joulukuu 2013

Lähipalveluita osuuskuntapohjalta

M-Market Lukkarin kassalla Ullavassa riittää asiakkaita tasaiseen tahtiin. On sunnuntai-iltapäivä, ja yksi hakee isot ruokaostokset leipineen ja broilerin lihoineen, toiselle riittävät kahvipullat kolmannen satsatessa enemmän virvoitusjuomiin. Yksi asiakas tarvitsee uuden luudan ja miettii sitä maksaessaan, josko puoliso lähtisi sillä vaikka lentelemään.


Muutakin apua löytyy. Nuori tyttö taluttaa kauppaan irtaalleen päässeen koiran. Yksi puhelinsoitto, ja koiran omistaja löytyi ensi arvaamalla.

Vaikka Ullavan Palveluosuuskunta ei ole vielä päässyt maksamaan korkoa osuusmaksulle, kyläläisten näkökulmasta tilanne on merkittävästi parempi kuin reilut kolme vuotta sitten. Tuolloin alueen asukkaat jäivät ilman lähikauppaa, ja uhkana oli, että lähdössä olisivat myös jäljelle jääneet pankkipalvelut, ja terveyspalveluidenkin pelättiin huononevan.

Erinäisten vaiheiden jälkeen helmikuussa 2011 perustettiin Ullavan Palveluosuuskunta, joka muun muassa pyörittää asukkaille elintärkeää Lukkari-kauppaa ja sen puitteissa tarjottavaa monipuolista lähipalveluiden kirjoa.

Tilanne ei kuitenkaan ole vielä niin sanotusti ohi. Palveluosuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Reino Herlevi muistuttaa olennaisimmasta:

- Vaikka asiakkaat ovat tyytyväisiä, tämä kauppa ja sen muut palvelut säilyvät juuri niin kauan, kun ihmiset käyttävät kaupan palveluita, hän korostaa.

Talkootyöllä ratkaiseva merkitys

Kun ullavalaiset ryhtyivät selvittämään, miten kylälle saataisiin järjestettyä uudelleen lähikaupan palvelut, osuuskunnalle kaavailtiin alkuvaiheessa roolia, jossa sen vastuulla olisi vain kauppakiinteistö. Vähitellen alkoi näyttämään yhä todennäköisemmältä, että osuuskunta ottaisi hoidettavakseen varsinaisen kaupankäynninkin. Asia varmistui neuvotteluissa M-ketjun kanssa.

- Alkuvaiheessa yhtenä vaihtoehtona oli, että kauppaa alkaisi hoitamaan jokin tunnetuista kaupan ketjuista, ja osuuskunnalla olisi ollut ainoastaan kiinteistö. Sitten aloimme pohtia entistä enemmän sitä, että osuuskunta vastaisi kaupastakin, jonka ansiosta pystyisimme päättämään itse valikoimista. Päätöstä helpottivat hyvin sujuneet neuvottelut M-ketjun kanssa. Heidän ketjuohjaus antaa hyvät mahdollisuudet kehittää kauppaa kyläläisten omiin tarpeisiin, ja ketjun markkinointikulutkin ovat hyvin kohtuulliset, Herlevi kertaa.

Kokkolan kaupungin päättäjät kävivät tutustumassa työn alla olleeseen ullavalaisten uuteen lähikauppaan.

Ratkaisevaa on ollut lisäksi kyläläisten talkootyö. Herlevi sanoo suoraan, että ilman sitä nykyinen konsepti ei olisi koskaan toteutunut.

- Liisa Virkkalan asiantuntemus kaupan alan ammattilaisena on ollut korvaamaton. Kiinteistön kunnostamiseksi tehdyn talkootyön arvo nousee yli 300 000 euroon, ja talkoita tehdään edelleen, puheenjohtaja sanoo. Parhaillaan kunnostetaan kaupan yhteydessä olevaa entistä Postin tilaa vuokra-asunnoksi, jota ryhdytään vuokraamaan kalustettuna esimerkiksi keikkatyöläisille tai pitempiaikaiseen asumiseen.

Sunnuntait kauppa on auki talkoovoimin, ja kassan ääressä istuvat silloin etupäässä osuuskunnan hallituksen jäsenet. Eläkeläiset tekevät talkoilla hyllytyksiä kahdesti viikossa. Kun pihamaa pitää puhdistaa lumesta, homman hoitaa se, joka on sopivasti traktorillaan liikkeellä.

Kyläkaupalla onkin yhteisöllisyyttä lujittava merkitys.

- Ihmiset kokoontuvat kaupalle monenlaisissa tilanteissa. Talkoolaiset kahvittelevat monesti kaupan kahviossa, arkisin täältä saa erinomaisen lounaan ja kaupalla pidetään monenlaisia tilaisuuksia. Täytyy toivoa, että ihmiset käyttävät kaupan palveluita, jotta meillä säilyy näin hieno paikka, sanoo kyläyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Niemistö.

Ei pelkästään ruokakauppa

Lukkari on hyvä esimerkki siitä, miten lähikauppaan voidaan koota monipuolisesti alueen ihmisille tärkeitä palveluita. Herlevin luettelema lista yllättää pituudellaan.

- Päivittäistavarakaupan, kahvion ja lounaspalvelun lisäksi meillä on työkalu- ja maataloustarvikkeiden myyntiä, Veikkaus-piste, Fintoton etäpelipiste sekä Kälviän apteekin sivutoimipiste. Reseptilääkkeet toimitetaan kaupalle viidesti viikossa.

- Näiden lisäksi meillä on sopimukset Tammer-Tukun lahjatavaramyynnistä sekä kehitysvammaisten toimipisteen Tuulikummun tuotemyynnistä. Samoin täältä voi ostaa lähituotteita kuten kalaa ja leivonnaisia sekä leipiä ja postimerkit sekä vuokrata videoita. Kahvilassa on C-oikeudet, ja joka kuun viimeisenä lauantaina meillä on Peukku-ilta, jolloin olemme auki aina kello yhteen.

Joka toinen viikko Lukkari lähettää Ullavalle sekä osiin Kälviää ja Kannusta suorakirjeen, jossa kerrotan muun muassa kaupan tarjouksista sekä tapahtumista, ja myös paikalliset yritykset voivat ostaa suorakirjeestä ilmoitustilaa. Osuuskunnalla on lisäksi omat kotisivut, mutta silloin kun viesti pitää saada perille nopeasti, käytössä on Facebook.

Osuuskuntaan kuuluu tällä hetkellä hieman yli 200 jäsentä, joille on myyty 400-500 sadan euron hintaista osuutta.

- Olemme me oppineet asioita kantapäänkin kautta, mutta nyt on onnistuttu optimoimaan niin henkilökunnan määrä kuin aukioloajat. Taloudellisesti olemme parantaneet koko ajan ja uskon, että tänä vuonna pääsemme ainakin lähelle nollatulosta. Jos ihmiset käyttävät Lukkarin lähipalveluita, varsinkin kun meillä on erittäin kilpailukykyinen hintataso, hyvä kehitys jatkuu tulevaisuudessakin, Herlevi sanoo.

Kuvantekstit:  Kyläläisten tekemän talkootyön merkitys oli korvaamaton, jotta pystyimme osuuskuntana palauttamaan kylälle lähikaupan palvelut, Reino Herlevi sanoo.

Ullavan Palveluosuuskunnan verkkosivuille>>>

Teksti ja kuva: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob