helmikuu 2013

Kestäviä työveneitä rannikkoseuduille

Lohtajalainen Kulkuri-Veneet Oy on valmistanut lujitemuovisia työveneitä pääsääntöisesti ammattikäyttöön jo 40 vuoden ajan. Kulkuri – nimellä käsinlaminoituja lasikuituveneitä on valmistettu 70-luvulta lähtien, mutta kolmen veljeksen, Antti, Tuomo ja Timo Nissilän, omistaman yhtiön taustalla on veneenrakennuksen historiaa useamman sukupolven ajalta.


- Isäni, Esko Nissilä rakensi puuveneitä lähinnä kalastajille. Toki muutamia huvi- ja urheiluveneitäkin tuolloin valmistettiin. Myös hänen isänsä rakensi veneitä, toimitusjohtaja Antti Nissilä kertoo.

Puuveneet saivat väistyä 70-luvulla nopeampivalmisteisten lasikuituveneiden tieltä, mutta alkuperäinen ajatus tarjota ammattikalastajien tarpeisiin tukevia ja merikelpoisia työvälineitä säilyi Kulkuri-venemalleissakin. Pikkuhiljaa rinnalle tuli myös muita käyttötarkoituksia, jotka erityisesti alkoivat näkyä 80-luvun puolivälissä.

Tänä päivänä yritys valmistaa seitsemää päämallia, hieman yli kuusimetrisestä 21:stä kokonaispituudeltaan lähes 13-metriseen 40 Hummeriin. Suuri kuljetuskapasiteetti on ominaista Kulkuri – venemalleille ja erilaisella varustelulla veneitä voidaan käyttää hyvin moniin käyttötarkoituksiin.

- Pienimpiä veneitä käytetään mökkiveneiksi ja kalastukseen, kun taas isompia veneitä käytetään muun muassa mittaveneinä sekä monenlaisiin tavara- ja henkilökuljetuksiin. Matkailupuolella elämysmatkailupalveluiden tuottajat käyttävät veneitä paljon taxi- ja charterveneinä, Antti ja Ari Nissilä kertovat.

Kulkuri – veneet ovatkin aina yksityiskohdiltaan ja varustelultaan räätälöityjä asiakkaan toiveiden mukaisesti. Perusmallien lisäksi yritys valmistaa erikoisveneitä, joissa räätälöinti ulottuu veneen runkoon saakka. Esimerkiksi pelastuslaitokselle on valmistettu öljyntorjuntavene ja kalastuskäyttöä varten on rakennettu vene, jossa 34:sen runkoon lisättiin pituutta.

Uusimmassa mallissa tila on hyödynnetty tehokkaasti

Juhlavuoden kunniaksi yrityksen uusin ja suurin malli, Kulkuri 40 Hummeri laskettiin vesille viime lokakuussa. Lähes 13 metriä pitkän, 4 metriä leveän, 6 metriä korkean ja noin 10 tonnia painavan veneen kehittäminen oli pitkäkestoinen prosessi, koska se rahoitettiin täysin omalla rahalla muun tuotannon ohella. Lisäksi Lokaniituntien tilat tulivat vastaan rungon rakentamisvaiheessa ja vaikka tarvittavat lisätilat ostettiin Peukalonmäeltä vuonna 2006, niin uuden hallin muutostöihin kului pari vuotta.

- Ajatuksena oli alun perin kehitellä isompi kalastusvene. Piirustusvaiheessa hytistä tuli palautetta, että se voisi olla hieman isompi, joten nämä muutokset piirustuksiin tehtiin ja sen pohjalta tehtiin muotti, Antti Nissilä kertoo.

Ari Nissilä lisää mallista löytyvän tämän muutoksen ansiosta paikat jopa 16 henkilölle ja tästä syystä se soveltuu hyvin henkilökuljetuksiin. Mallissa kaikki tila on hyödynnetty tehokkaasti, joten siinä ei ole myöskään jouduttu tinkimään tavarapuolen kuljetuskapasiteetistä. Veneessä on avotilaa lähes saman verran kuin 34:ssa.

Talven ajan vene on telakalla yrityksen Peukalomäen toimitiloissa ja tuona aikana sitä voidaan myös esitellä kiinnostuneille. Keväällä vene sitten lähtee asiakkaalle Tukholmaan.

- Tarkoituksenamme on nyt panostaa uuden mallin myyntiin ja markkinointiin, mutta emme kuitenkaan voi jäädä tähän. Tuotekehitystä on toki jatkettava ja kehitettävä uusia malleja näissä kokoluokissa nykyisten mallien rinnalle, Nissilät toteavat.

Asiakkaalle kannattava investointi

Kulkuri-Veneet Oy:n veneistä lähes 80 prosenttia menee tällä hetkellä kotimaahan niin rannikko- kuin järviseudullekin. Vienti hoituu vientiagentin kautta lähinnä Pohjoismaihin, Viroon ja Keski-Eurooppaan. Vaikka tarjouksia tehdään normaalisti, niin Euroopan heikko taloustilanne on vaikuttanut ostopäätöksien pitkittymiseen.

- Ostajat ovat varovaisia lopullisissa päätöksissään. Tähän tilanteeseen me pyrimme vastaamaan hyvillä tarjouksilla sekä tehostamalla myyntimenetelmiämme, Antti ja Ari Nissilä toteavat.

Kulkuri – veneiden valtteja ovat korkea laatu ja kestävyys. Antti Nissilä korostaa ammattilaisista koostuvan asiakaskunnan arvostavan tuotetta, joka kestää kovaakin käyttöä ja jolla siten on edulliset huoltokulut. Tällöin työvälineeksi hankittava vene on heille mahdollisimman kannattava investointi.

- Huolehdimme siitä, että kaikki rakenneratkaisut ovat kestäviä. Kokeilemme itse käyttämämme komponentit. Niiden pitää mennä ensin meidän laadunvalvonnastamme läpi. Teemme paljon taustatyötä, esimerkiksi Kulkuri 40 Hummerin kohdalla kävimme paljon komponentteja läpi, jotta niiden odotusarvo oli sellainen kuin halusimme, Ari Nissilä jatkaa.

Räätälöitävyys on ominaista kaikille yrityksen tuotteille, mitään massatuotantoveneitä yrityksessä ei valmisteta. Asiakasta ja hänen toiveitaan kuunnellaan tarkasti ja asiakkaan kanssa yhdessä mietitään, kuinka toiveet on järkevällä tavalla toteutettavissa. Tietenkään ihan kaikkia toiveita ei ole kannattavaa hyväksyä ihan asiakkaan itsensäkin takia.

- Mitään suurempia räätälöintejä runkoon ei kannata tehdä, sillä silloin ajo-ominaisuudet saattavat kärsiä ja kustannukset karata käsistä. Mutta asiakkaiden ideoita on hyvä kuunnella siinäkin mielessä, että ulkopuolisen näkemyksistä saattaa löytyä tuotannossa jatkossakin hyödynnettäviä hyviä ideoita, Antti Nissilä toteaa.

Kulkuri-Veneet Oy:n verkkosivuille>>>