huhtikuu 2008

Kauppiaansa näköinen kauppa

Maaliskuun viimeisenä päivänä tuli täyteen kahdeksan vuotta siitä, kun Katri Jukkola ryhtyi kauppiaaksi Himangalle. - Muistan sen hyvin, koska allekirjoitin kauppiaspaperit syntymäpäivänäni ja aloitin kauppiaana huhtikuun 1. päivä. Aiemmin olin kyllä ollut muutamia vuosia kaupan alalla rautapuolella, mutta en ollut ajatellutkaan elintarvikepuolta silloin. Tarpeeksi hullu kun olen, rohkenin heittäytyä uuteen hommaan, hän kertoo.


Tuolloin kauppa toimi K-lähikauppana, mistä yritys on kasvanut ja kehittynyt K-extran kautta nykyiseksi K-market Himangaksi. K-markettina kauppa on toiminut parin vuoden ajan. Lähes saman ajan on toimittu nykyisissä, varta vasten kauppaa varten remontoiduissa liiketiloissa Himangan keskustassa, entisiin tiloihin nähden kasitien vastakkaisella puolella.
- Kun on kaupan alalla, niin eteenpäinhän on mentävä koko ajan. Kyllä tavoitteena on ollut hakea isompaa ketjua, mutta mitään supermarkettia on turha odottaa, sitä ei haeta. Tämä K-market tuntuu minusta omimmalta. Tämä on iso ketju, mutta ei kuitenkaan suuri ja valtava ketju. Tässä pystyy itse vaikuttamaan asioihin, Jukkola toteaa.

Vähittäiskauppaa kyläkaupan tunnelmalla
 
K-market Himankaa Katri Jukkola kuvailee vähittäiskaupaksi, jossa on ihmisläheinen ja lämminhenkinen tunnelma.
- Onhan tämä vähän kuin kyläkauppa siinä mielessä, että täällä lähes kaikki tuntevat toisensa. Tuotevalikoima liikkuu niissä rajoissa, mitkä reilun 300 neliön myyntipinta-ala mahdollistaa. Aina myös pyritään tilaamaan, jos joku jotakin haluaa. Lisäksi posti meillä on ollut alusta lähtien, hän kertoo.

Tavallisesta vähittäiskaupasta K-market Himanka erottautuu erilaisten tapahtumien ja tapahtumaviikkojen ansiosta. Vaikka lastenjuhlat, hyvän olon maanantait, lihamarkkinat tai vaikkapa vauhtiviikot vaativatkin paljon suunnittelua ja työtä eivätkä välttämättä niin paljon tuottoeuroja tuo, niin kauppiaan mielestä ne ovat pienellä paikkakunnalla plussaa niin kaupalle kuin koko kylällekin.
- Yhtenä vappuna laitoimme mustaa väriä naamaan ja peruukit päähän ja pelleilimme täällä kaupalla. Aina kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa, idearikas kauppias huomauttaa.

Kauppa henkilöityy hyvin pitkälti kauppiaaseen ja Jukkola toteaakin kaupan olevan sama asia kuin kauppias. Hyvä työporukka merkitsee myös paljon.
- Meillähän on täällä hauskaakin. Oikeastaan elämä pyörii tämän kaupan ympärillä eikä siinä ole mitään negatiivista. Kaupan pitää olla työn lisäksi myös harrastuskin. Lähes kaikki kaveritkin ovat tässä, Jukkola naurahtaa.
Kauppiaan lisäksi K-market Himankaa pyörittää ja kaupan tunnelmaa luovat kuusi vakituista työntekijää, jotka ovat olleet mukana alusta lähtien.

Asiakkaat ykkösasiana

K-market Himanka saa asiakkaansa lähialueilta kuten kaupan kotikunnasta sekä sen lisäksi Lohtajalta ja Kannuksesta. Käydäänpä Himangalla kaupassa jopa Kalajoenkin puolelta.
- Kesällä myynti saattaa jopa tuplaantua kesämökkiläisten ja lomalaisten myötä. Myös kasitien liikenne on valtavaa ja ainahan se tuo asiakkaita, Jukkola lisää.

Asiakaspalvelu on Jukkolan mukaan tuoretuotteiden ohella tärkein asia ja siihen panostetaan tosissaan.
- Kun tulee sisään kauppaan, pitää asiakkaalle tulla hyvä fiilis ja hänen pitää tuntea itsensä tervetulleeksi. On tärkeää huomata jokainen asiakas. Onhan se niin, että ilman asiakkaita ei ole kauppaakaan, hän toteaa.

Asiakkailta tullut palaute käydään säännöllisesti läpi ja sen lisäksi kaksi kertaa vuodessa toteutetaan asiakaskyselyt, joissa asiakkaat voivat antaa ruusuja ja risuja tai ehdotuksia kaupan valikoimiin. Yksi esimerkki asiakaspalveluun panostamisesta on se, että K-market Himanka toimittaa kaksi kertaa viikossa asiakkaalle ruokaa suoraan kotiin.
- Tämän palvelun käyttäjistä suurin osa on vanhuksia, mutta sitä käyttävät myös sairaana olevat. Yksityisiä palvelun käyttäjiä on kymmenkunta, mutta sitten on näitä laitoksia esimerkiksi vanhainkotia, päiväkotia, koulua sekä yksityisiä yrittäjiä, joille toimitetaan ruokaa, Jukkola kertoo.

K-market Himangan myynnin kehitys on viime aikoina ollut huomattavaa, mikä Jukkolan mukaan on osaksi uusien ja asianmukaisempien tilojen ansiota. Hyvään tulokseen ei hänen mielestään ole syytä jäädä paistattelemaan, vaan eteenpäin pitää mennä. 
- Tarkoituksena on kevään aikana jo vähän uudistua sisäisesti ja loppuvuodesta on tulossa K-markettien osalta konseptiuudistus. Pieniä yllätyksiä on luvassa. Koen, että minun pitää kauppiaanakin olla mielenkiintoinen, passivoitua ei sovi. Mielenkiinto pitää ylläpitää, hän kertoo.

Kauppias Katri Jukkola pitää yhteiskunnallista vastuuta ja kaupan osallistumista tärkeänä. Hän uskoo osallistumista häneltä myös odotettavan, sillä onhan hän kauppias jo neljännessä polvessa.