elokuu 2014

Konepajavalmistuksen kokenut erityisosaaja

Paljon on tapahtunut niistä päivistä, kun kokkolalainen Alf Häggblom perusti autotalliinsa pienen korjauspajan 60 vuotta sitten. Autotalliyrityksestä alansa luotettavaksi kansainväliseksi toimijaksi kasvanut Ab A. Häggblom Oy on tänä päivänä innovatiivinen konepajavalmistuksen ammattilainen, jonka menestystarinassa erityisosaamisella on keskeinen rooli.


- Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, joustavuus ja nopea reagointi asiakkaiden erityistarpeisiin ovat periaatteita, joiden ansiosta yritys on kasvanut yhdessä asiakkaidensa kanssa, sanoo Ab A. Häggblom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Karhula.

 

Pitkäaikaisia asiakassuhteita

Suomi oli sotien jälkeen pääomaköyhä valtio, ja sen seurauksena Alf Häggblomilla ja muilla koneiden korjaajilla töitä riitti kiireeksi asti. Kansainvälistymisen ensimmäiset askeleet yritys otti 60- ja 70-luvuilla Alfin lähdettyä etsimään ulkomailta menestyksekkäästi komponenttitoimittajia.

Seuraavan sukupolven tultua mukaan perheyrityksen toimintaan yhtiössä alkoi jälleen voimakas kehitysvaihe.

Karhulan mukaan yksi tärkeä merkkipaalu yrityksen historiassa on oman tuotannon käynnistyminen 80-luvulla. Ensimmäinen tuotantoasiakas oli kotimainen paalutuskoneita valmistava Junttan, joka on konepajalle edelleen erittäin merkittävä asiakas.

Uudelle vuosikymmenelle tultaessa tuotannon lisäksi varaosamyynti kehittyi huomattavasti.

 - 1980- ja -90-lukujen vaihteessa yritys sai toimialan kansainvälisesti vahvimpien brändien edustukset, ja noiden merkkien kuten Bercon ja Escon maahantuojana ja virallisena kumppanina olemme nykyäänkin, toimitusjohtaja kertoo.

- 2000-luvulla kasvu on jatkunut voimakkaasti lähinnä sen ansiosta, että asiakkaidemme tuotantomäärät ovat kasvaneet ja me olemme kasvaneet heidän mukanaan. Samanaikaisesti Häggblom on löytänyt uusia asiakkaita ja kehittänyt uusia tuotteita.

 

Kolme liiketoiminta-aluetta

Häggblomin konepajalla on kolme liiketoiminta-aluetta; telaketjusovellukset, isot kaivoskokoluokan kauhat sekä huolto ja varaosat.

Telaketjusovellukset kattavat kaiken konepajatoiminnan muun muassa alavaunuineen ja telarunkoineen. Yhtiön viimeisin kehityskohde on ollut kaivoskauhat, joille varsinkin Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan kaivosalueet tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Huolto- ja varaosapalveluissa Häggblom on panostanut perinteisesti isoon varastoon ja asiakkaiden tarpeiden ennakointiin, sillä konetyössä nopea varaosahuolto on keskeinen osa kannattavaa ja kilpailukykyistä liiketoimintaa. Yrityksellä onkin tarjota asiakkailleen Pohjois-Euroopan laajin varaosavalikoima.

Suomessa Häggblom on markkinajohtaja kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella. Osaltaan erikoistumisen ansiosta isoissa kaivoskauhoissa lähin kilpailija löytyy Saksasta. Huollossa ja varaosissa kilpailutilanne on paljon tiukempi, mutta asiakkaat ovat oppineet arvostamaan Häggblomin konepajan pitkän kokemuksen mukanaan tuomaa osaamista sekä kykyä ennakoida ja reagoida nopeasti.

- Huolto työllistää meitä tosi paljon, koska esimerkiksi isot kaivosyhtiöt saavat meiltä kokonaispalveluita. Ylläpidämme ja huollamme sekä Kokkolassa että kenttähuoltona kaivoksilla. Suunnittelemme ja valmistamme myös monenlaisia räätälöityjä tuotteita sen mukaan, millaiset olot ovat kullakin kaivoksella.

 - Lisäksi laadukkaat toimittajaverkostot sekä pitkäaikaiset kumppanuudet Euroopassa ja Kaukoidässä ovat meidän yksi vahvuus. Tärkeää on myös se, että Kokkolan sataman ansiosta konttiliikenne toimii tehokkaasti, Karhula sanoo.

 Konepaja työllistää Kokkolassa noin 85 henkilöä. Heistä tuotannossa työskentelee noin 50 henkilöä ja 35 toimihenkilötehtävissä. Ainoastaan pintakäsittely hankitaan ulkopuolelta. Henkilöstön ammattitaidosta huolehditaan koulutuksella, minkä ansiosta osaaminen on korkealla tasolla hitsareista asentajiin ja toimihenkilöihin. Koulutuksen lisäksi laatutyö käsittää ISO 9001-laatujärjestelmän, hitsauksen laatujärjestelmät sekä säännölliset auditoinnit.

 Yhtiötä luotsataan eteenpäin suomalaisittain jopa poikkeuksellisen nuorekkaalla otteella. Karhula laskee, että uudistuneen johtoryhmän keski-ikä on 35 vuotta. Asia, jota monet yrityksessä vierailleet ovat ihastelleet.

 - Yleinen markkinatilanne on tällä hetkellä haastava joka paikassa, ja meidän näkökulmasta huolestuttaa varsinkin infrarakentamisen vähäisyys. Tilanne jatkunee loppuvuoden samanlaisena mutta toisaalta metallien ja raaka-aineiden hinnat näyttävät vahvistuvan pysyvällä tavalla. Uskon, että viimeistään ensi vuoden alussa tilanne lähtee paranemaan erityisesti kaivospuolella.

 Sen lisäksi, että yhtiö huolehtii nykyisistä vahvuuksistaan, Häggblom pyrkii toimitusjohtajansa mukaan varmistamaan kasvun jatkumisen uusilla tuotteilla ja uusilla tuote-edustuksilla.

 - Samalla luonnollisesti kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaiden tarpeita, jotta pystymme tuottamaan ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa.

 Kuvanteksti: - Joustavuus, nopea reagointi asiakkaiden erityistarpeisiin sekä henkilökunnan korkea ammattitaito ovat meille tärkeitä kilpailutekijöitä, sanoo Ab A. Häggblom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Karhula.

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob

Ab A. Häggblom Oy:n verkkosivuille >>>