huhtikuu 2015

Käytännön kokemuksesta vahva pohja venesuunnitteluun

Pohjanmaan rannikolla veneenrakennuksen juuret ulottuvat satojen vuosien päähän. Vuosisataisen osaamisen ansiosta kokkolalaiset venealan yritykset tunnetaan kotimaassa ja ulkomailla korkeasta laadusta sekä toimitusvarmuudesta. Hjörvald Sundkvistin perustamalla Ab Korsö Båt Oy:llä on yli kolmen vuosikymmenen kokemus veneiden suunnittelusta ja valmistuksesta.


- Koko toimintamme ajan veneiden lestien valmistus on ollut meidän suurin juttu. Lesti on tavallaan prototyyppi, josta tehdään venevalmistuksessa käytettävä lopullinen muotti. Jo perustamisvaiheessa teimme lisäksi sisustuksia joko osatoimituksina tai kokonaisina toimituksina purjeveneisiin ja myöhemmin moottoriveneisiinkin, kertoo Korsö Båtin toimitusjohtaja Daniel Sundkvist.

Teknologia on tuonut uusia mahdollisuuksia lestien ja muottien suunnitteluun ja valmistukseen. Korsö Båtissa astuttiin merkittävä kehitysaskel 2000-luvulle tultaessa, kun Daniel Sundkvist otti käyttöön 3D-suunnittelun. Sen osuus on kasvanut koko ajan, ja tänä päivänä 3D-suunnittelu on yrityksen tärkein palvelu. Korsö Båt mallentaa 3D-teknologialla sekä kokonaisia veneitä että haluttuja osia veneestä.

- Meillä on lisäksi 3D-mittauslaitteet. Niiden ansiosta voimme tehdä olemassa olevasta esineestä, kuten veneen rungosta, 3D-mallin ja varmistaa, että muotti vastaa piirustuksia.

 

Liiketoimintakauppa jatke yhteistyölle

 

Korsö Båtilla on toimitilat Öjassa sekä Lahdenperässä, missä toimii monia muitakin venealan yrityksiä.

- Ostimme viime vuodenvaihteessa Peter Furubackalta Trikatex Mouldin liiketoiminnan ja samalla saimme yrityksen käyttöön tilat Lahdenperästä. Meillä oli ollut jo aikaisemmin tiivistä yhteistyötä, ja liiketoimintakauppa oli sille luonnollinen jatke, toimitusjohtaja kertoo.

Öjan toimipisteessä lestit tehdään edelleen käsityönä mutta Lahdenperässä niitä valmistetaan CNC-koneistuksenakin, joka on yleistyvä menetelmiä lestien valmistuksessa.

Daniel Sundkvist on tyypillinen venealan yrittäjä, joka on oppinut paljon asioita kokemuksen kautta esimerkiksi isältään.

- Häneltä olen oppinut veneenrakennuksen perusteet erityisesti niiltä osin, mikä liittyy veneen rungon suunnitteluun. Isä ei ole käyttänyt koskaan 3D-mallennusta, vaan hän on luottanut aina kynään ja paperiin. Itse aloitin ensin veneenrakentajana ja vasta sen jälkeen opettelin 3D-työn. Uskon, että ainakin minun kohdallani se on ollut oikea järjestys.

Sundkvist arvioi, että Korsö Båtin menestystekijä löytyy nimenomaan siitä korkeasta osaamisesta, joka liittyy yhtiön ydintekemiseen.

- Me olemme hyviä suunnittelemaan veneitä. Joskus teemme toteutuksen alusta lähtien itse asiakkaan annettua vapaat kädet. Joskus taas asiakkaalla saattaa olla hyvinkin pitkälle vietyjä ideoita ja toivomuksia, joita sitten viemme yhdessä toteutukseen.

- Luonnollisesti meillä tehdään peruslaskelmia mutta ennen kaikkea osaaminen perustuu käytännön kokemukseen sekä sen testaamiseen, mikä toimii ja mikä ei. On tärkeää, että on ollut itse merellä veneiden kanssa.

Referenssilista kertoo omaa kieltään Korsö Båtin työn korkeasta laadusta. Yhtiön asiakkaina on useita tunnettuja venealan brändejä kuten Sarins Båtar, Finn-Marin, Baltic Yachts, Linex-Boat ja Bella-Veneet.

Yritys työllistää toimitusjohtajan lisäksi kuusi kokoaikaista ja kaksi osa-aikaista työntekijää. Henkilöstöstä neljä on 3D-suunnittelijoita ja loput CNC-työntekijöitä.

- Suuri osa henkilöstöstä on mukana hengellisessä toiminnassa ja pidämme tärkeänä, että asioita tehdään Raamatun mukaisesti. Rukous kuuluu arjen työntekoon ja koen, että hengellisyys on positiivinen asia tälle työyhteisölle ja sen toimivuudelle. Myös työelämä on Jumalan palvelua, Sundkvist sanoo.

 

Uusia tuulia tuotannossa

 

Korsö Båtin tulevaisuuden näkymät ovat toimitusjohtajan mukaan mielenkiintoiset.

- Olemme ryhtyneet kehittämään uutta tuotantotekniikkaa. Siinä valmistetaan suoraan muotti tuotantoa varten. Lestivaiheen jääminen pois tarkoittaa asiakkaalle isoa kustannussäästöä. Parhaillaan tutkimme sitä, kuinka muotille saadaan sekä hyvä pintalaatu että kestävä rakenne.

Yrityksessä on jo valmistettu joitain yksittäisiä muotteja. Sundkvist pitää mahdollisena, että asiakkaille ensimmäiset muotit pystytään myymään seuraavan vuoden kuluessa.

- Koska meillä on oma suunnittelu, kenties voisimme valmistaa jatkossa uusien venemallien prototyyppejäkin. Jos ryhdymme siihen, se tarkoittaa lisätyövoiman palkkaamista. Henkilökohtainen haaveeni on, että vielä joskus voisin kehittää oman puuvenemallin. Tähän mennessä olen piirtänyt yksittäisiä puuveneitä toiselle puuvenerakentajalle.

 

Kuvanteksti:  - Aloitin veneenrakentajana ja vasta sen jälkeen opettelin 3D-työn. Uskon, että ainakin minun kohdallani se on ollut oikea järjestys, Daniel Sundkvist sanoo.


Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob

Oy Korsö Båt verkkosivut >>>