helmikuu 2014

KIT Group kehittää uutta

Suomalaiset päättäjät ovat peräänkuuluttaneet jo pitkään innovatiivisia ja uutta luovia yrityksiä, joissa on potentiaalia kasvaa ja joihin on mahdollista syntyä uusia työpaikkoja. Kokkolalaisen KIT Group Oy:n perusti neljä henkilöä, joita yhdistää nimenomaan kiinnostus kehittämiseen. Yhtiön ensimmäinen markkinoille lanseeraama tuote on moderniksi älyperävaunuksikin kutsuttu Uno Cruiser. Se sisältää runsaasti yksityiskohtia ja ratkaisuja, jotka perustuvat aikaisempiin käyttäjäkokemuksiin.


- Joskus 90-luvun puolivälissä olimme viemässä kuormaa kaatopaikalle ja manasimme siellä, etteikö ole yhtään helpompaa tapaa purkaa peräkärryn lasti kuin ainainen repiminen. Aloimme miettiä ratkaisua, joka toisi helppoutta peräkärryn tyhjentämiseen, ja ideoinnin perusteella syntyi niin sanottu rullapohjaratkaisu, Ari ja Jari Lehtinen muistelevat alkusysäystä, joka lopulta johti Uno Cruiserin tuloon markkinoille.

Peräkärryvalmistajissa oli mielenkiintoa ratkaisua kohtaan, mutta uutuudelle sopivaa tuotantolinjaa ei siinä vaiheessa löytynyt. Kunnes 2011 Lehtiset esittelivät idean Antero Myllykoskelle ja Joonas Jyringille.

- Totesimme, että perusajatus on hyvä mutta rullapohjan lisäksi tarvitaan jotain muutakin. Anterolla oli ennestään hyvää alumiiniosaamista, jota ryhdyimme nivomaan peräkärryn kehittämiseen. Teimme lisäksi pienimuotoisen markkinatutkimuksen, jossa selvitettiin muun muassa sitä, mitä kärryjen tuotekehitykseltä toivottiin ja mitä materiaaleja voitaisiin tuoda mukaan, kertoo KIT Groupin toimitusjohtaja Joonas Jyrinki.

Viime vuoden lopulla Myllykoskikin siirtyi kehittämään, rakentamaan ja markkinoimaan täysin uudenlaista peräkärryä.

Panostuksia myös muotoiluun

Lehtiset nauravat, että vaikka autojen ulkomuoto on kehittynyt valtavasti, ne vetävät edelleen perässään lohilaatikon näköisiä peräkärryjä. Sen takia uudelta peräkärryltä haluttiin käytettävyyttä parantavien ratkaisujen lisäksi näyttävyyttä.

- Muotoilua on mietitty yhdessä teollisen muotoilijan kanssa. Vuoden verran mallensimme pelkästään muotoja, ja esimerkiksi muovista kulmapalaa työstimme tosi pitkään. Lisäksi Trafi asettaa peräkärryille omat säädöksensä, jotka nekin piti selvittää ja ratkaista, Jyrinki jatkaa.

Muodolla lopputuotteelle on saatu näyttävyyttä ja alumiiniratkaisulla kestävyyttä. Anodisointi pitää pinnan hyvännäköisenä. Peräkärry voidaan myös valmistaa yrityksen omalla yritysilmeellä väreineen ja logoineen. Sen lisäksi Uno Cruiseriin on kehitetty suuri määrä muita ratkaisuja, jotka tekevät siitä lajissaan uniikin.

- Perinteinen lehtijousitus tai kumivääntöjousitus on korvattu erillisellä kierrejousipaketilla, jolloin peräkärry saadaan vakaammaksi. Painon kantavat peräkärryn laidat, kun yleensä sen tekevät lava ja kehikkorakenne. Laitojen siirrettävällä kiinnityskiskolla lasti saadaan tukevasti paikoilleen. Led-valot kestävät tärinää, ja etuosaan saa lisävarusteena lukollisen etutavaratilan,, toimitusjohtaja luettelee.

Kumppanuudella lisävolyymiä tuotantoon?

 Vaikka neljään mieheen tehdyn kehitystyön tuloksena markkinoille on saatu jo nyt keskiverrosta selkeästi poikkeava tuote, tuotekehitys jatkuu tiiviinä edelleen.

- Tavoitteena on tuoda markkinoille vielä täysin uudenlainen kuomuratkaisu. Testissä on lisäksi ilmajousitus, jonka seurauksena peräkärryyn voitaisiin liittää vaaka kuorman punnitusta varten. Jos pystymme viemään läpi toisen samanlaisen kehitysprojektin kuin alussa, sen jälkeen meillä on markkinoilla täysin ylivertainen tuote, Jyrinki sanoo.

Peräkärryt valmistetaan Lahdenperässä. Tällä hetkellä markkinoiden pääpaino on kotimaassa, mutta yrityksellä on kontaktit myös Saksaan, missä on jo valmiina sikäläisen kärryvalmistajan kautta jälleenmyyjäverkosto. Suurin haaste liittyy tuotannon pääomavaltaisuuteen.

- Markkinatutkimus osoitti, ettei meidän tarvitse kilpailla hinnalla vaan laadulla ja luotettavuudella. Näkymät ovat hyvät, ja meillä onkin valmiudet neuvotella sellaisen kumppanin kanssa, jonka kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaisi nykyistä mittavamman tuotannon, Jyrinki toteaa.

 Kuvanteksti: Jari Lehtinen, Antero Myllykoski, Joonas Jyrinki ja Ari Lehtinen ovat kaikki innostuneet uuden kehittämisestä.

KIT Group Oy:n verkkosivuille >>>

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob