huhtikuu 2013

Vartija on asiakaspalvelija

Vartijat kuuluvat nykyään olennaisena osana myös kokkolalaiseen katukuvaan. Yhä useammat ovat sitä mieltä, että poliisien ohella vartijat ovat tärkeitä yleisen turvallisuuden kannalta. Yrittäjä-omistaja Heikki Häyrynen Suomen Vartiomiehet Oy:stä sanoo, että vartijoiden työnkuva on monipuolinen. - Vartijat myös opastavat ja auttavat monenlaisissa tilanteissa. Ihmiset kysyvät vartijoilta usein apua aivan arkisissakin asioissa, kuten silloin, jos esimerkiksi kotiavaimet ovat jääneet sisälle. Suuri osa vartijoista on lisäksi ensiaputaitoisia. Eli vartijoiden työhön kuuluu paljon muutakin kuin rikollisuuteen liittyviä asioita, Häyrynen sanoo.


Tunnettuus ja paikallisuus auttoivat alkutaipaleella

Heikki Häyrynen on pitkän linjan turvallisuusalan ammattilainen, joka työskenteli ennen yrittäjäksi ryhtymistään pitkään Anttila-tavaratalossa turvallisuuspäällikkönä ja vahtimestarina. Hän huomasi noina vuosina, että turvallisuusalalla oli Kokkolassa markkinarako.

- En siirtynyt heti kokonaan yrittäjäksi vaan oli välivaihe, jolloin päätoimeni oli Anttilassa ja sen ohessa toimin sivutoimisena yrittäjänä. Se oli tosin rankkaa aikaa. Sairastuminen pysäytti ja pakotti valintoihin, Häyrynen muistelee tapahtumia, joiden seurauksena hän siirtyi lopulta kokopäivätoimiseksi yrittäjäksi vuonna 2000.

- Vuodet turvallisuuspäällikkönä toivat kokemusta, josta oli arvokasta apua ensimmäisinä yrittäjävuosina. Asiakkaiden oli helpompi luottaa minun osaamiseeni taustani ansiosta, ja noina vuosina monet olivat oppineet tuntemaan minut. Silläkin oli oma merkityksensä, että olin nimenomaan paikallinen yrittäjä.

Liiketoiminta laajeni vauhdikkaasti, parhaimmillaan 15 prosentin vuosivauhtia. Samalla kun entistä useammat yritykset, julkisyhteisöt ja yksityiset tarvitsivat turvapalveluita myös Suomen Vartiomiehet Oy:n palveluvalikoima laajeni.

- Katukuva on muuttunut levottomammaksi. Media uutisoi näkyvästi rikollisuudella ja väkivallalla, mikä lisää ihmisten turvattomuuden tunnetta. Muun muassa turvalaitteiden kysyntä kasvaa median uutisoidessa murtomiehiä olevan liikkeellä. Yritysasiakkaissa puolestaan entistä pienemmätkin yritykset tekevät omia turvaratkaisujaan ja panostavat henkilökunnan turvallisuuteen, Häyrynen kertoo.

Hälytyskeskuspalveluiden kysyntä kasvaa koko ajan

Tänä päivänä Suomen Vartiomiehet Oy:n palveluksessa työskentelee 25 vakituista työntekijää sekä muutama keikkatyöntekijä. Häyrynen myöntää, ettei hän osannut alkuaikoina kuvitella, kuinka laajaksi yrityksen palvelutarjonta lopulta kasvaisi. Perinteisten piirivartioinnin ja paikallisvartioinnin sekä vahtimestaripalveluiden rinnalle on tullut muun muassa arvokuljetusten hoitamista, lentokentän turvatarkastuksia, henkilösuojauksia sekä järjestyksenvalvontaa.

- Erityisen paljon meillä ovat kasvaneet hälytyskeskuspalvelut, ja niiden määrä lisääntyy edelleen. Yhtenä uusimpana toimintona meille siirtyi tämän vuoden alussa Kokkolan taksivälitys. Teknisen kehityksen seurauksena call center-toiminta yleistyy tulevaisuudessakin, Häyrynen ennustaa.

Hälytyskeskuspalveluihin kuuluvat lisäksi esimerkiksi murtohälytykset ja turvapainikepalvelut sekä kiinteistöhälytykset ja kameravalvonta. Hälytyskeskukseen tulevat tiedot tallennetaan myöhempää tarkastelua varten.

Heikki Häyrysen mukaan murtohälytinjärjestelmä löytyy yhä useammasta suomalaisesta kodista.

- Kameravalvonnan ansiosta voimme muun muassa välittää tarvittaessa nopeasti kuvaa poliisille, mikä helpottaa tekijöiden kiinni saamista. Tämä pätee niihinkin tilanteisiin, kun liikkeellä on murtoja tekeviä kansainvälisiä rikollisryhmiä.

Jotta turva-alan yritys pysyy kisassa mukana jatkossakin, yksi tärkeä edellytys on seurata tekniikan kehittymistä. Esimerkiksi kameroiden laatu on parantunut tuntuvasti ja hinnat laskeneet. Samoin on tapahtunut hälytyslaitteiden kohdalla.

- Meidän tapauksessa merkittävä kilpailutekijä on palveluiden laajuus ja monipuolisuus. Sen lisäksi on tärkeää huolehtia henkilökunnan koulutuksesta ja verkottua alan valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Oman toimintamme kehittämistä ohjaa hälytyskeskukselle viime vuonna myönnetty uuden

EN 50518 –standardin mukainen hyväksyntä sekä ISO 9001-laatujärjestelmä, Häyrynen kertoo.

Tulevaisuuden kasvualueista yrittäjällä on selkeä näkemys.

- Panostamme jatkossa teknisten laitteiden myyntiin, asennukseen ja huoltoon sekä hälytyskeskus- ja puhelinvaihdepalveluihin, joiden kehittämiseen uusi tekniikka antaa hyvät mahdollisuudet.  Ammattitaitoinen, osaava henkilökunta ja laatujärjestelmä luovat edellytykset laadukkaalle ja asiantuntevalle palvelulle, Häyrynen korostaa.

  

Suomen Vartiomiehet Oy:n verkkosivuille >>>

Teksti ja kuvat: Jorma Uusitalo, T:mi CommJob