maaliskuu 2009

Tili- ja mainostoimiston yhdistelmä toimii

Himangan keskustassa pienen puutalon seinäkyltti kertoo, että tässä talossa sijaitsee Tili- ja mainostoimisto Kapeke Ky:n toimitilat. Ilman tuota kylttiä voisi kuvitella, että kyseessä on ihan tavallinen koti. Sisällä kodinomainen tunnelma jatkuu, vaikka kyseessä kuitenkin on toimisto.


- Haluamme, että täällä on kodikasta ja lämmin ilmapiiri. Asiakkaan on mukava tulla tänne ja samalla meillä itsellämme on mukavaa työskennellä täällä, Hanna Keski-Petäjä kertoo.

Kapeke perustettiin vuonna 2004, mutta kunnolla toiminta käynnistyi kaikessa laajuudessaan pari vuotta perustamisen jälkeen.
- Ajatus yrityksen perustamisesta lähti työpaikan turvaamisesta mainosalan hommissa. Siihen aikaan tuntui, että alalla vapaita työpaikkoja ei niin kovin kauheasti tällä seudulla ollut. Joten jos halusi sitä työtä tehdä, niin piti perustaa oma yritys, Keski-Petäjä toteaa.

Mainostoimistopalveluiden rinnalle tuli lähes heti tilitoimiston palvelut ja yrityksessä aloitti työntekijänä Leila Torvi. Tällä hetkellä yritys palvelee kolmen hengen voimin, kun joulukuussa 2008 tilitoimistopuoli vahvistui yhdellä työntekijällä.
- Toiminta on pikkuhiljaa laajentunut ja olemme hankkineet lisää ohjelmistoja. Olemme kehittäneet palveluitamme asiakkaiden tarpeiden mukaan, Hanna Keski-Petäjä kertoo.

Palvelupaketti asiakkaan mukaan

Tili- että mainostoimiston yhdistelmä saattaa herättää ihmetystäkin. Hanna Keski-Petäjän mukaan molemmat tukevat kuitenkin toinen toisiaan. Mainostoimistotyö on usein epäsäännöllistä ja projektiluontoista, kun taas tilitoimistotyö on pakostakin säännöllistä
- Ajatuksena alun perin oli, että on myös asiakkaita, jotka haluavat käyttää molempia palveluita. Onhan se yritykselle helppoa, että on yksi numero minne soittaa, kun tarvitsee joko mainos- tai tilitoimiston palveluita, hän sanoo.

Keski-Petäjä jatkaa, että joskus mainoshommia, esimerkiksi nettisivuja tehdessä asiakas kysyy myös talouspuolen juttuja ja toisinpäin.
- Mainospalveluissa on useasti hyötyä taloushallinnon osaamisesta, sillä pitää aina katsoa ja laskea kustannustehokkaasti, mihin sillä pienellä yrityksellä on varaa. Paljonko ja mihin tietyn yrityksen todella kannattaa panostaa, hän painottaa.

Tilitoimistopuolella asiakkaalle hoidetaan niin kirjanpidot, tilinpäätökset, veroilmoitukset kuin palkanlaskennatkin riippuen siitä, minkä kokoinen yritys on kyseessä ja millaisia palveluita yritys haluaa.
- Saamme hyvin järjestettyä myös erilaisia laskutuksia esimerkiksi vuokralaskutuksia sekä hoidettua viitesuoritukset. Samaten meillä on laskujen maksupalvelua eli voimme maksaa asiakkaan puolesta laskuja. Palkatkin voidaan laittaa meiltä suoraan maksuun asiakkaan hyväksymisen jälkeen. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan järjestämään asiakkaan haluamia palveluita, Hanna Keski-Petäjä kertoo.

Kannattaa luottaa alan ammattilaiseen

Alusta lähtien Kapeken mainospalveluissa on keskitytty visuaaliseen puoleen, kuten logojen, esitteiden ja muiden painotuotteiden suunnitteluun ja taittotöihin. Asiakkaille myös toteutetaan www-sivuja joko siten, että Kapeke vastaa myös päivittämisestä tai että asiakas itse ylläpitää omia nettisivujaan.
- Verkkokauppa on tullut uutena palveluna. Verkkokauppa tulee jatkossa varmaankin kasvamaan, koska se on varteenotettava vaihtoehto muun muassa kotonaan tuotteita, esimerkiksi käsitöitä valmistaville pienyrittäjille. Kustannukset eivät ole kovin suuria eikä tarvita kauppaliikettä tai näyttelytiloja, vaan sitä voi päivittää kotonaan vaikka aamukahvia juodessa. Vaikein osuushan siinä on, että saa ihmiset käymään siellä verkkokaupassa eli markkinoinnista huolehtiminen, Keski-Petäjä kertoo.

Kapeken asiakkaina on pääasiassa pieniä ja keskisuuria yrityksiä Keski-Pohjanmaan alueelta. Hanna Keski-Petäjä huomauttaa, että itsekin pienempänä yrityksenä on joustavampi toimia pienten yritysten kanssa kuin suurten organisaatioiden kanssa.
- Kun itsekin olemme pienempi yritys, niin on mukavaa asioida pienempien yrityksien kanssa, ymmärrämme toisiamme paremmin. Henkilöt tulevat tutummiksi ja pääsee paremmin sisälle yritykseen, kun voi suoraan asioida sen yrittäjän kanssa, jolla on oma näkemys yrityksestään, hän pohdiskelee.

Mainosalalla on paljon ammattimaisia tekijöitä, mutta aika usein Keski-Petäjän mukaan törmää myös siihen, että esimerkiksi nettisivut teetetään jollakin tutulla, jolla ei välttämättä ole varsinaisesti alan osaamista.
- Toivoisi yrityksien huomioivan sen, että esimerkiksi nettisivu on näkyvissä 24 tuntia vuorokaudessa ja se antaa suoraan kävijöille kuvan yrityksestä. Vaikka sivustoa sitten ylläpitäisi joku muu, niin toivoisi että suunnitteluun panostettaisiin ja sen tekisi alan ammattilainen. Vielä nykyäänkin ajatellaan liian usein, että ne nyt ovat nettisivut ja riittää, kun siellä on jokin kuva ja yhteystiedot. Mutta sehän on yrityksen markkinointia, eihän näyteikkunaankaan nakata kenkiä sikin sokin, hän huomauttaa.

Kuvateksti: Hanna Keski-Petäjän mukaan mainostoimistopuolella on tarkoitus yhä enemmän etsiä yhteistyökumppaneita muista mainosalan pienistä ja keskikokoisista yrityksistä, jolloin voitaisiin täydentää toinen toistensa palveluita. Tästä olisi hyötyä kaikille verkostossa oleville yrityksille ja tietoisuus palveluista kasvaisi.

Tili- ja mainostoimisto Kapeke Ky:n nettisivuille>>>