lokakuu 2012

Palveluiden merkitys tulee kasvamaan

Kokkolalainen Sandkvist & Co Oy on viisikymmenvuotias sisustustavarakauppa, joka kuuluu yksityisenä yrityksenä Värisilmä – ketjuun ja on kuulunut lähes perustamisestaan lähtien.


 - Meiltä saa päällysteet niin seinille kuin lattioillekin. Lisäksi tarjoamme erilaisia palveluita, kuten ulkomaalauksen kysymyksissä auttavaa Värisilmän Maalitohtori – palvelua ja sisustusneuvonnassa Tunnetila -sisustuspalvelua. Yksi yhä kasvava osa-alueemme on myös maalauspalveluiden tarjoaminen, toimitusjohtaja Joakim Niemi kertoo.

Sandkvist & Co Oy on yksi Kokkolan vanhimmista liikkeistä, jonka historia on myös mielenkiintoinen osa Kokkolan historiaa. Juhani Sandkvistin isä, Eino ja äiti, Lempi perustivat yrityksen keväällä 1962 Slotten talon kulmaan Rantakadulle.

- Isä ja äiti työskentelivät isoisän omistamassa Björklundin rautakaupassa. Isoisän myydessä kaupan Rauta-Renlundille isä ja äiti jäivät työttömäksi ja saivat idean värikaupan perustamisesta, Juhani Sandkvist kertoo.

Niemen kiinteistön kautta Isokadulta yritys siirtyi vuonna 1985 nykyiseen osoitteeseensa Katariinantorin reunalle, vanhan vesitornin ja Kokkolan kaupunginteatterin läheisyyteen. Entistä sekatavarakauppaa ajateltiin aluksi varastokäyttöön, mutta pian huomattiin sen soveltuvan koko liikkeen toimipaikaksi keskustan läheisyyden ja hyvien parkkitilojen johdosta.

- Tilat saneerattiin ja tehtiin lisää tilaa niin paljon kuin tähän niin sanotulle museoalueelle sai ylipäänsä tehdä. Näissä tiloissa ollaan oltu jo melkein 30 vuotta. Meillä on tässä kaksi kerrosta ja yhteensä 800 neliötä, Sandkvist ja Niemi kertovat.

Kolmannessa polvessa

Sandkvist & Co Oy toimii jo kolmannessa polvessa. Juhani Sandkvist otti vetovastuun yrityksestä yhdessä veljensä Pekan kanssa 80 – luvun loppupuoliskolla. Veljen kuoltua viisi vuotta sitten Juhani jäi johtamaan yritystä yksinään.

- Pekan poika tietenkin sai hänen osuutensa, mutta halusi siitä kuitenkin luopua. Siinä vaiheessa oli monta vaihtoehtoa: myydä tämä kokonaan tai jopa lopettaa. Haimme tälle ostajaakin, mutta eipä oikein löytynyt, hän kertoo.

Sitten Juhani Sandkvistin vävy, Joakim Niemi innostui jatkamaan yritystä. Siirtyminen yritykseen oli luontevaa, sillä maalauspuolen urakointitöistä hänellä oli lähes parinkymmenen vuoden kokemus. Vaikka kaupallisen alan osaamista tuossa vaiheessa ei juuri ollut, muutamien vuosien opettelulla sekin jo sujuu.

Joakim Niemi toimii nykyisin yrityksen toimitusjohtajana ja Juhani Sandkvist antaa taustatukea. Miehet naurahtavat, että vaikka Juhani sanoo olevansa eläkkeellä ja vain käyvänsä yrityksessä, hänen käymisensä tarkoittaa normaalipäiviä lauantaita lukuun ottamatta.

- Meidän lisäksemme yrityksessä on kolme vakituista työntekijää. Vaikka kaikilla on omat vastuualueensa, niin käytännössä kaikki osaavat tehdä kaikkia tehtäviä ja näin pitääkin. Maalaustöissä sitten käytämme jonkin verran lisäapua. Mahdollisesti palveluiden tarjoamisen kautta työntekijämääräänkin voi tulla kasvua, Niemi toteaa.

Asiakkaat ovat oppineet tuntemaan

Kun on toimittu vuosikymmeniä, ja samassa paikassakin lähes 30 vuotta, niin asiakkaat ovat oppineet tuntemaan ja luottamaan yritykseen sekä osaavat perille ilman suurempia mainoskampanjoita.

- Hyvä palvelu on kaiken a ja o ja meille yksi kilpailuvaltti. Toinen tärkeä asia on hyvät valikoimat. Meillä on myös sellaisia Värisilmä – ketjun omia tuotteita, mitä ei muualta täällä saa, Sandkvist ja Niemi kertovat.

Palvelu liittyy yrityksen toiminnassa moneen asiaan. Sitä kuvastaa sekin, että yrityksellä on pitkäaikaisia yritysasiakkaita rakennus- ja maalausliikkeiden keskuudessa ja heistä halutaan pitää hyvää huolta. Puolet yrityksen asiakkaista on yritysasiakkaita ja puolet yksityisiä.

Toimintavuosien saatossa muutosta on tapahtunut siinä, että ennen aikaan yritys toimi ikään kuin tukkukauppana jopa 50–100 maakaupalle. Matkahuollon kautta lähti 10–15 lähetystä päivässä kauppiaille ympäri maakuntaa. Toisaalta nykyisinkin tavaraa toimitetaan, mutta suoraan valmistajien tehtailta Kajaania, Kuopiota ja Kittilää myöden, missä asiakasyrityksillä työmaa sattuu kulloinkin sijaitsemaan.

- Myyntityö on nykyisin myös enemmän palvelua. Aiemmin asiakkaat kysyivät vain jotakin tiettyä tuotetta. Nykyisin asiakkaat haluavat enemmän palvelua ja enemmän tuotetietoa, Niemi pohtii.

Lisäksi tuotevalikoimat ovat kasvaneet valtavasti ja ne myös elävät yhä nopeammalla syklillä, joten yrityksen henkilökunnalta vaaditaan jatkuvaa kouluttautumista. Niemen mielestä on kuitenkin hienoa, että maalit ja tapetit on nykyisin kehitetty niin käyttäjäystävällisiksi, että lähes kuka tahansa pystyy tekemään itse pientä pintaremonttia niin halutessaan. Mutta samanaikaisesti palvelua on tarjolla niin materiaalien valinnassa, sisustussuunnittelussa kuin itse maalauksessakin.

 

 Sandkvist & Co Oy verkossa>>>