heinäkuu 2009

Mitä isommalla määrällä, sitä tehokkaammin

Kalaa ja äyriäisiä välittävän Oy Trio Trading Ab:n Jänismaalla sijaitseviin toimitiloihin saapuu jokaisena arkipäivänä rekallinen kalaa ja katkarapuja pääsääntöisesti Pohjois-Norjasta. Samaten Kokkolasta lähtee kalaa ja pakattuja rapuja Suomen, Baltian ja Ruotsin markkinoille.


- Tromssassa sijaitseva tytäryhtiömme, Trio Artic As myy tuotteita suoraan Norjan sisäisille markkinoille ja muualle maailmalle. Viikoittain meiltä menee tuotteita Keski-Eurooppaan ja Tanskaan. Jonkin verran on mennyt myös Aasiaan ja Englantiin. Yrityksen tuotteista 40 prosenttia myydään Suomen markkinoiden ulkopuolelle, toimitusjohtaja Ville Sammallahti kertoo.

Viime vuonna Oy Trio Trading Ab välitti kalaa ja äyriäisiä noin 8 miljoonaa kiloa ja tänä vuonna tullaan myymään noin 10 miljoonaa kiloa. Kokkolan kautta viime vuonna tästä määrästä kulki 5 miljoona kiloa ja kuluvana vuonna 6 miljoonaa kiloa.
- Maahantuomme oikeastaan kaikkia mereneläviä, joskin päätuotteemme ovat lohi, kirjolohi ja katkaravut. Jalostuspuolella toimintaamme kuuluu lohen fileointi ja rapujen pakkaus, Sammallahti selventää.

Tuorekalaa yritys hankkii niin Norjasta, Islannista, Tanskasta kuin Ruotsistakin. Viime aikoina Trio Trading on myös entistä enemmän välittänyt Kaskinen-Kokkola väliltä kalastettua kotimaista kalaa, jonka se ostaa paikallisilta yhteistyöyrityksiltään.

Toimintoja keskitetty Kokkolaan

Trio Trading viettää kuluvana vuonna 20-vuotisjuhlavuottaan. Aluksi katkaravut olivat yrityksen suurin tuote. Kasvatetun lohen välittäminen aloitettiin heti silloin, kun kasvatettu lohi ylipäänsä tuli Suomen markkinoille.
- Totta kai yrityksen toiminta on kasvanut parinkymmenen vuoden aikana paljon, mutta yllättävän vähän toimintaidea tuona aikana on muuttunut. Tuotteitakaan ei ole tullut hirveästi lisää valikoimaan muuta kuin nyt parin viimeisen vuoden aikana, Ville Sammallahti toteaa.

Yritys siirtyi Ville ja Heikki Sammallahden sekä Mats Storbjörkin omistukseen vuoden 2007 alkupuoliskolla. Suurimpia muutoksia toiminnassa kahden vuoden aikana on ollut joulukuussa 2008 valmistunut vanhojen tilojen remontti ja laajennus, mikä mahdollistaa myös jalostusasteen nostamisen.

Laajennuksen ja remontin myötä toimintoja on voitu keskittää omiin tiloihin, mikä on kasvattanut yrityksen henkilöstömäärän Kokkolassa kuudesta henkilöstä 26 henkilöön.
- Aikaisemmin tehtiin enemmän alihankintana. Me taas olemme pyrkineet keskittämään toimintoja omiin tiloihin tänne Kokkolaan. Tällä tavalla pystymme hallitsemaan näitä toimintoja paremmin ja tekemään asiat tehokkaammin, kertoo Sammallahti.

Kasvua haettava ulkomailta

Tukkuliikkeet ovat kokkolalaisyrityksen suurimpia asiakkaita, mutta tuotteita myydään myös suurteollisuudelle kuten suurille lihataloille, vähittäiskauppoihin sekä kalan jatkojalostajille.
- Asiakasmäärämme on pienehkö verrattuna yrityksemme kokoon. Pystyisimme myymään jokaiseen kauppaan ja kioskiin Suomessa, mutta olemme halunneet keskittyä isoimpiin asiakkaisiin ja suuriin määriin, Sammallahti toteaa.
Hän perustelee, että yrityksellä ei niinkään ole jalostetuotteita, joten ei voida tarjota kaiken kattavaa seafood - palettia. Oy Trio Trading Ab onkin keskittynyt volyymiltaan suurimpiin tuotteisiin ja on jättänyt jatkojalostamisen asiakkaillensa.

Lähes alalla kuin alalla kilpailu on nykyisin kovaa ja varsinkin hintakilpailu on jalostusketjun alkupäässä äärimmäisen kovaa. Suurimpia haasteita Sammallahden mukaan onkin pystyä ostamaan ja myymään halvemmalla kuin kilpailijat.
- Meidän valttimme on se, että meillä tavaraa on käytännössä aina. Joku pystyy varmasti myymään halvemmalla, mutta ei aina ole taattua, onko sillä tavaraa. Meillä on myös todella hyvät yhteistyökumppanit. Hallitsemme kilpailijoitamme paremmin oston ja logistiikan. Ja ehdottomasti yksi vahvuuksistamme on meidän työtekijämme, hän luettelee.

Kalamarkkinat kasvavat koko ajan taantumasta huolimatta. Kalalle on kysyntää johtuen ihmisten terveellisimmistä ruokailutottumuksista sekä siitä, että kala on säilynyt esimerkiksi lihatuotteiden myyntiin vaikuttaneilta taudeilta. Oy Trio Trading Ab:n tavoitteena onkin tulevaisuudessa löytää uusia markkinoita ja hakea kasvua ulkomailta. Sammallahden mukaan tavoite on mahdollista toteuttaa, sillä omat järjestelmät ja tilat ovat kunnossa.
- Toimimme tällä hetkellä reilussa yhdessä vuorossa. Toivottavasti mahdollisimman pian pääsisimme kahteen vuoroon. Olemme tehneet paljon investointeja sekä tiloihin että koneisiin ja paljon on tullut uutta porukkaa. Seuraava vaihe on se, että saamme kehitettyä toimintaamme ja saamme irti organisaatiosta sen, mihin sillä on mahdollisuuksia, hän toteaa.

Kuvateksti: Toimitusjohtaja Ville Sammallahden mukaan kuluttajille näkyvin osa Trio Tradingin toimintaa on uusi Fishk - tuotemerkki, jolla kaikki pakattu tuote kulkee.

Oy Trio Trading Ab:n kotisivuille >>>