujuudelle, säteilylämmön, kosketuslämmön ja  liekkikuumuuden kestävyydelle sekä tuntoherkkyyden säilymiselle asetetut vaatimukset.

- Yksi tärkeä tekijä on käsineen hyvä sormituntuma. Käsineellä pitää pystyä suorittamaan kaikki tehtävät ilman, että sitä tarvitsee riisua. Sormituntuman merkitys korostuu, kun henkilökunnan käyttöön tulee esimerkiksi uusia viestintälaitteita, joita käsitellään erittäin vaativissa oloissa, Huhta kertoo.

 

Julkiset hankinnat ovat iso mahdollisuus

 

Hänen mukaansa yrityksen toinen menestystekijä itse tuotteen ohella on ollut osaaminen, jolla hallitaan julkisia hankintoja.

- Olen puhunut paljon siitä, kuinka tärkeää pk-yritysten olisi havahtua niihin mahdollisuuksiin, joita julkiset hankinnat tarjoavat. Julkiset hankinnat eivät ole vain isojen yritysten asia, eikä niissä myöskään ratkaise aina hinta. Julkisten hankintojen tietotokannoista löytyy paljon hyödyllistä informaatiota, joka auttaa yrityksiä niiden oman toiminnan kehittämisessä.

Oy B. Huhta Ab:n perusti vuonna 1956 Henrikin isä Birger Huhta. 60-luvulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa yritys tunnettiin erityisesti hiihtokäsineistä, joita käytti enimmillään seitsemän maajoukkuetta.

Henrik Huhta nauraa aloittaneensa yrittäjänä jo mopopoikaiässä, mutta varsinaisesti yrittäjäura käynnistyi 80-luvun lopulla.

Pitkän yrittäjäkokemuksensa perusteella hän toivoo päättäjiltä erityisesti sellaisia ratkaisuja, joilla esimerkiksi menestyville yrityksille tarjottaisiin rahkeita vieläkin vahvempaan kehittämiseen.

Oman yrityksensä kohdalla Huhta jatkaa tarkkaa strategista suunnittelua.

- Meitä kiinnostavat erilaiset älyvaatteet, jotka tekevät tuloaan. Myös arktisella puolella on vireillä mielenkiintoisia projekteja. Kuluttajatuotteisiin emme kuitenkaan lähde mukaan vaan sellaisiin, joissa tuotteiden taustalla ovat viranomaisvaatimukset ja mielellään vielä niin, että tuotteilla voitaisiin osallistua julkisiin hankintoihin, hän linjaa.

 

Kuvanteksti: Henrik Huhdan esittelemät paloturvakäsineet tekivät kansainvälisen läpimurron alan ammattilaisten keskuudessa.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, Tmi CommJob

Oy B. Huhta Ab:n verkkosivut >>>