marraskuu 2014

Tuotteita hinta- ja laatutietoisille

Yrityksen Facebook-sivulta auki klikatussa videossa tiimivetäjä Eric lautailee Kokkolan maisemissa Don Henleyn tunnelmoidessa taustalla Boys of Summer-kappaleellaan.


Instagram-sivulla on kuvina esillä myynnissä olevia tuotteita ja kuviin liittyviä asiakkaiden kommentteja tyyliin "Huomenna lähtee ainakin yks pipo ja ehkä takkiki" , "Damn they look awesome" tai "Mustavalkoinen mulle kiitos".

Kyse on  rullalautailun trendeistä ponnistaneesta kokkolalaisesta Boardvillage-liikkeestä. Sen Instagram-tilillä olevat kommentit ovat tyypillisiä esimerkkejä siitä, kuinka vertaismarkkinointi toimii sosiaalisessa mediassa: kun yksi asiakas on todennut tuotteen hyväksi, hän kertoo kokemuksestaan netissä, kuten Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä tai vaikkapa Pinterestissä.

Tieto kulkee nopeasti laajalle joukolle ja mikä parasta tässä tapauksessa, asiakkaan kokemuksella on aina merkittävästi suurempi tehovoima kuin yrityksen omalla mainonnalla. Toisin sanoen, Boardvillagen yrittäjät Jonas Forsström ja Jan-Mikael Ahonen ovat brändinsä kanssa siellä, missä soisi monen muunkin yrityksen jo olevan, eli sosiaalisessa mediassa.

Boardvillage toimii tällä hetkellä pelkästään kivijalkamyymälänä mutta vielä tämän vuoden kuluessa yrittäjäkaksikko ottaa sen puuttuvan luonnollisen askeleen avaamalla lisäksi nettikaupan.

- Kilpailu on tosi kovaa, ja sen takia meillä ei ole kovin suuria odotuksia nettikaupasta. Tärkeintä on se, että nettikauppa tuo meille näkyvyyttä ja siten se osaltaan tukee myymälän toimintaa. Nuoret ovat hyvin hinta- ja laatutietoisia. He seuraavat tarkasti sosiaalista mediaa ja ovat perillä siitä, mikä maailmalla liikkuu, yrittäjät sanovat.

 

Ostoissa vainun oltava kohdallaan

Boardvillage myy kenkiä, vaatteita, skeittilautoja ja niihin liittyviä osia sekä esimerkiksi juuri skeittailuun liittyviä oheistuotteita repuista kuulokkeisiin.

- Meidän ostoperiaatteena on se, että ostamme mieluiten paljon erilaisia merkkejä pienemmissä erissä. Sen ansiosta kaikilta ei löydy samanlaista vaatetta, Jonas Forsström sanoo ja korostaa, ettei Boardvillage ole ainoastaan nuorten ja nuorten aikuisten liike.

- Meidän tuotteet käyvät alakouluikäisistä eläkeläisiin. Jatkossa panostamme entistä enemmän myös naisille suunnattuihin valikoimiin. Esimerkiksi ensi kesäksi meille on tulossa tosi paljon naisten vaatteita ja kenkiä.

Forsström ja Ahonen seuraavat tarkasti, mitkä ovat maailmalla nousevia trendejä. Vainun täytyy olla kohdallaan, koska maahantuojat eivät juurikaan pidä enää varastoja, minkä vuoksi sesonkien tuotteet täytyy tilata jopa kahdeksan kuukautta aikaisemmin.

- Tyylit vaihtelevat maittain ja maanosittain. Esimerkiksi Ruotsista on tullut uusia brändejä mutta Suomestakin kuten Makia ja Happy Hour. Tänä päivänä blogistit ovat tärkeitä trendivaikuttajia mutta varmasti mekin vaikutamme niihin omalla tarjonnallamme, Forsström ja Ahonen sanovat.

 

Myymälämiljöö oman työn tulosta

Ovensa Boardvillage avasi ensimmäisen kerran kauppakeskus Chydeniassa joulukuussa 2010. Maaliskuussa 2014 myymälä siirtyi nykyiselle paikalleen Rantakadulle. Jan-Mikael nauraa aloittaneensa yrityksessä ensin talkoomiehenä, sillä osakkaaksi sekä Jonaksen yhtiökumppaniksi hän tuli noin vuosi yrityksen perustamisen jälkeen.

- Kovin pitkään en yrittäjäksi ryhtymistä miettinyt, vaikka minulla olikin vakituinen palkkatyö. Varmaan oma merkityksensä oli sillä, että yrittäjyys on meille suvussa tuttu asia. Sitä vain ryhdyttiin tekemään asioita ja kaikki tuntui uudelta ja hienolta, Jonas kertaa yrityksen perustamisvaihetta.

Asiakkaiden keskuudessa Boardvillage on saanut mainion vastaanoton.

- Meillä on hyvä kaksikielinen asiakaspalvelu, laaja tuotevalikoima, laadukkaat tuotteet ja kilpailukykyiset hinnat. Meiltä on jo toivottu, että laajentaisimme toimintaamme joihinkin muihinkin kaupunkeihin, Jan-Mikael sanoo.

Tuotteiden lisäksi myymälän miljöötä on kehuttu.

- Sisustus on täysin uniikki. Olemme tehneet sen kokonaan itse tutun puusepän avustuksella. Kauppapaikan vaihdos oli sekin onnistunut ratkaisu. Meillä on nyt katutasossa noin 150 neliötä eli melkein viisi kertaa enemmän kuin edellisessä paikassa. Jos tarve vaatii, tässä on vielä mahdollisuus saada myymälälle jonkin verran lisää tilaa, yrittäjät kertovat.

Kuvanteksti: Jan-Mikael Ahonen (vas.) ja Jonas Forsström ovat saaneet kuulla jo toiveita, että Boardvillage-myymälöitä avattaisiin muissakin kaupungeissa.

 Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob

Boardvillagen verkkosivut >>>