lokakuu 2008

Hyvä palvelun periaatteella

Kokkolalainen kultasepänliike O.Niemi Oy on toiminut vuodesta 1908 lähtien, eli jo sadan vuoden ajan, ja samalla Isokadun liikepaikallakin vuodesta 1928 lähtien. Yrityksen pääperiaate on pysynyt samana yrityksen perustajan ja nykyisen toimitusjohtajan isoisän, Oskari Niemen ajoista lähtien.


- Hyvää palvelua ja laadukkaita tuotteita oikeaan hintaan. Alusta saakka on ollut sama päämäärä. Palvellaan asiakasta hyvin ja varastosta löytyy tuotteita, valikoimaa pitää olla, toimitusjohtaja Hanna Niemi kertoo.

Jotakin on myös muuttunut. Aikaisemmin tuotantopuolella työskenteli enemmän työntekijöitä, kun taas nykyään painopiste on siirtynyt palvelu- ja myyntipuolelle.
- Parhaimmillaan meillä oli yksitoista kultaseppää töissä. Kultasepän palvelut löytyvät vieläkin, nykyään ne painottuvat enemmänkin korjaus- ja huoltotöihin. Käsin tekeminen on muuttunut todella paljon. Toki meillä vieläkin tehdään käsin, esimerkiksi korun saa myös teetettyä, mutta suurin osa tulee tavarantoimittajilta, Niemi täsmentää.

Laadukkuus lähtee tuotteiden tarkasta valinnasta

O.Niemen tuotevalikoimasta löytyvät niin korut ja kellot kuin palkinnot ja lahjatavaratkin. Tuotevalikoima on todella laaja ja yrityksellä on iso varasto jo siitäkin syystä, että toimitaan kauempana pääkaupunkiseudusta. Tavoitteena on, että mahdollisimman paljon tuotteita löytyy heti varastosta ja mikäli nyt ei juuri oikeaa sormuskokoa, niin ainakin asiakas näkee heti, millaiselta tuote näyttää luonnossa.
- Timantit ja kihlat ovat suurin myyntiartikkeli. Näiden tuotteiden halutaan olevan kunnollisia, kestäviä ja niihin panostetaan enemmän rahallisesti. Rannekellot ovat myös tulleet takaisin. Kännyköiden tullessa kellojen käyttö väheni, mutta nyt halutaan asustekelloja sekä kelloja eri käyttötarkoituksiin, Hanna Niemi kertoo.

Asiakkaat yhä enenevässä määrin osaavat arvostaa laatua ja tuotteiden kestävyyttä, mihin yrityksessä on kiinnitetty huomiota alusta lähtien. Hanna Niemen mukaan laadukkuus lähtee jo myyntiin tulevien tuotteiden tarkasta valinnasta.
- Toimittajan tulee olla tunnettu ja kotimaiset tuotteethan ovat aina laadukkaita. Otamme ensisijaisesti kotimaisia tuotteita, mikäli sellaisia on saatavilla. Emme myöskään ota myyntiin mitään halpakopioita, vaan otamme sen aidon tuotteen tai sitten emme ota sitä myyntiin ollenkaan. Asiakkaan pitää pystyä olemaan tyytyväinen laatuun, olipa tuote sitten koru, kello tai lahjatavara, hän toteaa.

Vaikka muotivirtaukset ei aivan niin nopeasti vaikutakaan kultasepäntuotteissa ja kelloissa kuin vaatetusalalla, niin tuotevalikoimaa pitää päivittää jatkuvasti.
- Meidänkin alalla pitää uudistua koko ajan. Ihmiset saavat valtavasti tietoa ja osaavat vaatia uutta. Ajan hermoilla pitää olla ja pitää olla myös muuntautumiskykyinen, Niemi painottaa.

Hyvä henkilökunta on kaiken a ja o

Hyvä palvelu on toiminnan perusta alalla, jossa ollaan koko ajan vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Hanna Niemi korostaakin henkilökohtaisen palvelun merkitystä. Hänen mukaansa hyvä palvelu lähtee aivan perusasioista kuten jokaisen asiakkaan huomioimisesta, toivottamisesta tervetulleeksi liikkeeseen sekä palvelualttiudesta.
- Jokainen asiakas on yhtä tärkeä. Asiakkaalle pyritään hakemaan oikea ratkaisu ja häntä autetaan valinnan teossa, hän kertoo.

Hyvän palvelun ja myös menestyksekkään toiminnan taustalla on hyvä, asiantunteva ja iloisella asenteella palveleva henkilökunta. Yrityksen Isokadun liikkeessä työskentelee neljä työntekijää ja Prisman toimipisteessä yksi työntekijä. Lisäksi yksi työntekijä toimii molemmissa liikkeissä.
- Prisman toimipiste avattiin vuonna 2001. Meillä oli sitä ennen neljä työntekijää, joten henkilöstömäärä kasvoi sen myötä kahdella henkilöllä. Lisäksi sesonkiaikoina, kesällä ja jouluna, meille tulee 3-4 ruuhka-apulaista, Niemi kertoo.

O.Niemi Oy on aktiivisesti mukana erilaisissa tapahtumissa sekä tekee yhteistyötä niin urheiluseurojen kuin muiden yrityksien kanssa.
- Esimerkiksi koko Isokatu on verkostoitunut ja olemme toteuttaneet erilaisia tempauksia, jotka ovat onnistuneet erittäin hyvin. Tämä on osoittautunut hyväksi kanavaksi meille pienyrittäjille. Muiden yrityksien kanssa toteutetuissa yhteistyöprojekteissa pystymme täydentämään toisiamme ja toistemme palveluita, Hanna Niemi sanoo.

Tulevaisuuteen hän suhtautuu optimistisesti, koska Kokkolassa on hyvä buumi päällä. Muun muassa kauppakeskusta on uudistunut ja asiakkaiden määrä ympäröivästä maakunnasta on parin viime vuoden aikana lisääntynyt.
- Siellä riittää potentiaalia yhä kauempanakin. Kun Kokkola on kiinnostava, niin se palvelee yrittäjiä. Mutta siinä yrittäjien on oltava itse aktiivisia ja oltava mukana, Niemi toteaa.

Menestyksellisen toiminnan resepti löytyy toimitusjohtaja Hanna Niemen mielestä hyvästä palvelusta ja siitä, että seisotaan sen takana mitä myydään. Myös pitkään alalla toimineen liikkeen ihmiset tuntevat ja siihen luotetaan.

O.Niemi Oy:n kotisivuille>>>