toukokuu 2015

Keskipohjalaisen leipäkulttuurin puolesta

Monen muun toimialan tavoin myös leipomoala elää suurten muutosten keskellä. Tuonnin voimakkaan kasvun lisäksi kauppojen paistopisteiden myötä muuttunut tuoreuskäsitys sekä lisääntynyt sääntely aiheuttavat isoja haasteita alan kotimaisille toimijoille.


Ylivieskasta Kokkolaan laajentuneen Pohjanmaan Leipomon kilpailutekijöitä ovat tuoreus, paikallisuus ja nopeus. Toimitusjohtaja Jarmo Matikaisen mukaan yritys haluaa ylläpitää keskipohjalaista leipäkulttuuria ja perinnettä. Hän sanoo, että viidessä vuodessa Pohjanmaan Leipomo on kasvanut Keski-Pohjanmaan merkittävimmäksi tuoretuotteiden toimittajaksi leipomoalalla. Noin 2,5 miljoonan euron liikevaihdollaan yritys kuuluu 40 suurimman leipomoyrityksen joukkoon Suomessa.

- Pienen pitää olla vikkelä vastatakseen nopeasti markkinoiden muutoksiin alueellisesti ja paikallisesti. Haluamme olla paikallisten kuluttajien ja vähittäiskaupankin paikallinen paistopiste, missä tehdään alusta saakka itse leivottuja tuotteita. Emme käytä ulkomailla valmistettuja taikina-aihioita ja paikallisuus tarkoittaa myös sitä, että perusraaka-aineet eli jauhot ostamme lähituottajalta, toimitusjohtaja määrittelee.

 

Tuonnin kasvu yllätti leipomot

Paitsi yrittäjänä, Matikainen on päässyt seuraamaan alan kehitystä Keski-Pohjanmaan Leipomoyhdistyksen puheenjohtajana. Enimmillään alueyhdistyksessä oli yli 40 jäsenyritystä mutta nyt enää 11.

- Suomessa on ollut parhaimmillaan yli 1 500 leipomoa mutta Leipomoliiton tilastojen mukaan tällä hetkellä leipomoyrityksiä on jäljellä ainoastaan noin 600. Kehitys on saman suuntainen muuallakin. Saksassa leipomoiden määrä on vähentynyt noin 60 000:sta leipomosta 12 000:een.

Matikainen toteaa, että Suomessa yksi syy voimakkaaseen yritysmäärän laskuun on se, että räjähdysmäisesti lisääntynyt tuonti yllätti alan hänen omien sanojensa mukaan housut kintuissa. On arvioitu, että Suomessa tuonnin osuus leipomotuotteissa on jopa 25 prosenttia.

- Ulkomailta tulee esipaistettuja tuotteita ja taikinakalikoita mutta myös valmiiksi pakattua. Meillä kuviteltiin, ettei tuoretta leipää voi tuoda. Tuoreusmielikuva on kuitenkin onnistuttu tuomaan esikypsennetyn taikinan avulla kauppojen paistopisteissä paistettaviin tuotteisiin. Tämä kehitys on vienyt työpaikkoja suomalaiselta leipomoteollisuudelta.

Matikainen toivoo, että Suomessa vähennettäisiin kustannuksia lisäävää byrokratiaa ja sääntelyä. Tämä lisäisi myös kotimaisen leipomoalan kilpailukykyä.

 

Kokkolassa mainio vastaanotto

Pohjanmaan Leipomo avasi viime joulukuussa Kokkolassa uuden kahvilan, Cafe Bagelin, Tehtaankadulla Ke-Len entisen Kondis-kahvilan tiloissa. Jatkoa seurasi vappuna, kun yritys aloitti toiminnan myös Torikadulla Ke-Le:ltä vapautuneissa tiloissa.

- Torikadun Deli & Bakery palvelee leipomon myymälä-kahvilana, koska samoissa tiloissa on leipomotoimintaa siirtäessämme konditoriatuotantoa Ylivieskasta Kokkolaan. Kuten nimikin sanoo, Deli & Bakery on herkkupuoti minkä lisäksi suunnitelmissa on, että sieltä saa keittolounaita tuoreen leivän kera. Olemme tehneet tiloissa stailausremontin ja asiakaspaikkoja on noin 60.

Matikaisen mukaan päätös avata Kokkolassa toinenkin toimipaikka oli helppo tehdä.

- Saimme alusta saakka tosi paljon positiivista palautetta Cafe Bagelista. Samalla ihmiset alkoivat kysellä Torikadun toimipisteen tulevaisuudesta. Rakennamme Kokkolaan aivan oman paikkakunnalle räätälöidyn valikoiman, joka sisältää herkuttelutuotteiden kuten kakkujen ja leivosten lisäksi täytettyjä suolaisia. Konditoriatuotteita ja muita leivonnaisia voi myös tilata vaikkapa soittamalla tai netin kautta.

Toimitusjohtaja kertoo, että kuluttajien lisäksi kokkolalaiset yritykset ovat tärkeä kohderyhmä. Ylivieskassa Pohjanmaan Leipomo toimittaa yrityksille leipomotuotteita muun muassa erilaisiin tapahtumiin kuten näyttelyihin ja avajaisiin.

- Ke-Le oli vahva tekijä Kokkolassa yli 60 vuotta. Näillä satsauksilla haluamme täyttää Ke-Len toiminnan päätyttyä syntyneen aukon.

Pohjanmaan Leipomo on lisäksi tehnyt kehitystyötä löytääkseen yhdeksi toimintansa tukijalaksi omia tuotteita. Nyt sellainen on syntynyt kuppikakusta.

- Kuppikakku eli cup cake on tuote, jolla on pitempi myyntiaika ja se mahdollistaa niille markkinat myös Helsingissä. Tuotekehitys on pitkäjänteistä työtä ja kestää vuoden, ennen kuin uusi tuote on valtakunnallisessa jakelussa. Uskon, että jatkoa seuraa ja saamme markkinoille muitakin omia tuotteita, Matikainen sanoo.

 

Kuvanteksti: - Konditoriatuotantoamme siirtyy Ylivieskasta Kokkolaan. Torikadun leipomosta toimitamme tuotteita myös Cafe Bageliin Tehtaankadulle, toimitusjohtaja Jarmo Matikainen kertoo.


Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob

Pohjanmaan Leipomon verkkosivut >>>